Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 4771 ggr
abbis
0

Hjo hantverksmässa

Kom precis hem från Hjo och deras hantverksmässa.Jag var där som besökare .Det är 14 år sen jag var där sist då tyckte jag att det va en fantastisk mässa,trots regn .Denna gången va en katastrof.Total förvirring rådde hur dom ställt upp alla borden .Lervälling att trampa runt i och sist men inte minst mässan har tappat deltagare från 550 till drygt 200.Dom säger sig ha sållat bort "skräpet" Men jag upplevde inget skräp när jag var där sist och det var 550 bord.Det blir inget mer hjo besök för mig och definitivt inget deltagande.Pratade med en kollega som varit med många ggr och hon sa att mässan håller på att dö ut..Håller med fullständigt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Droppen
0

Jag var där i går för första gången och är väldigt nöjd! Tycker det fanns så mkt fint att se! Vi klarade oss ganska bra från regnet. Men jag håller med om att det var lite kaos när det gällde att hitta allt, vi köpte en utställningskarta men man kände sig ändå lite som en vilden orienterare..

AnnaTH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var också där för första gången som besökare i fredags. Fint väder och några riktigt bra keramiker på plats också - se bild på 'godsägare' från KeramikiFokus in action i sin monter nr 128! Hon sålde sina fina vitlöksrivare så det stod härliga till Glad

Men jag hörde av Hjoborna att det inte alls var lika mycket folk som det brukar. Kanske behövs en nytändning av nåt slag…

abbis
0

Har man inget att jämföra med och slapp lervällingen så kanske man kan tycka att det va bra…Men med tanke på vad borden kostar som utställare tycker jag att man ska ställa krav..Jag ser skillnaden och det gjorde även dom som varit med i många år..En del som hade klagat på organisationen hade fått till svar -Passar det inte så är det bara ni åker!! Otrevligt bemötande…Det kanske är så att  det är inte samma människor som anordnar mässan nu som för 14 år sen..

Hantverkarna som ställde upp är fantastiska…med fantastiska saker så dom skall ha all kredit att dom stod ut…

ijonsson
0

Har bara varit på Hjo-mässan en gång för tio år sedan. Då tyckte jag att det var jättemycket "skräp". Har aldrig varit på en hantverksmässa med så låg klass som där var då. Så om de har sållat bort det vore det bara bra… Men så få som 200 hundra…då har de väl sållat lite väl hårt.

kinnekulle
1

Hej godsägare en stor varm och torr kram till dig, det kan du behöva efter en "våt" helg i Hjo. Jag var där i fredags, och hade fint väder och lagom med folk. Jag bor ju inte så långt ifrån så av tradition har jag nog bara missat en mässa under alla år, kanske20 eller så, ev flera, Du hade jättefina grejer gillar dina fat, de är verkligen stilrena. Hur gick det för dig? affärerna, mentalt? och kundunderlaget, kan ju vara roligt att höra lite kommentarer ifrån en som ställt ut. Ha det gott och hoppas du håller förkylningen på avstånd, riven vitlök är ett hett tipsSkrattande

Godsagare
0

Tack tack!

Nu har jag äntligen kommit hem och det är härligt att ha få hinna torka upp under de många mil jag körde!

Vad roligt det var att flera här på iFokus kom förbi och gav sig till känna. Träffade även Magnus som jag handlade gott naturgodis av som höll mig pigg under färden hem.

Jag har viss förståelse för Grevbäcks Hembygdsförening som vad jag förstår fick ett sent NEJ från kommunen att ställa upp vissa (bl.a. mitt) bord på gräset. De fick jobba hårt att flytta dessa i sista stund, samtidigt som långväga utställare kommer före tillåten tid för att rigga pressenningar och dyl.

De är ingen vinstdrivande firma vad jag förstått utan de använder vinsten att renovera och rusta gamla hus i trakten. Rätta mig om jag har fel.

Klart man kan reagera lite surt på att få sin plats flyttad men jag såg hur gräset såg ut redan på lördagen, vid min ordinarie plats och där hade jag inte velat stå. En dm h2o…

Nu bar dessa gamla och unga hembygdsentusiaster fram europapallar och annat för att hålla oss utställare torra om fötterna. Det såg nog inte besökarna då det mest skedde innan mässan öppnade.

