Inte svart raku?
Jag har gjort en del bilder som jag ska rakubränna. Bl a har jag gjort en del ansikten. Om jag inte vill att ansiktena ska bli svarta när jag lägger godset i sågspån, kan man täcka dom med nåt i bränningen så dom kanske bara blir lite grå? Det är som en tavla 22 cm x 22 och så har jag gjort ansikten som relief. Det som är runt ansiktet har jag tänkt glasera men själva ansiktet skulle bli bättre om det inte är helt svart. Ni som har brännt Raku, blir det snygga krackeleringar om man bara lägger godset i vatten direkt, då bör ju inte allt oglaserat bli svart kanske?
Jag är nybörjare på Raku. Har gått en underbar rakukurs en vecka på Ålands folkhögskola. Det är allt. Och så har jag brännt lite i min lilla elugn.
Nu har jag äntligen kommit mig för att beställa en brännare av Lars Tärn och ska bygga en gasoleldad ugn. Och jag gör inget annat än tänker Raku.
Om sakerna är lite dåligt täckta med sågspån--- får ligga lite och få lite mer luft då bruker det bli grått istället för svart

Lägg bara ett lager med vanliga dagstidningar i botten och ställ grejerna på det. Då får du en tonad effekt nerifrån o upp. Strunta i vattnet, det hjälper ingen mer än att grejerna spricker.

Ibland använder jag en blomspruta, du vet en vanlig sådan där blommdusch och sprayar lite försiktigt där jag vill att det skall vara lite mera krackeleringar på själva glasyren, det blir ju inte svartare, för det har ju redan reducerats men lite snyggare, tycker jag och så har man lite mera koll! Lycka till!

Tusen tack för tipsen. Det ska bli så roligt att bränna Raku!

Jag har märkt att en kant med avtorkad glasyr inte blir svart. detta kan ju utnyttjas. Lägg tunnt med glasyr o torka utan. Testa på nåt du inte e så rädd om först!

Så bra Vävra! Jättetack! Jag ska testa alla tips innan det riktiga ska brännas. Ska bli så kul!
Härligt med entusiasmen Susanne! Jag blir riktigt brännsugen av att läsa om din iver…:D

Tac k Lotta2! Ja det ska bli så kul. Har inte gjort annat senaste tiden än rakugrejer. Massor med bilder, tycker det är så roligt. Både små och stora rakutavlor. Så är jag så sugen på att göra kakel. Jag har tidigare gjort stora katter som skulpturer som jag brännt i sågspån och halm. Nu ska jag göra såna och rakubränna…smaskens, ska bli så kul.
Lite komiskt för jag har ännu varken ugn eller brännare. Ha! Men det är på G. Ugnen ska jag bygga i helgen och brännaren är beställd. Jag är ganska på det klara med hur ugnen ska se ut. Ska använda hönsnät och keramiskt fibrer och det har jag hemma.
När jag var på den där härliga rakukursen på Åland kom "fröken" med sin ugn i en liten resväska. Såg helkul ut när hon packade upp den. Hon hade bara en rulle keramiskt fibrer som hon formade som en liten tunna och så hade hon lite fibrer till lock. Inget nät eller nåt. Där stod den och vinglade och såg ut som den skulle rasa vid nästa vindpust. Men det funkade det med. Hon visade oss bilder från när hon bodde i radhus och på den lilla altanen hade hon en pytteliten jättegullig ugn, gick in en mugg kanske. Också den bara gjord av små bitar keramiskt fibrer.
Kul Susanne, om du nu tycker det är kul innan bränningen, tänk då hur kul det kommer att vara när du ska rengöra din första bränning!!! Jag minns min första bränning, den var fantastisk. Inte en enda gång efter det har jag fått fram så perfekta krackelegrejer som den gången, och sådana otroliga regnbågseffekter. Så följande gånger blev jag lite besviken att jag inte fick fram samma effekter så dom såg någorlunda lika ut som första bränningen. men det är ju tjusningen med Raku, att så små variablar spelar roll att man aldrig kan vara 100% säker på resultatet… Och ibland får man magi i bränningen och ibland inte. Jag tycker att det inte är mycket som går upp emot det, skulle då vara ved/saltbränningar…´
Har också sett smart rakuugn av fiber fast fastsatt på ett nät (ungefär som ett kompostgaller), så kan man packa ihop ugnen och ta med i en väska. Tror det är Ian Gregorys variant. Mkt smart om man ska ha demos.

