skulptur metod
hej går på en keramikurs, o jag gör mest skulpturer, men ¨så sa "fröken" till mig att jag skulle testa tror det hette "nitting"" vet ej om det stavas så???o jag har gjort en stor katt i den tekniken som nu står o torkar till inför bränning. Är det en vanlig metod????jag tyckte det va jätte svårt att veta hur det kulle bli tyckte man tappade känslan för formen, mot om man har en kompakt ler klump som man formar med händera o verktyg o sen gräver ur.Skulle vara intressant o få höra er andras erfarenheter o tipps kring detta.
mvh kajanus
Det är en metod som jag aldrig hört talas om. kan du inte beskriva hur man gör?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Så gör jag när jag skulpterar då jag inte gör gipsform på objekten bra..Det låter så …Man gör en figur sen holkar man ur den ..Senast gjorde jag en gravutsmyckning holkade ur kroppen för sig och huvet för sig genom att skära itu den i läderhårt tillstånd holka ur den och sen foga samman den..man skall dock se till att ha ett ingpngshål på några mm till varje hålrum.Annars sprängs den i ugnen…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#1.Har precis gått en skulpturkurs. Där fick jag lära mig att man skulle ta en liten bit lera, smeta ut på underlaget(typ en bit tidningspapper) sen en bit lera till, vara noga med att smeta ut kanterna mot den andra leran så det inte kom in luft …och så höll man på så tills man fått önskad form.Är det så du menar?(fick aldrig nåt namn på metoden)
Innan denna kursen har jag gjort tvärtom, som du säger…ta en större klump lera..karva fram önskad form..sen gröpa ur, sätta igen hålet eller sammanfoga och göra lufthål. Upplevde precis som du att det sistnämnda är mycket lättare. Har lättare att få känslan av vad jag ska göra och rätta proportioner när jag får karva ur än att lägga till. Det sättet att ta små lerbitar på varandra och smeta ut var dessutom så otroligt tidsödande om man ska göra nåt större…men vår "fröken" sa att så ska man göra för att undvika att det blir luftbubblor i leran som riskerar att det spricker. Jag har i och för sig aldrig fått nåt som spruckit fast att jag gjort på "fel" sätt innan.
Det är lite som det här med att knåda eller inte knåda leran innan drejning. Vissa säger att man måste, andra att det inte behövs.
Vad säger ni erfarna och kanske ni leverantörer av lera…Är det större risk med luftbubblor i oknådad lera?
Vet att du Bosse(cebex) nån gång sa att det räckte att slänga ett 10kg lerpaket i golvet några gånger , så var det "färdigknådat". Gäller samma sak om man bara skär av en bit och slår lite runt om, alltså inte slår ihop den så att den viks och det kommer in luft emellan skikten utan behåller den solida formen, och sen börjar karva.
Hade väldigt svårt att "programmera om" mig och göra på det "rätta"sättet. Det kändes omständigt och onödigt eftersom det andra fungerat innan. Vad säger ni andra som skulpterar, hur gör ni?
En annan grej Kajanus…om du gillar att skulptera,testa papperslera. Där behöver du inte vara rädd för att få in luftbubblor. Du kan foga samman blöt lera med torr lera, t.o.m armera innuti leran och bränna(nåt som INTE funkar med vanlig lera), foga samman lera med redan skröjat föremål….
Köpte boken : Paperclay for ceramic sculptors:a studio companion by Rosette Gault..(isbn:978 0 9638793 3 2)
Den bygger på massa frågor och svar om papperslera. Jätte bra! Du kan oxå söka på Paper clay eller Rosette Gault på youtube så får du fram en massa bra skulpturfilmsnuttar. Där har jag förlorat mig måånga timmar.
#1 det gick ut på att man tog små lerklumpar o byggde på varandra o jobbade ihop sen fick man torka lite på det för att kunna jobba vidare "bygga vidare" för är det för blött så blir det ju bara sladdrigt. om ska göra lite runda former,o bygga på höjden,Så det svåra va o liksom göra skalet på sin figur precis som #3 säger så va dt svårt att få till propotionerna man kända att man va ute på djupt vatten för man visste inte vad man sysslade med…o mycket tidsödande, särsilt eftersom det va min första ggn höll nog på i 5 lektioner med den där jäkla katten….
ja jag har talat med min lärare om papperslera så vi har samlat ägg kartonger…..så det ska bli spännade nu till våren….det är jul uppehåll nu.
tar tacksamt emot flera tipps ska kolla in de tippsen jag fick ha en bra första advent
Måste också haka på med en fråga. Tyå en 3-4 kg lera. Räcker det också med att slå den i golvet? Det vore bra för jag har svårt att älta så mycket lera.
