Hur vet jag vad?
Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mej? Ska iväg och kolla på två ugnar, toppmatade m automatik och en drejskiva samt hänkelpress. Problemet är att det är ett dödsbo så ingen kan ge någon information om grejerna. Vad ska jag titta efter. Hur klurar jag ut topptemperaturen på ugnarna. Går det att får tag på manualer i efterhand? Jag är helt grön när det gäller detta.
Tacksam för hjälp.
Bifogar bild på ugnarna
Det bör stå märket på ugnen. Kolla också den metallbricka som finns på sidan alt baksidan vilken effekt ugnen har. Är inte expert, långt ifrån men med den informationen bör du kunna ta reda på mer.
Kanske det finns saker kvar som har bränts i ugnen? Vet du hur du ser om det är stengods eller lergods?
Manualer finns säkert att luska fram. Googla eller fråga här när du vet vad du kommit över.
Kolla även automatiken, skriv ned vad som står och fråga igen.
Lycka till!
Ett hastigt ögonkast visar att de kommer från Cromartie Ltd i England.
Det kan vara Cromartie "originalugnar", men vissa Cromartie-ugnar har hittat hit via Danmark, där de försetts med annan el- och elektronikutrustning (viktigt att veta vilken typ, när de skall servas eller kompletteras). Automatiken kan visuellt skvallra om vilken sort det är.
Oavsett typ, så duger de till stengodsbränning.
Bosse

Tack Godsagare & Bosse!
Ska åka iväg och kolla imorgon kväll. Tar era tips med mig. Att dom duger till stengodsbränning var ett xtra plus!
Återkommer med fler frågor om det går bra.
TACK!