Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1808 ggr
lotta2
0

Ändrad Fast-fire ugn möjlig?

Jag har hamnat i en diskussion om en möjlig förändring av Fastfire Olsen ugnen och skulle verkligen vilja veta om ni tror att det är möjligt att få denna idén att fungera och ändå få någorlunda jämn temperatur i ugnen och om man kan styra flamman genom hela ugnen trots att den i princip kommer upp nära skorstenen?

Tanken är följande: istället för de vanliga eldboxarna på var sin sida om ugnen flyttas eldboxarna till framsidan av ugnen under valvet/ dörren, alltså inmatningen mittemot skorstenen, alltså kommer ju mynningshålet från eldboxen alldeles nära skorstensutsuget.

Går det att styra flamman så den böljar genom hela ugnen innan den går ut genom skorstenensutsuget, genom en tunn vägg med chamotttegel hade jag tänkt? Och inte tjucvar sej direkt ut i skorstenen så det inte blir eldat i hela ugnen? Går det att tvinga upp flamman nära dörren för att få bättre genomflöde av ugnen ? Är detta mycket "sämre" än den vanliga fastfire varianten, eller genomförbart? 

Ser ni några uppenbara nackdelar med denna idéen?

Vore tacksam för idéer eller feedback.

lotta2
0

Pyromanens fina ugn har ju till skillnad från denna idén eldboxarna på sidan av ugnen isf rakt framifrån, vilket jag tror egentligen är brättre, men det  funkar inte här.

Jag har ju sett på Mikki Schlossenkis ugn i flera böcker där hon har liknande lösning som jag funderar på, men hon får ju upp lågan på sidan av ugnen ändå, inte längst bak, samt att hon verkar ha en nedsänkt skorstenskanal under ugnen mellan eldboxarna. Men den lösningen blir alldeles för bred tyvärr, annars väldigt smart.

pyromanen
0

Kanske skulle gå att göra ett "extra golv" av ugnsplatta så inte flamman kan gå direkt utan istället kommer upp i ugnskammaren längst bort från "utgången" till skorstenen.  Men jag kan inte alls överskåda hur flammorna kommer att bete sig.

lotta2
0

Ja, just så hade jag tänkt  att man kunde göra. Men jag vet inte heller hur lågan rör sej omkring i kammaren. Risken utan flamväggskanaen l blir väl att området kring dörren blir kallt som sjutton.  Försöker se på ritningar och flamvägar tecknade, men något liknande har jag inte sett tyvärr.

pyromanen
0

Har inte heller sett den varianten på någon ritning och det är nog risk att det blir som du säger ett område "i skuggan" utan så mycket flammor.. frågan är om det är något man kan leva med.. utnyttja till nåt vettigt… olika saker blir ju olika bäst på olika ställen… då är det ju kanske ok. Mindre roligt om det blir plats man inte använder..  Har tyvärr inga svar als, bara funderingar…. kanske någon av de mer "erfarna proffsen" här vet eller kan komma med mer kvalificerade gissningar än jag…..

[ReijmyreStengods]
0

Hej!

Grundtanken med fastfiren är ju att man ska styra flammorna med sättmaterialet. Bygg en bagwall med hjälp av sättsten och försök få till stånd en kanal som löper längs med hela ugnem bort till skorstenen. Denna kanal skall bli succesivt större ju längre bort från skorstenen man kommer… det bör gå att styra bränningen på detta vis…

lotta2
0

Ok, tack så mycket för feedbacken!!  Jag kör på och testar och går det totalt åt pipan med flamman och temperaturen så får jag väl bygga om ugnen antingen ännu mer modifierad med skorstenskanalen nedsänkt i mitten mellan eldboxarna eller som en vanlig fastfire.. :D  testar man inte så får man ju inget veta heller…:D

Bruzapetra
0

Vad smidigt att "bara" bygga om ugnen Lotta!!!Skrattande

Jag önskar jag "bara" kunde bygga en nu:) Men jag glädjer mig åt din så länge, då finns det ju ännu fler proffs att fråga sen när det är min tur!