Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 6382 ggr
giad
0

keramikugn rohde TE 100S

Har hittat en ugn som jag är berdd att köpa, är en Rohde TE 100Ssom är ca 2år använd ca 10 gånger. Om det är någon som har erfarenhet av den kan ni delge det till mig.

LarsT
0

Om det är den som finns på blocket för 17000 låter det lite dyrt. Med tanke på att en helt ny likvärdig inkl. automatik och sättmateriel och frakt kostar ca 22000 tjänar du bara in momsen men går miste om garantin. Får du ett momskvitto med så kan du dra av momsen om du har rörelse men om inte så är det ju lika mycket som en ny kostar…

Annars är det bra ugnar men jag hade prutat på priset.

giad
0

Tack för ditt svar, vilket prisläge tycker du att en begangnad ugn skall ligga på. Du har väl nya ugnar till salu, skulle kunna ringa dig om prislägen.har inte ditt tel nr tillgängligt just nu

LarsT
0

Det finns för många variabler för att säga nåt exakt om pris på en begagnad ugn. Men den ska väl inte kosta lika mycket som en ny gör i alla fall ? Minst 25% mindre för en "nästanny" kan vara rimligt…inräknat momsens värdefall. Länkar till oss återförsäljare finns ju uppe i menyraden här så då kan du hitta både mig och andra.

lenamu
1

ugnselekronik och sättplattor ingår, dessutom är den sänkt ill 17000 på blocket, har glömt det här. En person påminde mig.

Rena fyndet säger min keramiklärare, men hon kanske inte vet

LarsT
0

Men det kan ju inte vara ett fynd när en ny kostar 17500 + moms och man inte kan dra av momsen på begagnat generellt….

ijonsson
0

Ja, jag skulle definitivt lyssna mer på LarsT än på din keramiklärare…

bosse-cebex-gbg
0

Vill egentligen inte delta i debatten. men Rohdes "S-serie" är litet mer påkostad än "vanliga" toppmatade ugnar. Litet bättre material, och högre effekt/krafigare element m.m. Rohde anger de här ugnarna som 1320°C-ugnar, och de är således litet dyrare redan från början.  Nämner det, så att inte jämförelsen blir skev.

Bosse

LarsT
0

Jodå, det är sant som du säger Bosse. Många missar just specifikationerna när de letar ny ugn och jämför därför bara priset kontra volym. Inte sällan blir det så att de då överbränner sin nya ugn utöver vad den egentligen klarar av. Ett exempel är att en tillverkare med maxtemp på 1300 själva inte rekommenderar en kontinuerlig bränntemp på mer än 1230. Bränner man då ofta till 1280 får man problem, förr eller senare… Är man medveten om detta kan man ju bränna lägre från början men detta relativa faktum går av olika anledningar många nyköpare förbi.

Men Rohde S-serie är bättre dimensionerad. Som information kvarstår dock att en likvärdigt högt specificerad ugn kostar 17500 + m helt ny.

För jämförelsens rättvisa, giad, borde du egentligen också ta reda på vilken automatik som ingår. Det kan skilja åtskilliga tusenlappar mellan olika alternativ.

bosse-cebex-gbg
0

Jo, det här med angivna max.temperturer på ugnar, påminner litet grand om bilarnas hastighetsmätare…..hur många bilar, med en mätare graderad till 200km/h, är avsedda att kontinuerligt köras i den farten…?  Att den KAN göra det, betyder inte att den är avsedd för det…

Glad