Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 2333 ggr
pyromanen
0

Är allt verkligen gjort redan?

Någon skrev att det är så…

För några veckor sedan kom jag på en sån utmärkt idé tyckte jag själv… har jobbat oh jobbat på detta nu och vidareutvecklat.. och blivit mer och mer nöjd och entusiastisk över min nya ide som jag verkligen alldrig sett något liknande någon annanstans, varken i böcker eller verkligheten….  Tills igår.. då ser jag reklam för en utställning som pågår.. där någon ställer ut ungefär precis (väldigt liknande) det jag håller på med!  SÅ SNOPET!  jag blev så irriterat! och frustrerat!   Nu känns det som att någon bara kommer att tro jag härmat, fast jag själv vet 100% att så inte är fallet….

Har ni varit med om att ni trott ni hittat på något alldeles eget och så har någon annan hittat på nästan samma nästan samtidigt???

Elta
0

Känner allt för väl igen det du beskriver. Har varit med om det flera gånger. Och det tråkigaste av allt är att de flesta gångerna har det kännst som om det  andra har varit lite bättre eller snyggare än det jag själv gjort.

susanne.k.wall
0

Jag har också varit med om det. Det känns så jättekonstigt. För mig handlade det om ljusstakar som jag gjort på ett speciellt sätt. Så går jag förbi en konsthantverksaffär och ser i fönstret samma idé. Det är ju så man smäller av. Men jag har fortsatt göra mina ljusstakar. Tycker det är synd Pyromanen om du inte fortsätter göra din grej. Du verkar ju varit så glad och stolt över den. Samtidigt förstår jag din frustration. Men du vet ju också att det är din idé med, då tycker jag det känns så trist för dig om du inte fortsätter med det. Men det är onekligen ett dilemma…

Hubert
0

I forskarvärlden säger man att "det ligger i tiden" för upptäckten och därför kan en ny upptäckt göras på helt olika platser i världen samtidigt av olika team. ´Jag tror att det var nobelpriset i medicin i år som gjordes av tre personer nästan samtidigt med olika synvinklar och lösningar på samma problem. Din form kanske låg i tiden att göras och du var del i den!

cherie
0

Usch ja va trist det är..jag gjorde ett av mina första arbetan på en kurs jag gick ett torn med tinnar som jag kallade ljusslott..lite ryss inspirerat…senare fick jag se i en bok nästan exakt samma typ av slott..jag tappade lusten att göra fler då…

- det dyker upp saker hela tiden som man känner igen och ibland vet man ju inte riktigt själv var ens "egna" idéer kommer ifrån…

LenaStina
0

Jag har också råkat ut för samma sak. Känns inte kul. Lite snopet liksom.

Men på ett sätt kan det också kännas lite befriande att allt på något sätt redan finns. Vad du än gör så har säkert någon gjort något liknande för ett år sen eller 100 år sen. Känner man bara med gott samvete att det här är min idé så är det väl bara att köra.

Hur vi än bär oss åt så blir vi ju påverkade av allt vi ser och hör. Jag tycker du bara ska fortsätta tillverka din grej, och frågar någon så säj som det är.

martensson
0

Händer ibland! Jag blir sjukt irriterad. Och värst är när man just som du säger lagt ner massa tid på en sak som sedan visar sig finnas*Grr* Värst är nog iallafall när man verkligen har kommit på något bra men sedan inte gör något av det för att sedan se ett år senare att grejen man kom på men inte fortsatte att jobba med NU kommer ut på marknaden* ännu mera GRRRRR*

Lilja
0

#3 Hubert har verkligen rätt, har varit med om det ofta både i keramiken och som inredare och jag tror stenhårt på teorin att vissa saker ligger i tiden och därför dyker upp "först" på massa håll samtidigt till synes oberoende av varandra. I själva verket så influeras man av samma tendenser tex. vissa filmer, böcker, samhälls händelser osv. och då föds likartade ideér på många håll fast man själv känner sig ensam om just sin idé. Oftast vet man ju inte var idén kommer ifrån utan mer eller mindre omedvetet har man påverkats av något i sin närvaro. Det är positivt tycker jag för det visar att man har ett öppet sinne för det som finns omkring. En viktig egenskap för en formgivare enligt mig. Det viktiga är att inte härma utan göra saker på sitt sätt då är det äkta.

A.M.L.
0

Sålänge jag inte tar med mej bilder av grejer (eller själva grejen!) jag fått inspiration av till verkstaden. Utan bara gör fritt själv, så blir det väl tillräckligt "eget" för att inte kännas knyckt eller härmat…? (om man nu inte har ett väldigt bra fotominne och kan hålla sej strängt till det…). Med hjälp av andras ideer mixade och egen fantasi tycker jag "härmandet brukar ta egna vägar" när jag sätter igång.

