Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 4768 ggr
Elta
0

Har ni några favoritkeramiker?

I tråden om "raku i elugn?" nämndes Henrik Allart som en favoritkeramiker och jag kan bara hålla med. Jag får lite Picasso känsla när jag ser en del av hans verk.

Detta gjorde mig lite nyfiken på om ni andra har några favoriter bland keramiker?

Själv är jag förutom Allart otroligt fasinerad av Ulla och Gustav Kraitz keramik och även Hans Hedberg som gjorde gigantiska frukter.

kinnekulle
0

oh ja det finns hur många som hällst, mig själv inte minst, tycker inte det låter kaxigt, för jag gilar ju det jag gör annars skulle jag lägga av! Eller e jag bara så stöddig för att det är såååååååå underbart väder ute. Men annars har jag som tidigare nämt Allert, Anja Notini, Herta Hillfon, Mari-louis Sundqvist, Ayumi Morie och många många fler, men jag tycker vi har kanon många duktiga här i Sverige

pyromanen
0

Ruthanne Tudball

doradora
0

#2 hennes grejer är så grova i uttrycket. Elisabeth Fritsch eller bente Andersen

Dolomit60
0

Jag är opmöjlig på namn……Känner inte igen ett enda av namnen på tråden.

När jag kollar i min böcker eller surfar runt hittar jag massor av internationella förmågor som bara är obehaliggt begåvade……minns bara inte vad dom heter…..

På Österbro här i Köpenhamn finns det en kvinna vid namn Jane Reumert, som gör ULTRATUNNA grejer i porslin, ofta med ljus innuti, som framhäver godsets transperans. hon började göra det man brukar kalla brukskonst, men med tiden har det blivit mer konst, och mindre "bruks" så att säga. Hon har också skrivit en fantastisk bok, som hetet "Transperans", där hon har bilder av många av sina mest lyckade alster (Köp den om du har möjligheten !) Jag har själv besökt hennes atelie´en gång, men inte träffat henne själv.

Nedanstående länk, var det  bästa jag hittade på nätet, men enligt min mening har hon gjort BETYDLIGT häftigare saker än såhär. Helst skall dom givetvis ses IRL.

http://inet.uni2.dk/home/metropolis/jr.html

Och så hade jag en lärare som hette Christian Bruun ochså. Han har ett namn i Danmark. Jag har lagt in en bild av hans keramik tidigare här på fokus.

Christian Bruun är enormt allsidig, oach arbetar i många olika stilarter. Ibland saker som han gör förstår  jag över huvud taget inte varför han gör.  Men när han gör grejer som jag gillar, är dom SANSLÖST HÄFTIGA, och spänner från den enkla, lågmält naturnära, stenliknande tekannan som får fler nyanser, ju oftare nman ser den, till tillsynes grovt tilldrejade rakubrända  tvåmeterskrukor med lock, som exploiderar  i regnbådens alla färger ! Oavsett den estetiska utformningen är Christian en oerhört skicklig hantverkare, och en drejare av giantformat.

(Han brukar bla. roa sig med att dreja papperstunna fat på omkring en meter i diameter - i ren porslin….. !)

abbis
0

Astrid Anderberg på Bornholm har varit min inspirationskälla i många år.Hon gör härliga detaljer på allt..Har köpt en serie "fåglar i ägg" (6st) av henne för många år sedan som jag vårdar ömt

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hubert
0

Hertha Hillfon….stora häliga saker!

Caths
0

Håller med "Hubert".

Fantastiskaverk!

doradora
0

jane reumert blandar silikonmatrial i sin lera. Det är mer plast än lera därför kan hon få dom så tunna: hur mycket plast får det vara och det fortfarande kallas keramik?

lotta2
0

Eva Hilds skulpturer är fina och tekniskt skickligt gjorda.

Annars håller jag med Pyromanen att  Ruthanne Tudball har en härlig rörelse i sina grejer och så spontant uttryck.

A.M.L.
0

Hertha Hillfon! något väldigt speciellt med hennes skulpturer!       Hennes verk ställs ut på Liljevalchs nu (eller är det över redan?).

A.M.L

abbis
1

Har lite svårt för Herta som person sen jag såg "baka och dreja med herta o freja" som gick som serie på 80talet..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

A.M.L.
0

#11 Det missade jag, har bara sett hennes grejer och läst några artiklar, vet inte så mycket om henne själv egentligen, sånt kan ju förstås ändra ens uppfattning.

