Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1710 ggr
LeWE
0

Hänga upp glaserat.

Har tillverkat en produkt som jag vill ha glasyr runt hela. Provade att göra ett hål så jag kunde hänga i värmebest tråd i ugnen men tråden gick av!!  Jag har gjort "korvar" i lera (ung 1 cm i diam. )som jag tänkte bränna högt och försöka hänga på nåt vis i ugnen, kanske att de säckar när man trär nåt som hänger på dem? Har nån nåt annat bra tips?

Vanja-K
0

Hur stor är din sak?  jag har ju bränt en del upphängt. Men vilken höjd och kanske vikt ungf.?

LeWE
0

Det är ung 250g lera som är glaserat, ung 10 cm hög 5 cm bred, kanske det är för tungt och för stort att hänga? Jag gör hålet ganska stort (ca 1 cm diam). Kanske jag måste hitta på ett annat sätt att glasera dem.

lotus
0

usch va nyfiken man blir på vad du gör? Är det ägg? svårt att råda om man inte vet formen men det är klart att det borde gå att hänga eller så kanske du kunde göra eller köpa stg stilts?

LeWE
0

Vad är stg stilts? Om jag lyckas ska jag visa bild.Glad

LarsT
0

En tjock kanthaltråd borde klara 250 gr tycker jag.

Det finns också tjocka stavar i stål som klarar 1250 grader och om man hänger tre saker fördelat mellan två stöd på så vis att det blir jämnt fördelad belastning kan det också gå.

Om man gör stavarna i lera är det bra om leran är så eldfast som möjligt så att den inte sintrar och ger sig. En lera som klarar 14-1500 grader håller sig ju rak även med belastning då den blir ung. som en sättpelare med annan form bara.

Ytterligare ett sätt är att såga till stavar av en kasserad ugnsplatta. Då får du också styva "pinnar" som borde klara vikten.

Det kan vara knepigt att såga tunna pinnar av plattor med vinkelslip men din återförsäljare borde ha en vattensåg och då är det en baggis….

LeWE
0

Tack! Ska prova mina "lerpinnar" annars låter det bra med stavarna!

[shimpo]
0

_Fantastiskt vad många bra tips det ges här…det gläder mej ….Glad
_

Bregotta
0

Kanske flera kanthaltrådar på en gång skulle funka? Du får ju plats med dem om du gör hålet så pass stort…