Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 3321 ggr
minx
0

Vad får man för ugn för 20 000kr?

Jag känner mig aningens frustrerad är på jakt efter en ny ugn men har en begränsad budget på cirka 20 000 kr. (plus moms) vad finns det för alternativ? Jag har fått en del prislistor men undrar ändå vad ni hade valt om ni var i samma sits och varför. Motivera gärna!!

A.M.L.
0

Första ugnen jag köpte (jag har kvar den) var en "budgetmodell" runt toppmatad scania 100 l. Efter några år köpte jag en begagnad naberugn frontmatad på 50 l. Jag bränner hellre lite oftare i den mindre ugnen. Riskerar inte lika mycket…får den full fortare och så är den mycket elsnålare, den större ugnen värmer upp hela rummet och lite till, den lilla märks knappt att den är på…

A.M.L

helenahenstedt
0

Fått intryck av att du inte hållt på så mycket med keramik.? I såna fall hade jag nog satsat på en billigare ugn än 20 000 kr (om du inte är gjord av pengar). Du fyller ugnen snabbare, inte samma kostnader mm. Tänk på säkringar, var du ska ha ugnen, kolla in tråden som handlar om vad man ska tänka på när man köper ugn. Sök på ugn här så hittar du det nog, jag minns inte vad tråden hette. Om du nu inte redan kollat det.

När jag utrustade min verkstad hade jag rätt gott om pengar och köpte på mig mycket bra-att-ha-grejer. Inga stora summor, men ångrar ändå att jag inte la de pengarna på att ha råd att vara där och jobba istället. En ugn måste du ju ha, men jag skulle nöjt mig med en mindre om min tes ang. din erfarenhet stämmer. Hur mycket jobbar du med keramiken? Massproducerar du eller blir det mer unika objekt som tar längre tid? Vad vill du med keramiken- är det för egen del eller vill du ut och sälja? Kort sagt vad har du för behov? En bra ugn går alltid att sälja till ett hyfsat pris om du känner att den är för liten.

Så tänker jag.

pyromanen
0

Instämmer med 1 och #2. Började själv med en liten vedeldat ugn av leca, senare saltugnen som även den för att vara en saltugn är liten och numera även en pytteliten elugn..  och hidtills har jag mera varit i stadiet för "lära mig" och "experimentera" mera än "massproducera". Har upplevt det som en stor fördel att ha små ugnar för att det snabbt blir full ugn och en ny bränning och därmed svar på frågan om hur det ena eller andra funkar och en erfarenhet att ta med sig til en nästa bränning.

Lilja
0

20 000 kr är mycket pengar för en ugn till hobbybruk du har många modeller att välja på för den summan.

Bregotta
0

Håller med alla tidigare men tänk också lite på hur stora saker du vill kunna göra, innermåtten i ugnen begränsar ju det. Men - vad kul med ny ugn! Skrattande Jag skulle slagit en signal till Lars Tärn här på forumet och diskuterat lite med honom också …

Lilja
0

Bregotta har helt rätt. Jag hade tillgång till en mindre ugn tidigare och växte ur den på diametern så att säga. Om man vill kunna göra större fat exempelvis så är bredden eller diametern viktig. I början tror man att det räcker men ganska snabbt utökar man sina färdigheter och vill större. Gäller iallafall mig.

minx
0

Jag har gjort en del höga skulpturer/fågelbord som jag vill kunna bränna de är därför jag vill ha en lite större ugn.

Sen mitt misslyckade första ugnsköp så har jag insett att jag inte orkar hålla på med en begagnad ugn just för att jag är nybörjare. Jag vill bara plugga i en kontakt och slippa tänka på att elementen kan vara slitna etc…. Det finns så mycket annat att lägga ner energin på när man ska lära sig ngt nytt. Men jag kanske resonerar fel?? Sen verkar inte begagnade ugnar växa på träd jag har letat i flera månader här uppe i västerbotten utan resultat.

Men eftersom ni hade satsat på en billigare ugn vart i hela friden får man tag på billiga  nya ugnar. När jag har snokat runt så tycker jag att 20 000 verkar vara bland de billigare modellerna. Har sett några nya 40-50 liters för 10 000 men då rymmer jag inte mina saker.

Skicka länkar snälla :)

Bregotta
0

Förstår dig helt! Min första ugn är begagnad och halvautomatisk och som jag nu tycker för liten i innermåtten, den är toppmatad 75l. Jag skall skaffa ny så snart vi sålt vår båt och fått loss lite pengar. Då blir det en med större innermått. + att det skall bli jätteskönt med automatik så att jag slipper passa den så mycket som tidigare. Men jag kan inte säga att den jag har nu inte har varit bra, jag har oxå lärt mig oerhört mycket om bränningar och allt omkring just för att alllt inte her varit jättesmidigt och självklart.

… men som sagt ring Lars, han är oerhört kunnig, hjälpsam, tålig (orkar med alla "dumma" frågor man har)  och vet vad han pratar om, här är länk till hans sida http://www.tarn.se/

minx
0

Lars stackarn har jag redan utsatt med mina tusen frågor.  Jag står i kö på det sista exet på hans julerbjudandeugn (kittec 190 l) Men eftersom det är en tjej före mig i kön vill jag kolla runt på lite alternativ i samma prisklass.

Det som är viktigt för mig är att slingorna är relativt billiga att byta och att automatiken är lättmanövrerad jag är ett tekniskt missfoster och klarar inte ens av våran diskmaskin hemma :P .

pluppan
0

har du råd så tycker jag att du gör helt rätt i att satsa på en bra ugn direkt. då kan du lägga ner din tid och energi på själva keramikandet istället för att krångla med gammalt skrutt.

tänk på att din tid är också värd pengar! jag brukar tänka att om jag jobbar lite extra på mitt vanliga jobb istället för att stå och krångla kan jag använda dom pengarna till nyinköp istället

AnnaTH
0

Jag köpte min nya toppmatade Kittec Studioline 120 l hos Tärn förra året - den kostade runt 20 om jag minns rätt. Den är invigd nu och jag har en rätt hög trädgårdsskulptur som ska köras nästa gång så för mig funkar det.

Jätteskönt med en helt ny budget-ugn - inget strul :-)

poja
0

Det är toppen med toppmatade ugnar. Lätta att sätta.

carriz
0

Jag tycker att du skall satsa på en så stor ugn som du kan få för pengarna. Då är du mindre begränsad i ditt skapande

de engelska toppmatade ugnarna Cromatic är hyffsade ugnar för billig peng…..

Lycka till i djungeln…..Carriz

helenahenstedt
0

Gör du stora grejer ska du självklart ha en stor ugn.

drake3
0

Min gasolugn på 250l. Skicket är mycket bra