Tänk bara på att fibern e cancerogen när ni tar o rör i den. Ser framför mig hur fibrerna flyger runt när man viker upp och ihop sin ugn. Aj aj - var försiktiga
Finns väl en "bättre" fiber som inte är cancerogen, vill jag minnas?? Bosse eller Lars vet ju säkert…;D
Med det inte sagt att den andra skulle vara nyttig direkt, så skydd är ju att rekommendera alltid vid jobb m fiber…

Ämnet har nog varit uppe innan, ja.
Ja, det finns en "bättre" fiber som s.k. inte ska vara lika skadlig. Historien förtäljer dock inte vad som händer när man byggt en rakuugn av den och bränt upp den X antal ggr så att bindemedlet försvinner. Min erfarenhet av den är att den håller ihop sämre, alltså lättare fluffar till sig. Den kliar lika mycket när man tar i den och det rosslar lika mycket i halsen av dammet….
Sen är det väl som med glasfiberisolering i byggbranschen, att det är mäktiga ekonomiska intressen bakom som gärna vill "mjuka av" argumenten om farlighet. För proffsen som jobbar med ugnsbygge dagligen finns det inga argument som biter, de hatar fibern. Vilket material fibern än består av kan sunt förnuft berätta att det inte är nyttigt att andas in. Fiber av glas, sten (mineralisk), mineralisk fiber, keramisk fiber (sten) o.sv.o.s.v..
Andningsmask, handskar på eller bra medvind rekommenderas.
Det är synd att det inte finns något som är lika smidigt som inte fluffar av sej efter ett tag och så man slapp fibrerna. Jag tycker också dom blir så himla sköra efter ett tag och det trillar loss småbitar varje gång jag släpar fram min. Usch, den sista jag byggde en rakuugn hamnade ansiktsskyddet tydligen snett och et smakade fiber i halsen hela dagen, skitäckligt. Måste vara hemskt att jobba m sånt hela dagarna, samma som vid husisloering. Men tyvärr finns det ju inte så mkt att välja på som går så snabbt upp i temp och orkar m upp och ner tempskillnaderna…annars hade jag klart bytt.
För ett antal år sedan tog vi bort all cancerogen-klassad fiber ur sortimentet, och ersatte den med fiber som "bara" är klassad som hälsoskadlig. Orsaken var, att det kändes som ett dåligt argument att behålla den farligare fibern för att den (möjligen) håller en aning längre. Hälsoaspekten kändes viktigare än den lilla skillnaden i hållbarhet. Detta helt i linje med vår miljöpolicy, dvs i tveksamma fall skall alltid det mest miljövänliga alternativet väljas.
Men, som sagts ovan, all keramisk fiber är otrevlig att handskas med, men det är ju en helt annan sak….
Bosse

Jo munskydd och handskar rekommenderas. Jag köpte fibrer på löpmeter hos Cebex i Stockholm för ganska så många år sen. Sen har det stått i förstugan och bara väntat. Så jättetrevligt att komma hem från stan och se alla inlägg. Verkligen roligt.
Apropå rakuugnar: På en rakuträff i Malmö för några år sedan byggde vi en utmärkt rakuugn av en - kundvagn….

Fungerade utmärkt…!

Så smart med kundvagnen.
Hehe, kul m kundvagnen. Helt plötsligt nu efter Bosses inlägg uppstår en ström av oförklarliga kundvagnsstölder över landet…polisen står helt frågande…hehe, men säkert en bra stabil konstruktion som ugn.
Funderar på att gjuta en rund Raku ugn i porosilmassa när jag har byggt färdigt min stora ugn. Skulle vara gott att slippa fnöset och så kunde man ju kanske få användning av säckarna jag har samlat på mej med porosilgjutlmassa…:D
Ja, det blev en lyxig ugn, med både hjul och handtag….synnerligen lätt att flytta omkring….
Och för ordningens skull kanske jag skall nömna att den aktuella kundvagnen hittades på vinden till Cebex lager, och inte "ute på stan"….

Heeh, jaja , man kan ju köpa begagnade kundvagnar på nätet billigt från nedlagda affärer på Blocket ex…
här uppviglar vi inte till stöld inte.
.Jag tycker idéen var jättehäftig just att kunna rulla omring på den.. Man kanske kunde göra en dragplattform m hjul på i något rejält som man kunde ha ugnen på man slapp släpa ut i fiberugnen, utan bara kunde rulla ut hela plattformen ur ladan…Hmm, tål att tänkas på..

