Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4203 ggr
kinnekulle
0

frågor till fredholm??

halloj jag går nu en två veckors kursi glasyr(ingår i utbildningen) på skolan, vi har Anders Fredholm som lärare och jag tänkte om ni har några frågor om glasyr, material temperatur eller något lite enklare så kanske jag får tillfälle att fråga honom, vet inte om det är ok, har inte hört med honom, men  fråga kan man ju alltid göra,?! Han är ju som en uppslagsbok, och har ju en otrolig erfarenhet. mvh/ marika

abbis
0

fråga om han har fortsättningskurser ..jag har gått en två veckors för honom redan…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Jag saknar svar på frågan om lämplig koncentration på silvernitrat för att lösa upp och pensla på ytan av rakugrejer som jag tog upp i en egen tråd…  (doppar alltså i nån rakuglasyr först och penslar fina streck av silver över) Hur många gram vatten ska jag hälla på 10 g silvernitrat?

totoro
0

fråga silica direkt…han brukar ju surfa runt här… ;)

HEJ Marika…ni kommer lära er sååååå mycket …

kram hej, på ons åker jag till skåne..men vi kanske ses imorgon

Vanja-K
0

# Hör inte kanske till tråden. Men måste fråga, hur blev det med silvernitrat???? Har glömt.

j-aan
0

Hälsa Anders från mig och säg att jag är nyfiken på hur man hanterar en fritta i formel.

kinnekulle
0

Hej har nu haft ännu en dag med fredholm, om än att han har en begynnande förkylning på G, svar på din fråga Pyromanen       3 gr Silvernitrat i 25 ml vatten. Så där var det! Jag fick oxå med en del förmaningar om HUR giftigt det är, men jag antar att du vet det redan, några gram kan slå ut ekologin i en mindre sjö!!!! Så han berättade att när han använt penslar med silvernitrat så bränner han dem! Bra tänkt och gjort.

Hej Jan-åke, vi hade uppe frittor lite idag, och hmmmm enades om att det så långt det är möjligt låta bli dessa recept, isynnerhet om man skall ersätta en fritta som inte finns mer, men en annan och räkna om formeln, MEN det gick dock.

Ha det gott, eldar du något nu för tiden, Anagama, salt eller stengods? , Ha det gott/Marika

pyromanen
0

Tack för infon Kinnekulle.. fast det var just idag vi brände och igår jag glaserade… tog 10 gram silvernitrat och 10 gram vatten…  det blev snyggt!  Jo, jag räknade ut att min lilla flaska skulle kunna slå ut all fiskliv i flera tusen kubikmeter vatten, och hanterar det därefter.  Har kvar penseln (tydligt märkt och liggande i giftskåpet) som enbart silverpensel, torkade den med papper som jag eldade upp.

kinnekulle
0

Hej igen pyromanen, jag tänkte väl att du kunde säkerhetsföreskrifterna ang silvernitrat, ja visst är det helt otroligt giftiga saker vi hanterar imellanåt, men mycket av det vi har i glasyrena kan vi även köpa på hälskosten, som kalcium, talk, dolomit m m otoligt det med/ Marika

j-aan
0

#6  Visst ska jag elda. Två saltbränningar i vår den första som kurs den andra till min traditionella ugnsöppning i pingst. Sedan blir det anagamaugnens tur att brännas sista veckan i augusti.

När det gäller frittor i formel så ville jag bara att Anders skulle få något att brottas med.

Bruzapetra
0

Pyro..vad är det som händer med Silvetnitraten? Vad blir det för resultat och effekt? Är det när du bränner Raku? Har du något foto att visa, vore intressant att se! Har aldrig arbetat med detta själv.

pyromanen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog några kort nu.. dåligt fotoljus dock.  Ja, testade ha silvernitrat somjag penslade tunna streck ovanpå rakuglasyr.  Det blir silvrigt silver sen. Senaste åren har jag enbart jobbat med svart-vitt i Raku och i min smak är det snyggast, men vi brände på skolan igår där det finns massor av olika glasyrer och då då blev det ovanligt kulört ….

pyromanen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Närbild, streck av silver på raku

cherie
0

Åhh det ser verkligen läckert ut..ibland är det värt allt besvär och säkerhetshantering när man ser resultatet..riktigt snyggt tycker jag..

Rozzy
0

Så fina!

Bruzapetra
0

Vad roligt att vi får se!! Det var ju verkligen effektfullt o snyggt. Går det ha direkt på leran med så det bara blir svart och silver? Håller med dig om att svart vitt är allra snyggast på Raku!

Tack!

pyromanen
0

Det kanske inte blir så blankt silver om det är direkt på leran och inte blankt under, men jag har inte testat. Man kanske kan måla med glasyr under bara där man vill ha silver på sen, för att få enbart svart och silver!?

Nej,det är inte alls min grej med en massa färger.. bara en kul engångsurflippning.

kinnekulle
0

Hej, Janåke det var inte så stort problem, man tog bara formlen som vanligt bröt sönder den och räknade! Han är ju verkligen en klippa denne Anders, med en liten räv bakom örat, lite Petsson är det allt över honom. Det är nog inte många som slår han på fingrarna! Eller? / Ha de gott, Marika

j-aan
0

Hej Marika !

På en glasyrkurs för Ulf Johansson lärde jag mig att behandla frittor i formel men det är 25år sedan så det är lätt att glöma. Då är det bra att ha en Anders som kan friska upp minnet.

susanne.k.wall
0

Vacker "engångsurflippning" Pyromanen!