Vanlig glasyr på naked raku
Jag har skrivit den här frågan i en annan tråd men för att den ska bli sedd lägger jag den i en egen tråd.
Kan jag använda vanlig köpe-rakuglasyr till naked Raku? Jag vet att man ska använda en släppengobe, men måste man blanda en speciell naked-rakuglasyr?
Snälla ni som vet, svara snarast. Jag tänkte göra ett försök till helgen om vädret tillåter…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
Vanlig köpe rakuglasyr måste ju gå att använda. Släppengobe. Jag brukar bara blanda kaolin+vatten ( en del blandar kaolin och kvarts) Lägger på detta gärna två dagar före rakuglasyren och bränningen.Det behövs alltså ingen speciell glasyr till "naked raku". Utan vanlig rakuglasyr.

Tack Vanja!
Har du ingen aluminiumhydroxid i släppengoben? Det har jag läst här och där att man ska ha…
Hur lägger du på engoben, penslar du? Ska det vara ett tjockt eller tunt lager med släppengobe?
Och tack för svaren (i båda trådarna
).
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
#2 nej jag har ingen aluminiumhyd. i . Jag penslar på detta. Tjockt eller tunnt?? Svårt att säga. Du vet man menar olika med tunnt och tjockt. Doppar penseln och lägger liksom på. man får nog testa sig fram. Jag är ingen expert. har bara gjort det några ggr.