Häxblandad glasyr !
Hej
Jag har aldrig blandat någon glasyr själv men funderar på att göra ett försök genom att blanda olika färdiga glasyrer. Min fråga är om det går. Är det någon som provat blanda ex svart och vit glasyr och fått fram grå galsyr. Eller ta en vanlig vit tennglasyr och tillsätta lite koppar och järn och sedan hålla tummarna. Kan detta bli bra eller måste man följa recept?
Intressant fråga - vi ställde oss den på keramikkursen häromveckan också, men vågade inte prova förståss… Det gällde just svart+vitt = grått?
Ser framemot svaren :)

Det är ju inte som att blanda oljefärger, alltså att svart+vitt automatiskt blir grått. Varför inte bara prova ? Blanda några gram av varje och bränn provbitar först.
Nån gång under 70-talet fick jag ett ryck, och jobbade fram ett blandningssystem enbart baserat på olika kombinationer av "köpeglasyrer". Bland alla trista provbitar fick jag faktiskt fram en del kombinationer som blev riktigt spännande. Så visst fungerar det….men för att få glädje av allt jobb man lägger ner, måste man förstås vara petnoga med dokumentation och invägning. (och det här höll ju bara så länge grundglasyrerna fanns kvar i handeln…)
Att blanda svarta och vita glasyrer ger sällan/aldrig grå färg….i alla fall inte neutralgrå…….brukar dra mot blått, grönt eller brunt med en "gråton"….

Man kan mycket väl blanda glasyrer, på det sätt su beskriver. (Det är en fördel om dom har någelunda samma smätpunkt.)
Jag har gjort det nån gång själv, men gör det inte så ofta längre. (Men det händer, när jag exempelvis vill bli av med vissa småskvättar.) Anledningen till att jag inte gör det så ofta, är att dedt finns en metod (eller egentligen flera liknande metoder) spm dom flesta keramiker använder. Med den metoden kan man (relativt) snabbt lära sig styra glasyrerna, någelunda, och ha överblick över vad man gör, även om metoden kan finslipas i det oändliga. Jag känner inte till någon sådan metod, i fråga om att blanda olika glasyrer. Därför blir alla sådan experiment jag företar mig förhållandevis ostrukturerade. Jag tycker det är svårare, att på förhand bilda mig en upfattning, om resultatet, än om jag exempelvis har en grundglasyr, som jag känner, och systematiskt kan tillföra ett eller flera ämnen.
Fördelen är givetvis att man ibland kan snubla över oväntade resultat. Å andrasidan har jag gjort väldigt många väldigt fula grön-bruna tråkglasyrer på det sättet ocså…..
Så jag rekomenderar det inte som metod, men tycker det är värt att experimentera med. Som metod är min rekomendation att lära sig några grundglasyrer, som man systematiskt förändrar på olika sätt, som at reglera mathet/glans, jämföra olika flussmedels inverkan på fägrer, och yta, prova att skifta leran etc., tills man lär sig hur ett bestämt urval av råämnen fungerar. vid sidan av detta vill jag föreslå att man provar glasyrer, som man ser i böcker, på nätet, får av kompisar etc. På så sätt slipper man begå många av sina föregångares misstag.
Även om du inte behöver ett regelrätt recept, så är det bra att ha en bild av i vilka propotioner de olika ingredienserna bör blandas, och vilken funktion varje ingrediens fyller. Det kan du läsa om i hundra år om du vill……. Men om du utgår från ett enkelt recept i stället, så kan du lära dig det i takt med glasyrarbetet i stället. (förr eller senare kommer du antagligen göra ett försök att läsa glasyrkemi i alla fall - hur mycket nytta man har av den beror på temprament och läggning tror jag)
Men självklart ska man unna sig själv att experimentera "vilt" också ! Och det går som sagt utmärkt att blanda olika glasyrer. Och man behöver inte ha koll på vad man egentligen sysslar med för att blanda två glasyrer, som skall brännas i samma temperaturområde - Eller sagt på ett annat sätt: det HAR man inte !
Så blanda på !
På våra kurser blir det en del "skrap"glasyrer,en del hyfsade andra inte.Det ä r slattar som hälls ihop när man tex torkar bottna osv.Hittills har de funkat rent tekniskt men vi provbränner allltid innan de används.

Jag brukar i spara alla smårester från rengöringen av sprutskåpet, bland testar jag det som en glasyr, det kan ibland bli mycket intressanta resultat. Det trista är ju bara när man hittar en fantastisk en som inte går att upprepa.

Man kan också dubbel doppa. T ex först ner i Svart och sen ner i vitt. Kan bli jätte snyggt men håll inte nere för länge för då blir det för tjockt och rinner. Sen blir det lite avfäll eller vad jag ska kalla det så om man doppar en mörk i ljus sen så blir den ljusa lite smutsig. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Javist Evalera; att dubbeldoppa, eller hälla olika glasyrer över varandra kan bli jättesnygt, men blandar man dem får man ofta helt annat resultat.
Men min erfarenhet är att dubbeldoppat, eller överhällt som regel lyckas bättre, än dom blandade.

Håller med dig Dolomit. Man har mer kontroll när man dubbeldoppar. Och då kan man utnyttja de olika glasyrerna mer. Två glasyrer blir som fyra, beroende på vilken man tar ovanpå och vilken man tar under.