Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utställningargallerierkeramiker
Läst 3055 ggr
cresta
0

Porslinsfestival med Eldskulptur av Världsklass

Hej!

Håll koll på Porslinsfestivalen i Lidköping i år med start den 14 aug. Det blir något alldeles extra. Kom och se när Nina Hole från Danmark och hennes medhjälpare bygger och aväcker sin keramiska eldskulptur och mycket mycket annat. Eller ställ själv upp och dreja i nordiska mästerskapet.Jag och mina två keramikerkollegor har utställning i Konsthallen med start den 9 aug. och under hela festivalen.

Mvh Carina Cresta

L.A.E
0

Har precis fått en kortisonspruta i armbågen och om det inte blir bättre ,så tror jag inte att vi kommer att vara med på Porslinsfestivalen. Annars är det den bästa semestern man kan ha för att träffa andra keramiker.

Mvh Lennart

Rozzy
0

#1 Kortisonsprutan verkar förvånansvärt snabbt om inte kan du behöva en till.

Jag ska försöka komma dit tack för inbjudan Carina Cresta.

Hur länge pågår utställningen?

pyromanen
0

#1 Kan det inte vara en bra semester för armen att vara social och hålla sig på avstånd av verkstan?

mangobango
0

Ja, en social arm låter bra…

Räcka ut tungan

frykis
0

Jag är en av de lyckliga som ska vara med och bygga eldskulpturen! Kul om många av er kommer förbi och tittar. Vi ses!

cresta
0

Utställningen är mellan den 9-24 aug.

Vi sesGlad/carina

totoro
0

HEJ HEJ

Jag kommer !!!!

alla som kommer måste hålla utkik efter fåglar med prat bubblor… hi hi

kinnekulle
0

Heeej Carina klart man kommer,  men vad otippat=) att du kommer totoro, det skall bli jättekul att se vad ni gjort!!!

Fåglar med pratisar, va kul, shit vad nyfiken jag blir!! Ha det gott alla tre. Vi ses på måndag då totoro vid fem eller vad passar dig? Kram Marika

Rozzy
0

Vilken dag är bäst?

Ulle
0

Jag hittar inte porslinsfestivalens hemsida. Finns den inte längre så att man kan se program med mera?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Rozzy
0

Jag kan inte hitta den med betong och det finns två arr med eld så jag vet inte vilken som är skulpturen.

cresta
0

Oj, det verkar vara lite si och så med att få tag på info om festivalen. Jag ska kolla upp det och se vad jag kan göra./Carina

abbis
0

Det har alltid varit problem att hitta info.Det som skulle ge fler deltagande i själva tävlingen vore en sida där man kan läsa om tävlingen samt gamla resultat.Alla får inte inbjudan.Där skulle kunna finnas en anmälningsfunktion.Jag googlade och fick upp tidningsurklipp etc .Formakademin hade inte ens en länk i år.Det som även är intressant är gamla resultat så man ser var ribban ligger OM man är intresserad att vara med på prispallen.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

cresta
0

hej igen!

Lite info: Jag tror att det är så att jag var lite tidig med inbjudan och att allt inte är färdigplanerat. Som jag förstår det kommer en hemsida att komma igång. Vad jag vet är att det blir tävling den 16 Aug. Att Nina Hole kommer bygga tre tons skulptur tillsammans med några av oss samt hålla i ett seminarium under festivalen. Skulpturen avtäcks den 15 aug. vad jag förstår av HDK:s hemsida. Det blir även andra workshops samt vår utställning i Lidköpingskonsthall.

En garanterat häftig keramikupplevelse med andra ord!

Om man vill ha chans att vinna ära och prissumma är startavgiften 300kr. då ingår logi med frukost under tävlingen samt mat och dryck under "drejarskivan",tävlingens avslutningsfest! Plus att deltagare har möjlighet att ha keramik till försäljning i Rörstrands museum under festivalen.

Prissumman är på totalt 30000 kr i år!

Maila till info@formakademin.se eller ring 0510-24800 för anmälan eller frågor kring arrangemanget.

Återkommer när jag her mer info, skön midsommar på er! /C

Rozzy
0

Tack det var bra du hittade lite mer info. Jag vill bara dit och strosa.

Är det någon här som ska tävla i år?

abbis
0

Jag funderar på att tävla om högerarmen håller..Märker jag så fort jag börjar träna..

Rozzy
0

Aj, vilken otur du har ibland, men kroppen säger väl ifrån.

Hur är reglerna då? Får man dreja på eftersom? Har man tid på sig?

abbis
0

Reglerna i tekniska klasssen är att dreja en cylinder resp ett fat på 4 resp 5 kg lera på 20 minuter (osäker på om det är ändrat).Du har obegränsad tid för att bearbeta leran så det kan man börja redan med på morgonen vid inskrivningen.Då man som regel ställer leran i solen så den blir riktigt hård´.I det estetiska vilken man kan välja att bara var med i så får man ett tema. Typ "trädgård" "linné".Sen får du ta med all lera du vill upp på scenen ibland är det 3 föremål ibland bara 1.Sen är det en jury som bedömer dessa saker.Förra året så fanns även publikens val och et va ett nytt kul inslag.

amandas-keramik
0

jag kommer nog att vara med och tävla ,men bara för att det är roligt att vara med,jag har ingen chans att vinna,hoppas vi ses där!

amanda

amandas-keramik
0

jag kommer nog att vara med och tävla ,men bara för att det är roligt att vara med,jag har ingen chans att vinna,hoppas vi ses där!

amanda

Rozzy
0

Så trevligt jag kommer och kikar!

L.A.E
0

Vi har nu anmält oss till Porslinsfestivalen.