Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 7316 ggr
er
1

Dreja tallrik i gipsform

Hej!

Någon här på forumet skrev ang att dreja tallrik i form. Hur gör ni? Gör ni egna formar och vill någon beskriva hur man gör. Har ni flera likadana formar? Och hur får man gipsformen att fastna på drejskivan?

Hälsningar från en nyfiken en.

lotus
0

Jag skulle ju dreja tallrikarna på gipsplattor istället,det är rätt krångligt att få ur tallrikar ur form.För att få en form får du dreja en uppånervänd tallrik på platta(trä)SEn får du gjuta av den i gips och det är en konst bara det om man inte har gjort det innan.Sen kan du dreja ev om du har en helt plan botten under gips-formen,gjuta är lättare.Men allt tar ju sin tid att lära sig och man bör nog gå någon form av kurs.

LeWE
0

Jag tillverkade gipsformar på formakademin för ca 10 år sen. De använder jag på drejskivan och formar i så yttermåtten blir lika. Jag centrerar dem på drejskivan med en "korv" som jag drejar så gipsformen suger fast eller i en del formar har jag gjort hål som passar till hålen i drejskivan. Brukar lägga en vettexduk under så sitter den stadigare. Drejar sen i formen. Jag har flera formar som jag arbetar med eftersom det tar ett tag innan jag får ut tallriken ur formen.. svårt att förklara hur jag gör.. men jag är ganska nöjd med faten.

LeWE
0

#1 Jag gjorde moderformen i gips, svarvade den och gjöt sen av den så fick jag arbetsformerna men det krävs en stark svarvskiva, jag vill inte gärna använda min drejskiva till det så det är bättre att hyra in sig där det finns  bra svarvskivor.

lotta2
0

Vad kan man hyra in sej på svarvskivor? Jag behöver också svarva till ett par olika modeller, men har inte heller en svarvskiva. Känner inte heller för att använda min vanliga drejskiva, då jag hörde det kunde vara lite riskabelt att göra det. 

Någon som vet om svarvskivorna är svindyra? Eller ngn som har en gipssvarv till övers, så kan ni ju kontakta mej…

LeWE
0

Jag gjorde mina grundformer på formakademin i Lidköping men det var mer än tio år sen, jag gick en kurs för yrkesverksamma keramiker i gips o gjutning. Vet ej om de fortfarande har dessa kurser. De var i allafall bra.