Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1191 ggr
pluppan
0

skillnad i konvinkel

jag håller på att bränna in ett stengodsprogram i en annan ugn. jag har alltid varit bortskämd med att det finns färdiga inbrända program tidigare bara att trycka på

första bränningen:längst ner kona 9 böjd till klockan tre, kona 10 pyttelite vinklad. högst upp kona 9 klockan 1 och inget på kona 10.

jag tänkte då att jag skulle prova att utöka utjämningstiden från 15 till 30 minuter.

andra bränningen: längst ner kona 9 nästan når bott i båge. kona 10 klockan 1. högst upp kona 9 klockan 2 och kona 10 lika som uppe.

hur mycke skiljer det egentligen mellan uppe och nere?

i den andra bränningen stoppade jag även in likadana glasyrprov som alla blev bra och lika oavsett var de stod så man kanske inte ska va mer petig……eller?

LarsT
0

Det skiljer bara några få grader i värmearbete mellan uppe o nere. Blir grejerna som väntat hade jag inte brytt mig mer utan varit nöjd med att ugnen bränner så jämnt !

pluppan
0

det lät som ett jättebra svar!! nu blev jag glad!

mission completed

LenaStina
0

Pluppan, är det en toppmatad ugn du använder? Enligt dina bränningar verkar det vara varmast längst ner och kallast längst upp. Tänk jag har alltid trott att det är tvärt om.

Oftast spelar det ju ingen roll om resultatet blir bra som du skriver Lars, men värmen stiger ju uppåt borde det inte vara varmast där då? Men det är klart där vid locket läcker ju mest värme ut också. Hmmmm……tänker jag fel eller?Fundersam

LarsT
0

Värmearbetet är en funktion av strålning från elementen, mängd av gods och typ av sättning - luftcirkulation och tid. Så det finns inget givet svar mer än att, jovisst,  varm luft vill uppåt !

Om man inte har ett öppet spjäll i bottnen är det försumbart lite värme som läcker ut i den lilla springan i locket eller ur avventilationen, om man har en sådan.

Det enda som egentligen spelar roll är ju om grejerna blir bra, blir de det kan man strunta i det tekniska finliret…

pluppan
0

nej det är en frontmatad naber

måste erkänna att jag också blev förvånad över att det var varmast längst ner

men så länge glasyrerna ser bra ut så är jag glad

var tom duktig och klockade stegringen sista bränningen så jag skulle kunna veta grader per timme sista biten

saltglazed
0

svårt att jämna ut värmen du har säkert slingor i botten i ugnen gissar jag. men hade du bränt kristallglasyrprover så hade du märkt en stor skillnad på ovan å nere i ugnen.