lergodsglasyr på stengods
Hej!
Skrev ett inlägg för ett tag sedan om mitt felköp av ugn. Det var en lergodsugn och inte en stengodsugn som jag trott.. Jag har ännu inte fått sålt min ugn så jag får behålla den tills vidare och försöka tänka om lite…
Till min fråga:
Jag har en del stengodslera och jag undrar om det skulle gå att använda lergodsglasyr på den. Jag funderar på färdigblandade penselglasyrer (cebex nya katalog s. 30).
MVH Lina

Det går att använda lergodsglasyr på stengods o bränna det som lergods. Men jag skulle köra ett prov innan jag skulle glasera allt. Antar att du har en massa stengodslera annars så kan du ju använda vit lergodslera om det är en vit skärv du är ute efter. Hoppas att det funkar för dig o lycka till.

De flesta lergodsglasyrer går hur bra som helst att använda på stengodslera. Möjligtvis kan den transparenta krackelera beroende på lerans ibland mindre krympning men det beror på vilken transparent det är. Effektfullare som guld och olika metalliska/kristallina effekter ser man dock ingen skillnad på alls vilken lera det är.

Så bra
Tack för svaren!