Hej Kajanus. "Nitting" (stavning?) är en snabb metod för att bygga stora föremål ex. Nu beskriver jag hur jag lärt mig det:
typexempel kruka: kavla rund botten
rulla korvar av leran tjocklek typ Onsalakorv i charkdisken , skär det i "mördegsslantar"som när du bakar kakor av korven,
nu trycker du dit en slant i tagen på bottenformen och så använder du ett LITET SÅGBLAD för att korsvis fästa slantarna vid botten. står krukan på en kavalett så arbetar du dig runt formen med att lägga "slantarna"ca 1-0,5 cm omlott varandra och så låter du sågbladet fästa det. Antagligen ska det stavas Knitting för det är som att sticka.
det bästa med denna metod är att det går snabbt, något tjockare lera nertill och formen kan man krafsa till varteftersom. Dock ska sägas att den nog gör sig bäst i en skulpturlera med ganska mycket chamotte i.
man får en ganska bra känsla för formen med denna metod för man får aktivt jobba med känslan i händerna när det gäller tjocklek osv, blir det för tunt, bara lägg på och Knitta fast en till slant.
#7 ja så sätt går det ju fort man jag satt ju o jobbade ihop små klumpar så det blev slätt, har sett en del andra på korsen som sitter med små runda slantar o bygger upp saker snabbt oftast skålar o krukor o iblnad har de ngt som stöd i ……tyckte det va jätte svårt att få till form o känsla på en katt i den tekniken fast jag tog ju olika stora klumpar o satte på o byggde upp.men man lär sig ju alltid ngt nytt, nu väntar jag bara på att katten ska brännas, förvånar mig inte ett dugg om den sprängs i bränningen säkert ngn luft bubbla i………14 kg lera i katten större än en vanlig katt…….
tack för alla svar väntar med spänning på fler inlägg *L*
Tack för förklaringarna. Jag hade aldrig hört ordet förut bara.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej !
Tekniken att "banka igång" leran direkt i paketet fungerar bäst om man verkligen tar hela paketet. Om man skär av en bit och försöker, kan inte vattnet - som är ojämnt fördelat i paketet - flöda fritt, och jämna ut sig, om en bit "fattas"…
Principen fungerar, men på ett begränsat sätt, kan man säga.
Bosse
Kajanus, tror som du säger att det är lättare att forma den Yttre formen först och sen gröpa ut om man vet precis vad det ska se ut som och om det är noga med finish och proportioner. på min sida har jag foto på 2 bilar jag gjort i stengods där jag först försökte bygga en hålig form men det blev inte bra så jag tog 10 kg lera och gjorde yttre formen först. tungt att gröpa ut bara!
rakulotta! jag har inte lyckats hitta något om paperclay när jag sökt på Rosette Gault, när jag sökt på paperclay är det några få filmer i dålig kvalitet… Jag måste ha gjort något fel. Jag är jättesugen att se något om paperclay så snälla tala om hur jag ska göra.

Där jag gått kurs i 8 år tar vi alltid bara leran ur paketet och sätter igång att kavla, skulptera eller vad man nu ska göra. Det är mycket sällan det spricker så vi kör på så. Vi är förstår väldigt noga med att plasta in kvarvarande lera ordentligt.
När jag skulpterar har jag ofta en cylinder eller annan form som jag lägger kavlad lera på och forman, lägger på och tar bort till önskad (?) form.
Jag har provar Nitting och det går snabbt Grov lera är att rekommendera om man bygger stort. Eller papperslera.
Utvecklade det så numer jobbar jag med kavlade bitar 20x20 cm, 50mm- 1cm tjocka, de största är 20-40cm. Jag fäster lite omlott bygger uppåt och nedåt hit o dit bygger upp en figur ganska snabbt samtidigt tar jag ut grundproportioner sen trycker jag till och formar, lägger på eller skär av blir det för tjockt kan man alltid öppna o gröpa ur. Hur som helst det håller bra, ibland när det är stora saker anv jag pappersleran den köper jag färdig har inte tid att stå och joxa när den kostar samma som vanlig lera. Ofta lägger jag hopskrynklat papper till en mycket kompakt form som jag låter sitta kvar den brinner ju upp den ger lite stadga om den står på en kavalett eller en skiva med stödpinne eller bara på en rundstav.
När jag tex gör en byst så gör jag som en boll av papper placerar uppepå en rundstav, tejpar med maskeringstejp hårt runt bollen sen sveper jag hela stora tidningsark och drar åt vid halsen tejpar noga kollar att bollen har balans och kan snurra. Sen sätter jag en kortare pinne för axlar tejpar på kompakt med papp.
Pinnen bör vara förankrad innan… en stol duger bra. Sen kavlar jag och slänger på leran blir det för mycket nyper jag av (inte vika in det kan bli luft) sen slätar jag över fogar och trycker fram skallform och placerar ut grundproportionerna, detta ska man alltid vara noga med och mäta och markera ut oavsett om man tycker sig veta allt om ett huvud. Jag trycker fram ögonhålor och käklinje. Jobbar sen med runda lerpluppar som jag pressar på utan vatten jobbar från centrum och utåt stora som puttekulor. Huvudet går att snurra sen kan du bara lyfta av huvudet så sitter pinnen med pappersaxlarna kvar och går att återanvända till nästa snubbe!
