Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 6097 ggr
Znurr
0

Hur vet jag vad? del II

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för gårdagens hjälp! Supersnällt av er!

Har idag varit och kollat på den aktuella keramikverkstaden (dödsbo)som ska säljas. Kan någon kunnig avgöra om det är bra grejer eller inte..Drejskivan verkar helt ok. Både höger o v-varv. Gick tyst och verkade tillräckligt stark för mej..

Ugnar, toppmatade 2 st. Den lilla: Höjd 70 cm, innermått 45 cm, yttermått 62 cm. Den stora: ca 100 cm hög, innermått 45 cm, yttermått 62 cm. Automatik medföljer till båda ugnarna.

Har NOLL KOLL på detta. Tacksam för hjälp.

Har lagt in bilder i mitt fotoalbum på ugnarna invändigt, automatik och skyltar m.m

Det medföljer en hel del sättmaterial, verktyg, hänkelpress m shabloner etc.

Vad är ett vettigt pris för alltihop?

lotta2
0

Jag har en Cromartie ugn som ser mycket  lik ut den stora du har. Samma sak med locket hade jag, att isoleringen börjar lämna sin plats och falla ner. Ett antal bränningar till och fiberfnös börjar falla ner över godset. En extra sättplatta överst kan jag rekommendera för att inte få så mycket fnös i glasyren  om du på sikt inte vill byta ut locket mot ett i tegel istället. Jag bytte ut mitt lock mot tegel och det funkar mycket bättre. Annars tycker jag inte ugnarna ser ut att vara i dåligt skick utan helt ok.

Hmm, vore ju bättre med en bild på automatikens baksida där det står modellnr etc..

Rozzy
0

-se kvitton, när de var inköpta, service etc

Märke på ugnen?

Märke på skivan?

vilken automatik? 

Hur mycket har det använts?

bosse-cebex-gbg
0

Om det är Cromartie "originalugnar" eller den ombyggda ("danska") varianten, spelar ingen roll kvalitets/prismässigt, men man måste veta vilket, när det blir dags för service/komplettering.  Visa en bild på automatiken, eller bara nämn vad som står på den, och uppge vad som står på ugnens typskylt, så får du veta.

För det finns väl automatik(er) med till ugnarna…?…om det inte gör det, bör ugnarna helst inte kosta något alls, eftersom kostnaden för en automatik + anpassning/montering, överstiger vad en begagnad komplett ugn av den här sorten, borde få kosta. De här ugnarna är inte "top-of-the-line", och har ett värde, enbart om de kompletta och körklara.

Om ugnarna inte är kompletta, lägg ett bud på drejskivan, och erbjud dig att forsla bort ugnarna.

Om ugnarna är kompletta och körklara, bjud absolut inte för mycket…ingen vet när det blir dags för ditt första elementbyte, t.ex….  

Räcka ut tungan

Znurr
0

Det är automatiker med till båda ugnarna. Grejerna är märkta med "Cerama APS keramiske artikler" På den lilla ugnen var det en skylt med följande text: Type: Hobby 75, Prodnr: 910902, 2KW, Nätsikkring 3x10 AMP, Ingen tempsikkring, Ingen sidesikkring. Automatiken var märkt med APS cerama men jag tänkte aldrig på att kolla baksidan efter skyltar.

Den stora ugnen hade ingen skylt men är enl uppgift från samma tillverkare. Automatiken verkade mer "datoriserad" och hette INFOTEMP CERAMA MICROPROCESSOR DATA 6000

bosse-cebex-gbg
0

Ok, då är det den "dansks" varianten, och du skall kontakta någon av Ceramas återförsäljare, när du vill ha hjälp.

Znurr
0

Tack för hjälpen allihop!

lotta2
0

Hmm, jag känner inte till data 6000 hade ett tag data 9000 på en ugn jag hade, men sålde för att byta till en större. Så jag är också osäker på hur avancerad automatiken är.

Men jag tycker att ugnarna är ju ändå kompletta och i fungerande skick, och drejskivan med, även om det inte är det absolut dyraste på marknaden så kommer det väl att kosta en del ändå då dom iaf ser antsändiga ut ivändigt ugnarna. Priset beror ju också på om det ingår råvaror som glasyrer, råmaterial och leror med, eller om det bara är 2 ugnar m automatik, 1 drejskiva och en hänkelpress. etc.