A.M.L

Sleipnir
0

Dagmar Norell, har inte sett hennes alster i verkligheten, utan bara läst hennes bok, från ögonspegel till lera. Hon gör ömsinta former som hon kallar käril väldigt vackra. Sedan kan man ju bara fyllla på föregående förslag Herta Hillfon, Jane Reumert. #8 jag tror att plasten borde brännas bort den är nog endast med som armering vid själva tillverkander precis som papperlera.

Dolomit60
0

Om jag inte tar fel består silikon i hög grad av silicium (SI) som i förening med syre (O)blir till silicium (SiO2) Altså kvarts. (Tvåan skall visst vara sänkt där, men det vet jag inte hur man gör i explorer….)

Och kvarts är väl åtminstånde otvitvelaktigt ett keramiskt material….. Och precis som Sleipnir skriver: jag tror resten bränns bort !

Jag trodde att det VAR papper hon blandade i….. (Jag är ganska säker på att on i alla fall HAR arbetata på det sättet en gågn….)

Plast eller ej, så har Reumerts slutprodukter i alla fall ett klart "keramiskt" uttryck !

Jag hyser själv vissa aversioner mot plast generellt, men vill samtidigt inte låsa mig i konservatism, och konventioner, utan uplever tvärtom en lust  att göra ett undantag för just  Reumerts produktion, och börjar i stället tycka att det är ganska upfiningsrikt att blanda in silikon……….(Man har som bekanten åsikt tills man antar  en ny……)

Oavsett vilket har jag i alla fall en  enorm respekt för Reumerts abeten ! Och jo - jag vill nog kalla det keramik !

Det är dock fortfarande beklagligt att jag inte hittade något av hennes bättre alster på nätet.

doradora
0

Jag gillar oxå hennes grejer jättemycket!

Dolomit60
0

korrektion: Silicium, och syre blir givetvis inte till sillicium, som jag skrivit ovanför !

Det blir givetvis till silisciumoxid, vilket är lika med kvarts, och betecknas SiO2. Dessutom betecknas siliscium visst med ett litet "i", och inte med stort som jag skrivit.

Ursäkta om jag förvirrar……

Men i övrigt håller jag fast i det jag skrivit…..*S*

helenahenstedt
0

Var på en utställning i Köpenhamn för ca 8 år sen med Jane Reumert. Vi försökte luska ut vad hon blandade i leran, men hon teg som muren. Fick sen höra (och läsa i en artikel) att det var glasfibrer hon blandade i.

tomica
0

Bernt Friberg.., en oerhört skicklig hantverkare som med sina snickarnävar skapade miniatyrer som fullständigt förtrollade många stengodsälskare…,från en tumnagel i storlek till 40kg tunga vaser med glasyrer som iallafall jag får gåshud av att se… , även Gunnar Nylund Swen Vejsfelt CarlHarry Stålhane är väldigt inspirerande för mig…  Glad

helenahenstedt
0

Har mest koll på svenskar och vill nämna: Maria Ängkvist Klyvare, Eva Hild, Eva Hedberg, Karin Östberg, Mia E Göransson, Eva Larsson, Christian Pontus Andersson och egentligen många många fler. Har ni inte sett något så går det nog att googla på dem.

Det finns så många duktiga keramiker i vårat land, synd bara att det inte är ett så högt värderat hantverk (mätt i pengar). Måste ju erkänna att jag gillar mina egna grejer också.

amandas-keramik
0

jag gillar Bernt Törners grejer

Bruzapetra
0

Ja, han gör så häftiga saker!!! Jag hade Bernt som lärare när jag började läsa keramik och det var han som fick mig biten på keramiken!

vickevira
0

Jag tycker om keramiken från Solhem i Rabbalshede, och jag tycker väldigt mycket om skålarna som Gertie Larsson gör. Hennes "sjöborrar" är himlans tuffa också :)

Dolomit60
0

>>>#19:

Jo, men utan tvivel finns det en massa häftiga svenska keramiker !

Att jag själv tar fram en dansk keramiker beror givetvis på att jag bor i Köpenhamn, och därför är det deras utställningar jag ser, och dem jag hör talas om mest.

När jag snackar om "internationella förmågor",så är det för att tankarna går till böcker (där bland annat Bernard Leach söner, eller om det är sönsöner….?) är med, och dom här kristallsnubbarna, som vi har sett på nätet osv.