Om jag då ska vara lite kritisk så kan jag tycka att de inte skulle sälja felaktiga kartor utan skänka dessa och tydligt informera om att det skett förflyttningar. Men det har jag redan tagit med ledningen för arrangemanget och de bad om ursäkt och menade att så skulle inte ha skett. Jag blev trevligt bemött iallafall.

Jag var med för femte året i rad och jag kan tycka att det är tråkigt att de dragit ner på antalet utställare men samtidigt glad för att vissa sållats bort. Det fanns en del montrar som jag inte ansåg höra hemma på en genuin hantverksmässa…

Däremot vet jag att det finns många bra hantverkare som skulle kunna få vara med!

Priset är lagom för den service som vi ändå får. Jag slipper ha med mig marknadsstånd, de skickar ut information till mig tidigt så att jag kan marknadsföra mässan via dekaler och posters.
Och jag kan lova att de gör allt för att ordna så att både besökare och utställare ska ha det bra. Parken ser inte för rolig ut när söndagkvällen kommer… Kommunen vill att det ska vara helt återställt men det tar tid efter såna regn som kan drabba mässan.

Alla flyttade utställare fick chansen att önska hur de vill ha det kommande år beträffande placering. Jag önskar min gamla plats tillbaka om vädret tillåter annars kan jag stå kvar där jag stod i år. Jag vill inte hamna på olika ställen då det blir svårt för återkommande kunder att hitta tillbaka.

Något som jag fick många positiva kommentarer om var att jag skivit ut lappar med information om monternummer och vad jag sålde så att de som vill ta ett varv först, lätt kan hitta tillbaka.

Jag (vi…) vill tacka Anna TH med grillmästare för en otroligt trevlig kväll och hjälp i samband med mässan. Hoppas termosen och muggarna stod kvar!

//Godsägare Jessica

avalon
0

6, Tack Jessica det var kul och intressant att få höra hur du tyckte det var. Säkert många här som har funderat på att vara med någon gång och då är det kul att få höra från en som varit med vad som är bra och dåligt.

Jessika
0

Jag var på besök vid marknaden på fredagen, jättefint väder.

Jag tycker att arrangemanget är toppen och utställarna höll hög klass generellt. Det är så himla kul att se hur påhittiga alla olika slöjdare och hantverkare är! massor av kreativitet!!

Jag var där förra året oxå, då var det 500 utställare, jag visste faktiskt inte att det var så många färre i år. Det tog några timmar att ta sig runt ändå…

AnnaTH
0

Jodå tack själva alla tre, termosen stod på trappen - det är ju rätt lugnt i Hjo…;-) - det var väl dagens understatement Glad - I love Hjo!

abbis
0

Må så vara att arrangören gjorde vad dom kunde under rådande omständigheter.Men jag pratade med flera som jag känner som varit med länge och dom va inte glada..Det pratades om kartor på området vi gick dock flera varv och såg inga sådana..Pratade oxå med bekanta som jobbade  i kaffe serveringen som inte ens visste var dom fanns.Man kan säkert kompensera sina utställare med rabatter på dåliga platser.Men det är svårt att göra något åt missnöjda besökare.Det är ändå dom som kommer till mässan och handlar som gör att mässan lever kvar..Man får i negligera kunden.

Jessika
0

Skulle vara kul att höra om det var nån mer från forumet som ställde ut på mässan??

Vavrakeramik
0

Man kan ju förstå att det är svårt att planera för väder som detta! Jag vet inte vad det kostar att vara med nu, men när jag kollade upp det för 3-4 år sedan så var Hjo billigt jämfört med de mässor som anordnas av företag. Hur det sen är med kvalitet, genomförande etc vet jag ej…

Godsagare
0

Hjo kostar 2200:- för ett marknadsstånd på tre löpmeter. Helt ok med tanke på hur mycket besökare som kommer, trots vädret.

