Keramik iFokus

Keramik

Etikett: off-topic
Läst 1709 ggr
lotta2
0

Hus till vedugn och ugnisolering?

Nu äntligen är mitt ugnsbygge påbörjat, jag håller nu på och bygger på boden som ugnen ska bo i.

Hur stora hus har ni kring era vedugnar? Har ni väldigt mycket öppet runt ugnen? Jag måste hålla mej under friggebodsnormen dvs under 3 m takhöjd och 15 m2, men kan inte sätta ugnen helt i mitten eftersom jag behöver mer plats i ena änden av huset.  Men tror ni att det blir för varmt där inne och brandrisk om jag stänger till 3 sidor av huset? Jag måste ha lite väggar,eftersom jag bor där vinden alltid blåser (rejält) och jag gärna vill ha det lite varmt och mysigt när jag ska elda.

Det bli iaf minst 1 m fritt  runt ugnen åt alla håll, ovanpå valvet kan jag väl packa rejält med fiber  för att få ner en del av strålningsvärmen antar jag, men runt om? Hur pass varmt har ni i era hus? Eller har ni halvöppna väggar, eller ventilationsmöjligheter? Luckor?

Dessutom har jag fundering nr 2, dubbla lager av tegel runt ugnen? Jag har sett Fastfire ugnar byggda i hårdtegel för saltning och isolerade med 1 lager Porosiltegel runt hela ugnen som tex Pyromanens fina ugn. Det yttre lagret tegel hur mycket kan det göra i effekt? Jag har sett ugnar byggda på samma sett med enbart ett lager hårdtegel utan det yttre lagret? Någon som har en uppfattning? Vad sparar jag på att ha ett yttre lager tegel? Ved, snabbhet i stegringen, eller vad kan jag isolera med som är billigare än Porosilen? Någon idé? Kan jag sätta fast 1-2 lager fiber och ha vanliga tegelstenar utanpå som skydd? Bara funderar….

pyromanen
0

Hej Lotta2… du trodde väl inte jag kunde låta bli svara he he… Mitt hus är 4,5 ' 4,5 meter och även 4,5 meter i nock. skulle jag bygga det nu skulle jag göra det större till ytan, höjden är bra. Hör till historian att jag använder ett pallsystem för veden. All våran ved ligger på pallar med sidor som rymmer ca 1 kubik och när det är dags att elda tar vi smidigt en sån pall med traktor+pallgaflar och ställer in i huset. Inget manuellt kånkande med ved altså, men det krävs plats för pallen och att traktorn kommer åt. Även allt gods när det är dags att sätta ugnen ska ju få plats därinne på ett praktiskt och överblickbart sätt. Har satt upp konsoller på väggen och har sakerna på spånskivehyllor som jag bär från verkstan en i taget för hand.. och ställer ifrån mig på konsollerna. Det är ju en del planernde och funderande och pyssel med att sätta ugnen på ett bra sätt så att allt hamnar på så bra plats som möjligt och det är bra att kunna se allt som finns samtidigt.

Jag har klädd in takstolarnas nedre delar med mineritskiva för säkerhets skull och eftersom jag har isolersten på ytan är den inte varm mer än att man kan hålla på ugnen med sin nakna hand. Men när jag snabbkylar på slutet från 1300 ner till 1000 så öppnar jag båda eldluckorna och strålningsvärmen från glödbädden blir då intensiv, och jag har ibland slängd på en hink vatten på träväggen bakom.

Detdär med antalet väggar är inte helt enkelt att få perfekt i alla väder…. jag har 2 och 1/2 fasta väggar och 3 öppningsbara dörrar i de fasta väggarna. Den 4 väggen är öppen hela sommaren… och fåglarna flyger in o piller sönder fiberisoleringen… och när det blir vinter vill jag ju inte ha huset fullt med snö, så då sätter jag presenning för de 1,5 öppna sidor. Den blåser sönder och är inte så smart.. skulle vilja göra något smart med stora men lätta porta på hela huse, så det går att bomma igen när man inte just ska elda, men kan vara väldigt öppet när det är dags.

lotta2
0

Ok, tack för ditt inlägg Pyro. Jaha, jag hade också tänkt sätta mineritskivor på stolparna som är nära och på takstolen. Just så funderar jag också, med vind och snö och ev avtagbara slagdörrar som jag kan lyfta av / eller ställa upp  vid bränning/ eller på sommaren.

Hmm, har du ngn aning om dubbla lagren tegel och isoleringen jag frågade om? Bara nyfiken…?