Kanske är det också så att jag oftare ser britter och amerikaner, än svenskar…..?

På ett sätt är det kanske lite sjukt att "rangordna" sådär också (som värsta tio-i topp-listan…..lixom hur kan man rangordna uttryckm, när olika mäniskor inte ens fors´¨oker uttrycka samma sak…..?)

Men samtidigt är det ju kul att se vad olikä mäniskors smak, och kanske få se ny keramik och så…..

Och det är också svårt att komma ifrån att dom keramiker som jag själv ser up till som regel KAN NÅGOT som jag inte på långa vägar kan själv….

Dolomit60
0

Och nu har jag googlat på de fóreslagana namnen, och funnit en del rätt kul keramik. Framför allt var det Eva Hilds, och Mia E . Göranssons arbeten som tilltalade mig

helenahenstedt
0

skulle gärna se fler icke svenska keramiker i sverige. Ibland får vi hit några, framför allt norska och danska. Men var är alla koreaner, libaneser, malteser, ukrainare och annat löst folk???

Nån ranking vill inte jag syssla med men kan inte nämna hur många som helst. 

Tänker själv googla mig igenom namnen som dykt upp här, känner inte igen alla namn och ibland namnen men inte vad personen gör.

RudeGirlPottery
0

Grayson Perry och Peter Voulkos

http://www.voulkos.com/

Dolomit60
0

>>>helenalindberg (mest i alla fall) :

Näe, jag måste nog medge att jag har rätt dålig koll på keramik utanför norden ! Som sagt ser jag en och annan brittisk, och amerikansk keramiker på nätet och så ibland men annars….

För många år sedan var jag på ett par internationella utställningar i Ungern - Det var rätt häftigt ! Och så minns jag en utställning om sydamerikansk keramik här i Köpenhamn för några år sedan också….

Jag tror det finns en enda keramiker från hela Asien, som jag över huvud taget känner till - Shoji Hamada ! Vad jag i övrigt vet om asiatisk keramik, är att betrakta som rena historiekunskaper, snarare än kunskap om asiatisk keramik, eller keramiker. Beklagligt men sant !

Och vad dom håller p med i Ukraina - det vete gudarna rent ut sagt !

Men visst vore det kul att veta……

När jag skriver om att "rangordna" refererar det närmast till min egen kluvenhet, i fråga om att peka på favoritkeramiker. Det hänger samman med saker som att när jag skriver om "internationella förmågor", som om det skulle vara ett kritierium för att ha något att komma med att man var internationellt erkänd….. så ser jag dig skriva i ett senare inlägg att: " Det finns så många duktiga keramiker i vårat land", vilket givetvis är sant, och får mig att inse´att man behöver ju inte nödvändigtvis vara internationellt erkänd som keramiker, för att göra bra keramik. faktiskt heller inte ens ha ett nationellt upmärklsammad…. Trots detta är jag bojd att dela in keramiker  :i några polare, som inte riktigt har nått dit jag är ännu, mig själv, och dom som ligger omkring min nivå, några polare som kan lite mer än mig, vissa keramiker som har ett namn, och som jag är rätt imponerad av, några som är råproffsiga, och som åtminstånde  varenda keramiker i Danmark känner till, och några oftast ännu profsigare keramiker, som säljer krukor i 40-tusenkronorsklassen, och åtnjuter internationell status……Och mycket riktikgt besitter dom oftast i alla fall rent tekniskt kunnande, i någelunda den ordning, jag beskriver. Och med den tekniska kunskapen förjer ju oftast förmågan att uttrycka det man vill ha uttryckt, och när man har provat tillräckligt mycket, kommer också självständigheten, och dom personliga ideérna. Altså rangordnar jag, när jag bedömmer keramiker. Och jag rangordnar också efter kriterier, som inte är tagna helt ur luften. Men det är när jag ser att jag gör det, som tvivlet kommer; är detta fullt rimligt, och mitt eget svar till mig själv blir ett "nej, men….."

Det är denna ambivalens, som kommer till uttryck när jag skriver; "På ett sätt är det kanske lite sjukt att "rangordna" sådär ! (……) "det är också svårt att komma ifrån att dom keramiker som jag själv ser up till som regel KAN NÅGOT som jag inte på långa vägar kan själv…." (eller andra som jag ställt längre ner på min skala)