Att hålla humöret uppe trots regn, det vinner alla på. Ingen kan ju påverka det, trots att det ligger i "kyrkbältet". *ler

Man får sig en predikan på söndagen och frälsis sjunger, det blir lite komiskt när det ösregnar och de sjunger "Han har öppnat pärleporten" *skrattar

De andra priserna på gräsyta kan jag inte, har aldrig varit intressant för mig då jag inte har plats i bilen att frakta sånt själv och jag är väldigt glad åt att hembygdsföreningen fixar allt sånt till mig. Jag behöver bara en pressenning och några klämmor… 

Besökarna på söndagen var väl preparerade för regnet, jag har väl aldrig sett så många färgglada paraplyer och sydväster som då! Riktigt kul om man tänker efter.
Lyckades dock bara med att blöta ner mig själv med överskottsvattnet som samlat sig i pressenningen… Fast jag siktade rätt bra! *skrattar

Jag bad t.o.m. vissa besökare att komma närmre…

I år blir det bara Hjo och Taxinge för mig, nån annan som ska dit?

Var har ni varit där ni varit så där supernöjda? Vad gjorde de arrangörerna för magiskt för att det skulle bli så bra?

abbis
0

Vi har en kvalitetsmarknad  sen drygt 20 år tillbaka som heter Larsmäss.Där kostar det 20% av försäljningen att stå inkl bord .Dom tar entre men på den kommer det kända artister som uppträder.Den är på  2 dagar och dom  har tält där man visar olika hantverk,museum,gammeldags karuseller för barnen,Dockteater,lottteristånd med bara hantverk m.m m.m.Ska man betala mellan 4-6000:- för 2 dagar då krävs det att man säljer för  minst 20-25000:- om man dessutom skall sova någonstans.

I Hjo skulle allt som inte vara hantverk ej få vara med ,men där stod 2st  6meters bord med importerade nötter i plastpåsar..Det reagerade jag på bl.a.Det fanns ett stånd med träfigurer som var importerat och inköpt från formex..Man har däremot tagit bort andra som jag saknade men dom kanske helt enkelt inte ville ställa upp!

Jag tycker dock inte att Hjo är dyrt att vara med på …för en vanlig knallemarken här i trakterna går på 1400:- för 3 meter..och man behöver som regel 6 meter..

brillanj
0

Hej!

Har aldrig varit på Hjo. Är det någon som har kontaktuppgifter dit?

Hälsar Birgitta

AnnaTH
0

Här kommer en länk till arrangören; Grevbäcks hembygdsförening

http://www.vastsverige.com/templates/product____8971.aspx?prodId=48822

Hoppas du hittar rätt!

Godsagare
0

Oj vad kul att den här tråden vaknade till liv!

Jag har läst igenom den igen och tänk vad man glömmer fort. Nu minns jag ju regnet och att jag måste köpa  ny pressenning eftersom jag valde att lämna min förra året.

I helgen som kommer hoppas jag nästan på att det blir lite halvkasst väder så att det känns lättare att gå in i verkstan och tillverka. Fast för er skull kanske jag ska önska ett väldigt "lokalt" regnväder!

#16, jag tackar gärna ja till erbjudandet! Det skulle vara superskoj! Ser verkligen fram emot årets mässa och det ska bli spännande och se var de väljer att placera mig i år. Kartan jag fått är den gamla vanliga så om inte kommunen säger nej i sista stund så får jag stå på gräset.

Om ni tänker komma på mässan i år får ni mer än gärna besöka mig vid bord 128 och ge er till känna!

abbis
0

Ja i år har dom lovat en supersommar utan regn…så då kanske det kan bli bättre tillströmmning på kunder och lättare att sköta marknaden.

Godsagare
0

Jag har sålt trots regn i tre dagar och badande änder i gräset framför mitt bord, det kommer besökare ändå.

Men visst  hoppas jag på fint väder, dock inte FÖR fint. Cool 

Nu blir det sjätte året jag är med och jag har nog bara snö och drivis kvar på menyn. Tittar jag på historiken så skiljer det inte så mycket ändå på försäljningen.

Ett kan vi vara säkra på i alla fall, väder, det kommer det att bli!