Elorion
0

Hej.

Lite hjälp kanske..

Jag gav 20000 för min monstergasugn på 600liter men priset är lågt för det inte finns någon större efterfrågan på såna stora gasugnar. I priset ingick sättmaterial, massor med pelare massor med råvaror och en frakt från norrland…

Jag gav 5000:- För min brent cxc begagnad drejskiva med ett benförlängarkit till. Den var använd dagligen i ca två år hos en krukmakare.

Jag gav 2000:- för en begagnad hänkelpress, några schabloner fanns med.

Mitt tips till dig är att kolla runt på tex blocket och få dig en uppfattning på ett ungefär vad begagnade prylar kostar med tanke på slitage mm.. här på forumet finns det väl också en "köp och sälj".

Good luck:)

Znurr
0

Tack för det Elorion.

Kan nog behövas eftersom jag nu har köpt rubbet och ska hämta grejerna i morgonOskyldig

Det ska bli intressant (?) att klura ut hur ugnarna funkar..har aldrig brännt nåt själv. Men här är alla så duktiga så man kan säkert få förklarat hur man går tillväga. Ska bli jätteroligt! Även om jag måste erkänna att jag är lite nervös..

Finns det några grundregler eller nån tråd här på forumet som kan vara till hjälp kanske?

Rozzy
0

Jag fick en gammal verkstad för 10 000 dödsbo den hade stått ett tag en Brent, hänkelpress, ugn och instrument, massa redskap lasyrer och smått. Ugnen är nerplockad i dag har planer på en större gasol utomhus. så jag återanv tegel dörr och smått till detta. Instrumentet anv flitigt i en annan ugn just nu.

helenahenstedt
0

#9 Är nyfiken på vad du gav för rubbet. Du svarar naturligtvis på det bara om du vill!

Rozzy
0

Grattis och lycka till då!

lotta2
0

Du kan ju kontakta Cerama och be dom skicka en instruktionbok på Data 6000 automatiken om inte säljaren har kvar den. Dom brukar inte vara så ohyggligt avancerade så det kommer gå bra.Grattis till köpet!! Inte mycket som går upp emot den första verkstaden och dess inköp!!

mangobango
0

Den ena ugnen såg jag hade analog automatik och den andra digital. Den digitala är ju av senare modell och enligt mig då bättre. Jag tänkte direkt att du kunde använda den lilla ungen till att bränna Raku i ute. Så gör Pluppan och jag med en gammal ugn hon hittade gratis. Jag menar du har ju 2 ugnar, så en kan ju användas till något helt annat än elugnsbränningar… Du kan också som någon skrev återanvända teglet och bygga ugn ute med.

Du kommer hitta lösningar efter hand. "Det är bare å åk!"

lotta2
0

14, fast jag måste säga att jag har en enorm nytta av min  lilla test ugn på 45 l, både som testugn och som snabbugn när det är ngt akut som ska brännas och man inte vill köra hela ugnen halvtom. Däremot kanske jag hade lagt lite pengar på att fixa elen så båda ugnarna kan köras på den digitala automatiken så man slipper ngn passning alls.

Znurr
0

Tack Rozzy det kan behövasGlad 

#11 Jag bet 20000 för 2 ugnar, sättmaterial, drejskiva, hänkelpress m 10 shabloner, massor med verktyg, råmaterial, arbetsbord, hyllor m.m. Det enda jag behöver nu är lera hi hi

#13 Jag gjorde det och Cerama i Danmark skickar en manual till mej!

#14 o 15 Tack så mycket för era tips! Funderar på om man skulle använda den till glas kanske?

I allafall så har ni varit hemskt hjälpsamma och det upskattar jag verkligen!

lotta2
0

Om du ska ha den till glas så rekommenderar jag dej att skaffa så du kan använda en  digital automatik eller en ny pyrometer digital så du kan se exakttemperatur, men det går ju bra med vilken keramikugn som helst med lite passning. Du har väl kollat in systersajten glaskonst iFokus? Där finns massor med tips om bränning med keramikugnar mm.