dagens nervösa pyromani:)
Har en uppgift på skolan just nu som är göra ett förslag til offentlig utsmyckning. Och eftersom jag inte var så sugen på att bygga i modellera eller fuska i fotoshop bestämde jag mig för att göra modellen som originalet - i kermaik - fast i mindre skala. Eftersom jag inte har någon full saltugn att köra just nu tnkte jag bränna modellen i skolans elugn med en ljusgrön glasyr som skulle kunna låtsas vara celadon.. det är ju bra en modell. Men! Nu när jag måste bränna då har skolans ugn gått sönder och vi ska redovisa våra förslag till veckan… får desutom besök under redovisningen av en representant för statens konstråd… vad göra? Min nöd-pyroman-lösning blev att jag letade upp en gammal slatt transparant lergodsglasyr…. som jag försökte väga och uppskatta ,mängden på.. och färgsätte med lite tenn och koppar….. Och nu har jag då bränt modellen - stengodslera med lergodsglasyr i min rakugn till 1050…. på två timmar :) Nu vänter jag med spänning! Om inte annat blev jag ju lite glad av eldandet… Må den gröna färgen bli bara någorlunda fin…..
ok…vilken situation..hoppas verkligen att det går vägen alltsammans…-jag själv skulle nog få ont i magen och inte bli hjälpt av yoga heller….nästa tanke!! -om den här prototypen blir kanonbra..kan du då få fram originalet lika bra i vanlig ugn och med " rätt" glasyr!?? joo som sagt lycka till verkligen..hör av dej med resultatet.- väntar med stor spänning här nu..

Bild!
Ush, blir inget kul att visa bild på… har spionerat in och det är en hemsk och kall grön färg…. nästan blå.
Oj, oj
Føler med deg! Fortell hvordan resultatet blir! Venter spent!

Håller tummarna. Vad är det för utbildning du går?? (nyfiken i en strut)
#5 Konstprojektlinjen på Kyrkeruds folkhögskola.
#4 tyvärr så blev färgen förskräcklig. kall kall ljusgrön åt det blåa hållet. Saknas gult. Ångrar att jag hade så bråttom, för jag har ju sett att det finns fina ljusgröna lergodsglasyrer…. Antingen får jag redovisa mitt förslag på foto (då kan jag fuska till färgen i fotoshop, men jag är jättedålig påfotoshop och inte road av det) eller så ska jag snabbt och envist knåpa ihop en ny kopia…. tar väl nån dag… och snabbtorka på vedpannan…. och göra ett nytt försök helt enkelt!
Är det någon som har ett bra receps på en fin ljusgrön glasyr för max 1050 gader ?
stackare

skulle gärna se en bild ändå, snäääääääääääälla

Tyvärr pyromanen har jag ingen grön glasyr för lergods. En vanlig fältspatsglasyr för stengods har jag 5 % kopparoxid och 1 % tennoxid i. Den blir skogsgrön och fin. Ljusgrön har jag 3 % kopparkarbonat. Kanske kan va nån ledtråd, jag vet inte. Men jag beundrar dig att du är så ihärdig. Känner väl igen det där…snabbtorka på vedpannan…är man envis så är man…

Fin ljusgrön engobe får du med ca 4-5 % krom, men då måste du ju ha en snygg transparent oxå, så det är väl kanske ingen lösning.
Tack för tipset Avalon… jag bruker ju inte hålla på med lergods och den lilla transparente jag hade den färgade jag ju grön med koppar idag :(
usch vilken tråkig situation..kan du inte måla modellen med akryl el någon hobbyfärg..så att du kan visa bättre vad du tänkt…antar att du är nöjd med formen men inte med färgen..!!??tyvärr har jag inget lergodsrecept att dela med mej..
#8. Eftersom dethär är en grej jag kommer att jobba vidare med och tänker göra i full skala också och förhoppningsivs få med på utställning i maj, så vill jag inte ha det första (och felfärgade) utkastet liggande ute på internet/här. Kan visa bilder (även på den felfärgade modellen) senare.

Lycka till med allt Pyromanen, jag håller tummarna!

#13 Ok, blev bara så nyfiken på färgen.

Pyromanen, måste ju bara få tillägga, vilken superfin installation/skulptur du har på hemsidan!!! Hur häftig som helst.
#16 Tack
:)

Instämmer, verkligen fin skulptur.

Vilken underbar förvandlings serie (Mållan) 
Jätteläcker!