Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1961 ggr
zzaga
0

turkos på fyler

Hej hej:)

Jag letar efter en turkos grön matt glasyr som passar på Fylerleran. Är det någon som har en sån på lager?

/S

avalon
0

Jag har testat båda dom här på fylelera om jag minns rätt och dom var nog snygga båda två !

Cooper 392

Nefelin 50

Barium karbonat 30

Lithiumkarbonat 3

Ball  clay 8

Kvarts 9

+kopparkarbonat 2

A 47

Kali fältspat 25,2

Nefelin 26.9

Kaolin 9,7

Kvarts 3,5

Krita 6,3

Bariumkarbonat 28,5

+ kopparkarbonat 2,2

Ulla
0

Det är ganska hög halt av bariumkarbonat i båda glasyrerna. Fredholm rekommenderar högst 20% om man ska ha den på insidan av kärl där man förvarar mat. Vid den halten har den, vad jag förstår, inte gett någon mätbar utfällning vid tester. På utsidan är det ju inte lika viktigt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keraleij
0

zzaga! Kolla på lokatta-keramiks hemsida, de har en del recept där som är väl utprovade på fyleleran. http://www.lokattakeramik.se

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

zzaga
0

Tack avalon:)

Jag kollade cooper… men den jag letar efter är mer matt och mer grön… typ inca-grön om du fattar hur jag menar.

Ulla är det bara där man förvarar mat en längre tid, typ sill inläggningar och sånt eller gäller det generellt mat överhuvudtaget?

Kajsa

Tack för tipset! Synd att det inte fans några bilder på sidan:/

avalon
0

2, där ser man A 47 är nämligen en Anders glasyr, men då måste det ju va så att han tänker sig att man bara använder den på utsidan på bruksgrejer.

Ulla
0

#4 zzaga
Jag skulle inte ha den alls på insidan av kärl avsedda för mat.

Det stämmer. Han var mycket tydlig med det när jag gick glasyrkursen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Ulla

Ok, bra att veta. Tack så mycket.

zzaga
0

En fråga till här…

Vet nån varför inte alla glasyrer funkar på fylelera? Den höga halten av aluminium?

LenaR
0

Jag puttar upp zzagas fråga, för den vill jag också ha svar på. Varför är en del leror så mycket svårare än andra?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.