Blanda egen glasyr!
Hej allihopa!
nu har jag gjort det, alltså testat att blanda glasyr själv. Tänkte dela med mig lite av den erfarenheten.
Utrustning jag använt:
- liten digital våg köpt på tradera 0,1 g känslighet
- plastmuggar att blanda i
Jag hällde först upp ca 0,8 dl vatten i muggen, därefter vägde jag varje material jag skulle ha för sig och hällde i vattnet, 100 g prover. Glasyrtestet fick stå över natten innan jag rörde om och siktade det några gånger. De prover som var tjocka i konsistensen hällde jag i mer vatten i, det gick dock inte att testa med baum mätare eftersom mängden var för liten. Jag glaserade små testbitar jag gjort genom att kavla och vika ihop till en T-form. Dessa brände jag sedan i min ugn i 1250 grader. Eftersom många recept är menade för högre temperaturer var jag beredd på att vissa skulle bli underbrända.
Dessa glasyrer testade jag:
1. Lottas vita tennglasyr, den blev fin men lite för matt, ska försöka räkna ner den och blanda ny.
2. Bosses blankare, blev bra i övre delen av ugnen men inte nedre, behöver räknas ner.
3. LeWe gråa, blev jättebra, härlig yta!
4. Coopers Gröna, blev oxå jättebra! märkte att det var stor skillnad på färg beroende på tjocklek, där den låg tjockt blev den svart.
5. Susannes blå, smälte ut men blev matt, annars jättefin.
6. LRs sidematta svarta, smälte ut bra och blev fin. Lite skimmrande i brons tror jag man kan beskriva.
7. Vävras svarta matta, osäker på om resultatet ska bli så "grovt". Ser inte ut så på bilden vävra visar men min testbit fick en grov yta. Färgen är fin.
Planerad fortsättning är att räkna ner de glasyrer som ej smälte ut tillräckligt och bränna om. Sen ska jag prova att färga in den transparenta med olika kombinationer av oxider. Jag har nyss köpt boken Coopers keramikglasyrer så jag ska även försöka hitta en blank blå glasyr med mycket skiftningar i att testa.
Om ni vill kan jag lägga in bilder på mina prover senare.
Visst är det roligt och spännande att blanda glasyrer och testa! Själv letar jag för tllfället efter en lite mattare vit, typ sidenmatt yta. De prover jag hittills gjort har blivit för blanka. Men det är bara att blanda vidare…
/Sofia

Kul att du testat min svarta glasyr. Hur menar du med grov i ytan? Kanske har den inte smält ut ordentligt i så fall. Tror jag bränner något högre än 1250.

Vad duktig du är som gör så många glasyrprover och delger oss resultatet. Skulle va jättekul och se i bild. Min blå är lite halvmatt, kanske nån grad högre då om du vill ha den lite blankare. Den ska vara "krämig" då är den perfekt. Susanne

Jag ska försöka fota dem ikväll!!
#2 den blev liksom lite skrovlig i ytan. Kanske har jag för låg temperatur… ska experimentera lite mer!

Tycker också du är duktig som orkar testa så många olika glasyrer. I min ugn blir min grå bäst längst ner i ugnen. Jag ställer aldrig den längst upp. Vore kul att se bilder…
Jag har provat din grå LEWE men hos mig blev den grön..Men jag bränner i 1230…..så det kanske beror på tempen?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ja, den blir nog grön när man bränner så lågt. Är den inte lite "kärv" också?

hej, nu kommer bilderna jag utlovat. Har letat i hela huset flera dagar innan jag hittade kameran ;)
Först ut är:
Bosses blankare, bränd till 1250, inte tillräckligt utsmält i min ugn, jag hade ett prov längst ner i ugnen oxå och det var ännu mattare. Enligt receptet ska den brännas till 1280.
Lottas vita, samma kommentar som ovan.

Tack så jättemycket Jessika, var alla proven brända på 1250, blev jättesugen på att testa den gröna och den grå, tack för att du delar med dig. Ha en go helg/ Marika

hej Jessica
Jag tänkte tillverka LR s sidenmatta svarta glasyr såg jättebra ut på din bild. Hur jag än letar hittar jag inte receptet på varken forumet eller bland artiklarna. Har du det eller om någon annan läser detta har ni receptet?

Hej!
det är den här glasyren:
**
Sidenmatt svart** glasyr
Svart när den ligger tunt, grå/brun/svart med lite harpälsrinningar om den ligger tjockt.
- petalit 50
- krita 6
- dolomit 23
- kaolin 21
- järnoxid 10
- koboltoxid 3
Lycka till!!
Nu är jag tillbaka som bara rakuLotta. Hur högt ska den sidenmatta svarta brännas?

Tack Jessika. Jag har lärt mig att gå in på sök då jag letar efter något tidigare inlägg på fokus. Då hittade jag glasyrreceptet till slut. Men stort tack iallafall att du svarade det visar ju att sidan fungerar och att många av oss bevakar den nästan dagligen. Nu till verkstan och glasyrtillverkning!
#14 Då skulle du ju kunna gå in och ta bort rakulotta2. Alla inläggen finns kvar ändå, det är bara den extra medlemmen som försvinner.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag bränner 1250, det gick bra, men jag tror det står i glasyrsamlingen att den ska brännas till kägla 8

Var hittar jag receptet på Susannes blå? /Lotta
Tittade lite på glasyrreceptsamlingarna. Jessika har ju gjort en jättebra tråd här, där hon visar några hon provat. Tack! Mitt dilemma är som Danielsdotters - jag hittar inget recept på "Susannes blå". Någon som vet? (Eller om någon har något annat säkert recept på matt mellanblå/gråblå stengodsglasyr att dela med sig av?) Skulle bli jätteglad för hjälp! / Mi

Häftigt !
Grattis till bokköpet - ¨jag har boken själv, sedan många år, och det är en guldgruva ! ! !
Tycker alltid det är svårt att återge glasyrer på bild. Man missar alltid någon färgnyans, eller får dem till att framstå som mindre transperanta, än dom är, osv. Men glasyrproverna ser ju OK ut, även utan den här saknade bruna nyansen…..
Jag har en känsla av att jag inte har uppdaterat receptsamlingen med nya recept som kommit in. Det verkar som om folk letar där ibland.
Om du hittar något recept som inte finns med i samlingen så kan du väl mejla mig så ska jag lägga in det. Skicka också gärna om du själv har ett recept på en glasyr som du gillar och gärna vill dela med dig av.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag söker också "susannes blå" glasyr, var hittar jag den? Den var jättefin.

Hej! Jag har inte varit här på ett tag men här kommer min blåa: (och det ska bli ojämn slutsumma) 222 g kaolin, 101 kvarts, 485 kali- eller natronfältspat, 202 krita, 2 % koboltoxid och 3 % rutil. Det är allt. Man kan ju prova olika fältspater eftersom det kan ge olika resultat, jag har natronfältspat. Lycka till! Susanne
23 Är de första i gram och de sista i %?

Alldeles precis!
Tack snälla! Generöst av dig att dela med dig receptet! Den är ju så jättefin.
Jessika, att den svarta blir "knölig" kan bero på att du bränner till temp 1250 och som då inte motsvarar kona 8, som är ca 1280. Men att bränna är ju inte bara topptemp utan tid också, så sätt med en kägla 8 och se om du kommer upp i det utsmältningsintervallet. Om du inte gör det så kan det hända att knöligheten beror på att glasyren inte är helt utsmält.