Helt i linje med debatten om att isolera vedugnen eller inte går det hur bra som helst att använda din porosilmassa. Som sagts tidigare försvinner det allra mesta av energin ut genom skorsten eller utblås, så vad en rakuugn har för material i väggarna spelar ytterst marginell roll för hur snabb den blir. Det viktiga är bara att materialet tål tempen utan att smälta eller rasa ihop. Porosilsten (eller gjutmassa) tål betydligt högre temp än miljöfibern och ger dig en ugn som inte behöver byta väggar så ofta.
Visst, massan kommer att spricka här o där men det har ju ingen betydelse. Och dessutom blir den blir miljö och människovänlig på riktigt ….
Kör du kundvagnsprincipen är den väl också ett led i kretsloppet …. rakuloppet … vem vinner den nya OS-grenen "2 km löpning med kundvagnsraku innan glasyren smälter" ??
Mmmmmmmmm kundvagnen var bra!
Men Lars väggmaterialet måste väl spela en stor roll för uppvärmningen? Isf skulle väl flera köra en lecaugn m gasol för det måste ju vara det absolut billigaste materiaet i inköp än en fiberugn? Men den tar väl mycket längre tid att värma upp m gasopl än en i fiber ? Eller menar du annorlunda?
Ja, för sjutton, klart jag ska bygga en sådan "eko" ugn, jag blev ju riktigt sugen nu när jag håller på här i värmen och murar…Kanske t.om känner mej lätt överhettad inne i skallen nu också när alla häftiga idéer dyker upp, kundvagnar, os-grenar och allat annat…;D

Njae, Lecablock är väl inte så himla mycket billigare än fiber ? En rulle fiber kostar 800 och räcker till minst 2 ugnar. Men det var länge sen jag köpte Leca så där tvekar jag.
Jag menar såhär: bygg några rakuugnar med samma princip och storlek, väggtjocklek o.s.v. men använd olika material i dem. Kör in en gasolbrännare med bra kapacitet i relation till volymen och fjutta på. Skillnaden mellan bränntid kommer att vara försumbar hävdar jag, tills någon bevisat motsatsen. Kommer du inte ihåg Sagas eldbox som har Lecablock löst staplade utanpå ? Inne i boxen är det cirkus 1100 grader som mest men Lecan var handkall på utsidan. Leca är ett förnämligt material på rätt ställe.
Det som avgör snabbheten i väsentlig grad är hur mycket gas man lyckas antända och få att passera genom ugnen per tidsenhet. Storleken på in och utlopp ska vara tillräckligt stora så att alla kilowatten kan storma genom och förbrännas så effektivt att man inte får reduktion i ugnen, vilket bromsar. Godset måste stå i vägen för kilowatten så att det kan suga åt sig och smälta glasyr. Det är enkel fysik.
Ett annat exempel är min gamla saltugn med enbart 25 cm hårdtegelvägg, alltså heluselt isolerad d.v.s. inte alls. Om materialet i väggen spelar stor roll, hur kunde den gå upp till 1000 grader med 1500 liters volym fullproppat med gods, plattor och pelare på 3 timmar ? Omräknat blir det 12 minuter per 100 liter ugn. Hyfsat snabbt och det helt utan miljöfiber… Svaret: se ovanstående halvtekniska förklaring, alltså stor eldbox=brännare i relation till volymen.
Med andra ord: fibern är bra därför att den väger lite, är relativt snabb att bygga med och billig. Där slutar fördelarna. Ibland kan ju de fördelarna vara helt avgörande viktiga t.ex. i den där portföljugnen. Det fixar inget annat material inte… om man inte är byggd som Herr Schwarzenegger förstås …
Jag älskar mitt isolerade oljefat.

Nu har jag med stort intresse läst inläggen ovan om byggandet av rakuugnar. Jag har ju inte byggt min än. Ska göra det idag. Men vad jag förstår är lecablock och gasoleldning också en suverän idé. Jag har tänkt mig göra en tunna med botten och lock av hönsnät och invändigt klä den med fibrer. Klippa upp hål för brännare och utsug. Låter ju suveränt enkelt. Så läser jag om lecablocken och blir naturligtvis nyfiken. Har ett gäng lecablock ståendes. Hur bygger man en gasolugn av lecablock. Samma princip som tunnan antar jag?
Hur är nedbrytningen av lekablochen, hur mycket värme tål det?
Isolerar stenen lika bra som fiber, fibern är ju tunnare och mer smidig?
Det jag tycker varit fördel är att oljefatet är snabbt att ta med, inget byggande innan, utan bara köra igång. Gasol är en fördel det går undan, man kan köra en eftermiddag utan massa planering.
En stor fast ungn är häftigt men det kräver väl byggnadsföreskrifter och insp av sotarmästare?
Vår kompis i småland har en vacker ugn i skorstenstegel vedeldad. Den är så vacker där den står i på ängen. Det är något särskilt med veden vi sitter där ock eldar ett helt dygn.
#27: Leca är ju inte gjort för detta.. Har haft min stationära vedeldade rakuugn av leca i ca 3,5 år nu och här om veckan skulle jag byta några block (inte första gången). de knäcker och spricer ju…. och jag vågade inte bränna en gång till innan jag bytte vissa block (vilket visade sig vara korrekt bedömning av läget), men när jag försiktigt lyfte i ett av tak-blocken så brakade hela skiten ihop och slog sönder även de inbyggda ugnsplattor… så om jag skulle bygga en stationär vedeldat rakuugn igen så skulle jag välja nåt bättre lämpad tegel. Leca kan vara ok om man bränner några få ggr om året och har en plats under tak för den, men för mer "produktionsbruk" håller det inte och leca är expert på att suga fukt och frysa sönder också.
Isoleringsförmågan är det inget fel på. Min kommer upp i 900 grader på 45 min. Eldar med gammal huspanel.