Det känns "nästan" som att jobba med en massiv lera men den ger efter för tryck lättare. Vet man om att man lagt på tjockt på något ställe så är det bara att skära upp en bit och gröpa ur, det blir ofta mycket när man lägger på håret.
Denna metoden går snabbt och du blir lätt färdig på en dag!
Annars täcker du över med blöta trasor och en plastsäck.
Rundstavarna väljer jag efter hur stor figur jag ska göra dessa figurer blir inte så tunga som massiva figurer men det finns massor av dimensioner att välja på när det gäller rundstav, i skolan jobbar vi oftast med 5mm till 1cm.
En liten katt påupp till 40 cm hög kan du göra i ett kavlat stycke. Kavla inte för tunnt då. Vik i hop foga snabbt forma med en hand innanför ibland gör en pappersstrut som stöd. Gör grundfotmen snabbt sen är det bara att krafsa och pluppa på.
Detta är det roligaste sättet jag vet…. eller att jobba från en massiv klump som man delar.
Jag orker inte skriva mer just nu men jag hoppas du förstår på ett ungefär hur galet jag jobbar. Här går det undan innnan finliret.
Lycka till
tack va roligt o intressant o få läsa om ditt arbets sätt,kanske ska ge mig på det igen o inte va så feg o ta för små bitar så det händer ngt…..
Förlåt Kajanus…trodde jag sökt på rosette gault..men det har jag nog inte..testade själv och jag fick inte upp nåt heller. Men sök på lite olika ..jag slog på sculpture och mycket kom upp. Sen dyker det upp olika varje gång..varför vet jag inte. Är inte så bevandrad på youtube och dess funktion. Men slå på det och testa. Jag fick fram em massa. Beroende på vilken film du klickar upp så kommer det olika relaterade filmer. Det är bara att gå tillbaka om nån du är intresserad av försvinner…
Paperclay filmerna säger inte så mycket om själva leran i sig, man får bara se hur de skulpterar. Om du är intresserad av hur man gör lera så är det bättre att googla paperclay. Det finns flera sidor som beskriver detta. Men jag håller med Rozzy, bättre att köpa redan färdig lera så slipper man mecket med att stå och slabba.
Men om man gör sin egen så kan man ju styra exakt vilken fiberhalt man vill ha, vilket man inte kan med köpeleran och meckket är ju mycket mycket billigare…

Ja du har rätt, det är ju billigare att fixa på egen hand, särskilt om man ändå ska bereda om spill lera. Vilket inte alla gör. För mig är tid pengar (särskilt när det gäller tråkiga saker) hur rekomenderar du att man går till väga för att få snabbast resultat?
Jag har anv upp till 40% papper tidningspapper när jag fixat bara det är ett joxande.

Hej! Helt ny här och känner mig lite som ett UFO men det går nog över med tiden! ;) Jag är nyfiken på olika sätt att skapa skulpturer på och läser här i forumet med stort intresse. Hittar dock inget om det sätt jag jobbar på, är nylärd sen i höstas och vet att det kallas något men vad?
Jag startar med en klump lera i botten och lägger på småbitar lite hipp som happ, ser om det föreställer något som slår an i mig annars fortsätter jag glatt. Därefter får leran torka något så den blir stadigare att jobba med och jag använder olika metoder att fixa till form och yta. Min första skapelse är hänförande underbar och jag är biten…
Jag har anmält mig till en studiecirkel med en sann konstnär som ledare och har skoj men famlar ändå runt lite på internet, behöver köpa egna redskap och har hittat några företag på internet men det är svårt… beställer kataloger som inte kommer, det framgår inte vilka hemsidor som är uppdaterade och om företaget är aktivt över huvudtaget. Hittade hit igår och ska läsa vidare, kolla länkar osv men lotsa/tipsa gärna mig vidare!
om du läser vad jag skrev lite längre upp så berättar jag om en merod. du ska givetvis använda de redskap du trivs med, men som nybörjare är det bra att tänka på att inte sitta och småputsa innan man byggt upp grunderna ytor och huvudfornen.
Lycka till!

Hej Rozzy och tack för svar! Jag har läst och kände inte alls igen mig i hur du arbetar men det var mycket intressant och det är fascinerande hur mycket och på hur många olika sätt man kan jobba! Får prova ditt sätt framöver också och se vad som händer. Dreja verkar också kul efter att ha tittat på filmer på youtube-länkar här i forat men det är nog betydligt svårare än vad det ser ut som när proffsen jobbar! :D