Inte svart raku?
Jag har gjort en del bilder som jag ska rakubränna. Bl a har jag gjort en del ansikten. Om jag inte vill att ansiktena ska bli svarta när jag lägger godset i sågspån, kan man täcka dom med nåt i bränningen så dom kanske bara blir lite grå? Det är som en tavla 22 cm x 22 och så har jag gjort ansikten som relief. Det som är runt ansiktet har jag tänkt glasera men själva ansiktet skulle bli bättre om det inte är helt svart. Ni som har brännt Raku, blir det snygga krackeleringar om man bara lägger godset i vatten direkt, då bör ju inte allt oglaserat bli svart kanske?
Jag är nybörjare på Raku. Har gått en underbar rakukurs en vecka på Ålands folkhögskola. Det är allt. Och så har jag brännt lite i min lilla elugn.
Nu har jag äntligen kommit mig för att beställa en brännare av Lars Tärn och ska bygga en gasoleldad ugn. Och jag gör inget annat än tänker Raku.
Om sakerna är lite dåligt täckta med sågspån--- får ligga lite och få lite mer luft då bruker det bli grått istället för svart

Lägg bara ett lager med vanliga dagstidningar i botten och ställ grejerna på det. Då får du en tonad effekt nerifrån o upp. Strunta i vattnet, det hjälper ingen mer än att grejerna spricker.

Ibland använder jag en blomspruta, du vet en vanlig sådan där blommdusch och sprayar lite försiktigt där jag vill att det skall vara lite mera krackeleringar på själva glasyren, det blir ju inte svartare, för det har ju redan reducerats men lite snyggare, tycker jag och så har man lite mera koll! Lycka till!

Tusen tack för tipsen. Det ska bli så roligt att bränna Raku!

Jag har märkt att en kant med avtorkad glasyr inte blir svart. detta kan ju utnyttjas. Lägg tunnt med glasyr o torka utan. Testa på nåt du inte e så rädd om först!

Så bra Vävra! Jättetack! Jag ska testa alla tips innan det riktiga ska brännas. Ska bli så kul!
Härligt med entusiasmen Susanne! Jag blir riktigt brännsugen av att läsa om din iver…:D