Hyra del i verkstad
Hej
Jag funderar på att hyra in mig i en verkstad (med tillgång till ugn + dreskiva). Jag undrar om någon har uppfattning om vad vad som är en rimlig månadshyra?
550:- i mån (fin verkstad) plus delade elräkningar plus 50 kr per bränning och elkostnad. Det tror jag är en billig variant.

Det låter billigt !
Min lokal kostar 3500 Danska ( 4375 Skr.) inklusive 500 (650 Skr. ) a´conto - el.
(Därutöver har jag sjä.v lagt tre gånger hyran i depositum också, men dom är ju i princip mina, så länge jag inte sabbar lokalen)
Men jag tror inte att 500 slår till när vi börjar bränna.
Jag räknar med att bi blir tre stycken ungefär. Så bortåt en tusenlapp plus el, efter förbruk/ugnsplats räknar jag med att ta.
Men eftersom lokalen ligger lite dåligt till för försäljning ( Jag tror egnetligeninte at vi får sålt något där) så är det möjligt at jag får backa lite, om jag ska kunna få någon som vill vara med och betala. Så vi landar kanske på bortåt 700 ( 900 Skr ) plus el.
Jag vet inte om svenska förhållanden är jämförbara med danska i fråga om lokalhyra, el, inkomstnivåer etc. Men jag kunde tänka mig att detta var en rimlig nivå, om det låg någelunda centralt i någon mindre stad, typ Örebro, eller Gävle ungefär.
Storstäder och värsta turiststråket kostar givetvis mer….
Du får räkna med 800-1200 kr i mån för 3-4 tim i veck plus kostnad för lera glasyr och bränning. Packar du inte ugnen själv får du räkna med att denna tjänst också kan kosta.
Min verkstad ligger inte i centrum, men heller inte långt borta. drejskiva ingår inte och det finns ingen butik i lokalen. Lera och glasyr köper man själv. Billigaste varianten antar jag.
Skaffa lokal tillsammans och köp ugn, dela på alla kostnader.

jättesvårt att säga vad som är rimlig hyra. Beror av standard, storlek, utrustning, antal som delar, tid man kan vara där, ev försäljningsmöjlighet, får du ha egna kurser där osv osv. JAg hyrde förut in mig i en 42 kvm verkstad i Göteborg. Vi var tre som delade hyran på 2500:- plus att elen tillkom. Blev ca 1000:- i månaden var.
I Akalla betalar jag 800 kr i månaden. Sedan tillkommer en liten avgift för bränningar, inte särskilt mycket eftersom elen ingår i grundhyran. Material får vi själva stå för, all annan utrustning finns.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_