Alla material är förgängliga mer eller mindre. En miljöfiberugn håller inte heller så länge utan service och 3,5 år för en uteugn med billigt material låter helt ok. Man kan ju också kombinera block o fiber o gjutmassa så att man sätter rätt material på rätt plats. Om du pyromanen hade haft gamla sättplattor invändigt så hade de tagit hand om hetytan. När man är uppe i 1000 grader är det bara precis i innerytan som det blir 1000. Sen svalnar det ruskigt fort. Det märker man ju då de inte blir så varma på utsidan. Det ser du säkert också på blocken du rivit, att det bara är längst in som det sintrat eller smält, hur många bränningar du nu gjort ?
En miljöfiber sintrar också ihop på ytan efter något tiotal bränningar och börjar snart spricka upp. Då får man byta det innersta lagret fiber. Ytterlagret kan sitta kvar hur länge som helst jämförelsevis.
Men t.ex. i min skorsten till huskaminen så ligger det ett innerrör i eldfast ca 3 cm tjockt, därefter är det ett rör i Leca. Och den var det väl 20 års garanti på eller nåt … Det är ju inte en keramikugn förstås, men principen är densamma.
Visst, om jag räknar om det till kostnad för ugnen pr gång blir det ingen dyr ugn. Det var leca för ca 1000 kr. Har kanske bränt i den 30 gångar. Ibland bara ett par portioner ibland halva dagar med raku-portioner. Den var från början målat med aluminiumoxid/balclay slam invändigt, som stått emot det värsta. Ser mycket tydlig skildnad på stenar jag bytt senare och struntat i att pensla, de håller inte alls lika länge. Ser inte sintring egentligen, mer bara att det är poröst, smullrigt hela vägen genom. Sen får jag ju erkänna att presenningen inte var riktigt tätt senaste vintern och den står altså ute på singel med presenning över bara.
Det låter smart att ha något annat på insidan.
Då är det mindre jobb och mer ekonomi i en sådan ung jag har, fiber kan kännas dyr och bli skör men jag har en stabil ugn, fast den börjar sjunka lite kanske fem cm så man får vägga på en remsa upptill med ny fiber så den sluter an mot locket. Jag kan ta in ungnen på vintern och den har hängt med i sex år nu utan underhåll.

Nu har jag byggt en rakuugn av lecablock, min allra första, jiihaaa så kul det var. Synd bara att det gick så fort. Fast jag ska plocka ner den och ställa den där den ska stå permanent och där ska jag också mura ihop den med lera. Men jag vet ju inte vart jag ska ställa den och kunde inte vänta tills jag bestämt mig utan måste kolla hur det blir och det var ju både lätt och kul Men jag måste fråga vad har ni för underlag? Har ni gjutit nån stor platta eller har ni trädgårdsplattor eller rentav gräsmattan direkt?
Kan också berätta att jag staplade upp den på tegelstenar. Lade tunnare lecablock i botten och på den sida där brännaren ska in. Sen är det tjocka lecablock i dom andra väggarna. Ska nog stapla tjocka block framför väggen där brännaren ska in. I botten ska jag lägga eldfast tegel som är sen vår öppna spis byggdes om. Upptill har jag ett lecablock och en fyrkantig plåt som har keramiskt fibrer runt sig och fungerar som lock. Ja det var det roliga. Men jag har ju det allra roligaste kvar…jag ska plocka ner den och ställa den på lämplig plats och då får jag ju bygga den en gång till och YIPPIE!!! så kul.
Mitt underlag: Grävde bort matjord ca ett spadstick ner och fyllde i stenkross istället.

Så bra Pyromanen, vi har stenkross på parkeringen. Ska nog ställa den där. Himla kul det här.