A.M.L

Lilja
0

En man som jag har haft möjlighet att lära mig en hel del av i mitt yrke sa en gång "kreativitet är att sätta samman gamla välkända ting på ett nytt sätt". Att härma och bli inspirerad är inte samma sak som att kopiera tycker jag. Så jag får nog byta ut ordet härma i mitt inslag #7 mot ordet kopiera.

pyromanen
0

Håller inte helt med 8 och 9….  Om jag börjar göra… säg vägghängda klotrunda värmeljustaker med drejat fot/fäste…  och då börjar 117 andra göra drejade vägghängda runda värmeljusstakar…  några lite klumpigare, några med lite anorlunda form på foten… några i hemska färger.. då tycker jag det är fisigt att alla ska härma…  även om alla varianter blir olika.  Jag tycker inte det är ok att härma medmindre man hittar på en egen variant som verkligen är egen, skiljer sig annat än det lilla som förstås skiljer sig för att vi alla är olika.

Lilja
0

oj nu är jag visst lite otydlig i alla fall. Jag tycker inte det är ok att härma om man med det ordet menar kopiera. Jag menar mer att ända sen vi var bebisar så tittar vi på de som kan sådant vi ännu inte kan och härmar på ett positivt sätt för att lära oss. Det är jätteviktigt att göra sin egen tolkning av alla intryck man får genom livet. Att göra sina produkter på sitt sätt inte ta efter andra medvetet och plagiera saker. Sen var gränsdragningen går är ju inte alltid så lätt att säga. Där tycker vi antagligen olika. Men det tråden handlade om är ju hur det kommer sig att "samma" idé dyker up på många platser samtidigt helt omedvetet. Intressant.

pyromanen
0

vi kanske är överens i alla fall….  Om nu t.ex. ditt stuk är att allt är grönt med grodor på och du då gör en vägghängd klotrund värmeljusstake som är grön med grodor, då tycker jag det är OK…  för då har du gjort den tydligt din!  Tror oftast "problemet" uppstår när man inte riktigt har någt "eget stuk"…

A.M.L.
0

"Stora uppfinningar" (sånt som kan få nobelpris…) uppfinns väl samtidigt för att behovet är stort och många forskare är igång (fast spännande om det är nåt mysko-telepatiskt också…).  Våra "keramiska uppfinningar" löser ju tyvärr inga stora problem…ingen behöver ju egentligen en ny sorts ljusstake (utom vi som ev. ska leva på att sälja den…). Det gör väl att det är känsligt med våra ideer.  Våra erfarenheter tycker jag iallafall att"vi" på det här forumet är generösa och bra på att dela med oss av:-)

A.M.L

poja
0

Idag kunde man läsa att Kasthall anklagar arkitekt Wingård för att använda deras mattmönster på mattorna i det nya hotellet Clarion. Skall bli intressant att följa hur detta går.

abbis
0

Jag kan ofta se former och roliga lösningar som jag gör om i min egen design..Har i veckan suttit och gjort några prototyper som blev lyckade   men sen får vi se om dom håller hela vägen…så jag har tagit något välkänt och gammalt och gjort om det på ett nytt sätt..Dets ser inte jag som att kopiera något rakt av..Man kan se en dekor som man använder delar av etc…det är inte heller att kopiera..

Jag har googlat runt lite på nätet hos andra keramiker och där har jag hittat krukmakare som tagit mina former och färger rakt av…man kan undra vem som var först men med tanke på att jag har haft samma färger och former i drygt 30 år så vet jag vem som var först..Antingen får man tänka ja ja har dom inte mer fantasi…eller så får man bli stolt över att dom gillade mina saker…Nu när internet finns och man lägger ut sina alster där då får man nog räkna med att det finns folk utan egen fantasi*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Bruzapetra
0

Eftersom jag har ett gott hjärta till det textila området också och mer än gärna broderar stickar och syr så hämtar jag mycket inspiration härifrån… Tycker om att hitta gamla fina mönster tex som jag sen fixar så det är Petra stuk på. Det tycker jag är jätteroligt och inte på nåt vis härmning. Precis som du nämner Abbi. Det finns så mycket att finna inspiration i och det ska nog till mycket att hitta på nåt HELT nytt bland 6 miljarder människor och alla som funnits…. Vi är barn av vår tid, vi får över oss information hela tiden, vare sig vi är medvetna om det eller inte…

abbis
0

#16 som du säger så vill man göra saker som ligger i tiden…det innebär ibland att man lånar lite här och lite där…och vips så blir det nått nytt som ligger i tiden..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Lilja
0

#16 och #17 det är det jag menar med att sätta samman gamla välkända ting på ett nytt (läs eget) sätt. Det är kreativitet för mig. Det är ju trots allt ganska ovanligt att det dyker upp något som aldrig funnits liknande av tidigare.