glasyr-bekymmer...
Ska blanda ett par galsyrer,en blå m CoO och Zinkoxid,och en vit tennglasyr,och såg att jag hade inte kalifältspat hemma utan natronfältspat.Är fältspaterna likvärdiga eller är det stor skillnad mellan dem?Frågan är ju egentligen,kan man använda Natronfpt istället för kalifpt och få samma resultat?Har blivit lite ringrostig i glasyrkemi =(

De är inte jämnförbara. Jag har gjort det misstaget, natronfst.gick då inte till mina glasyrer.
de e bara å prova. om man inte räknar om glasyren till den andra fältspaten.så lär du nog få justera bränntemperaturen istället. kör själv ett dataprogram när jag räknar om mina glasyrer.
#2 har du fixat det programmet själv, eller finns det att hitta på nätet nånstans?
/sofia
det finns å köpa på nätet. www.digitalfire.com. kanonbra program. där man har lista på materialer, + lägger in sina egna. å sen e det bara å räkna på.
Vad kostar det ?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
kolla in det står på deras hemsida länken jag skrev om tidigare. det finns olika nivåer man kan betala för. jag köpte det biligaste. betalade med visakortet över nätet. köpte en bok också. jag har faktiskt inte kollat mitt bankkonto men dyrt var det inte.