keramik..i vilken form..?
en del människor vill ha stramt och strikt..,en del vill ha svajigt och ojämt.. Nu ska jag köra mitt rejs.., undrar vad det blir av det månne.. Alltså.. frågan är.. Ska jag anamma endast min stil.. eller bli mer mån om vad en del vill ha.., Vad är en konstnär hantverkare konsthantverkare för en jeppe egentligen..? Jag känner själv att jag fullständigt brinner för min keramik och att jag resten av mitt liv tänker ämna åt detta outgrundliga område.. Att bli en egenföretagare är för mig en skräck och utmaning som jag aldrig varit med om förut..,men jag tänker anta utmaningen nu och står i färd med stora mängder lera och ett stundtals glatt humör..
Vad vill folk ha för typ av keramik?? Vad är mest efterfrågat.?
Jag tänkte ju bli mer affärsmässig vad det lider….
Ojoj, vilken vansinnigt svår fråga du bara slänger ur dej så där tomica…;D
Tja, vad vill folk ha? Det vete sjutton, ibland undrar jag om folket bara vill ha billig skit när jag kikat runt på en del mässor och i en del butiker, samtidigt som en annan klick köper bra keramik. Många gånger kan man inte förstå att vissa lyckas sälja sina grjer alls, oberoende av talang eller frånvaro av den… Lite olika blir ju svaret om vi talar enbart om brukskeramik eller mera studiokeramik. Om vi begränsar oss lite först i själva frågeställningen så kanske frågan blir greppbar?

Hu så spännande, men efter en titt i ditt fotoalbum känner jag mig inte så orolig för din skull! Jag tycker att du ska köra stenhårt på din egen grej, då kommer det från hjärtat och det tror jag folk kommer att känna igen. Om du ska börja vända kappan efter vinden tror jag du är ute på hal is. Kör på din känsla och se hur det tas emot. Sen kan du ju alltid ta emot beställningar om nån vill ha nåt speciellt.
Lycka till, det ska bli spännade att se hur det går för dig.

#1 Jag är egentligen ute efter tips på vad som är mest efterfrågat.., jag blev kanske lite djup i min fundering och frågan.. Vad säljer bäst och mest helt enkelt..? Min huvudinriktning är ju miniatyrer och större skålar på fot..,men det räcker inte om jag ska livnära mig på keramiken..vilket är min intention…
Det är nog ändå en svår frågan utan att jag gjorde den extra filosofisk. Tror att detär ganska olika mellan olika keramiker.Jag själv säljer mest av muggar om man inte tittar på det mer konstnärliga arbeterna, utan då leder klart muggar. Överhuvudtaget saker folk har en användning för verkar många gilla. Småsaker som är ganska billiga är också populära verkar det som.

Bäst säljer blått,kust, hav och katter.
Vitt hos mej.

#5 Poja..vart bor du ? Katter…? Kust och hav förstår jag men inte katterna… kul om det säljer bra naturligtvis..

#6 Lotta vart bor du då vitt säljer bra..? Jag har kanske gett mig ut på djupt vatten nu….

Släng på en katt på vad som helst. Folk köper det. Jag lovar.

Håller även med Lotta. Vitt säljer!!!
Jag tror att det är väldigt individuellt vad som säljer ..När jag hade butiken i grebbestad så sålde båtgrejer i alla dess forrmer pga av närheten till havet.Här i inlandet är det ingen som vill ha det.Vita grejer står bara och samlar damm hos mig..Tror att man ändå får känna av sin marknad och göra sin grej..
När jag säljer in grejer till andra butiker så kan jag inte säga att det eller det ska du köpa för så enkelt är det inte..Däremot vill jag inte att man köper in 1 eller 2 stycken ..Det är volymen som säljer…alla måste känna av sin marknad..Har en ny kund som kommer imorgon som ska öppna gårdbutik på den orten jag gjorde min debut..Vi får se vad kunderna vill ha nu..Ska bli spännande..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#9 Det blir inte helt lätt att slänga på en katt på miniatyrerna.. men det går säkert om viljan finns… intressant att du säljer kattor iallafall. Alla varianter av försäljning och efterfrågan är ju intressant för mig…
Dessutom har jag alltid varit lite svag för vitt…och skröjbränt…

Jag tycker att kannor är en storsäljare! Många verkar tycka att det finns gott om plats i hemmet för ytterligare en:) Muggar här också, skyltar, fat. Jag gör nästan allt i vitt och grönt och detverkar vara många som tycker om de färgerna nu.
Härliga miniatyrer!
Fortsätt på ditt spår så långt det är möjligt. Ska läsa på lite om självreducerande då du väckt min nyfikenhet på det området.
Själv har jag endast gjort två miniatyrer som står på byrån i hallen hemma. Jag fick tipset nånstans att använda plektrum som sken och var tvungen att testa.
När jag var i musikaffären och bad om att få se på plektrum undrade de vad jag ville ha för sort… De tyckte det lät kul när jag berättade att jag inte skulle ha dem till gitarrspelande.
Lycka till och om jag besöker Gustavsberg ska jag hålla ögonen öppna.

Jag ska absolut köra min grej, men behöver komplettera med en del bruksgods dock, därför dök frågan upp.. muggar verkar vara en säljande god grund för många.., vit och grön glasyr låter intressant.. det har jag inte jobbat så mycket med..

Trädgårdsinredningstrenden börjar ju närma sig smått hysteriska nivåer, så keramiska grejer till trädgården borde funka, typ skyltar med namn på kryddor, små stödpinnar (kanske med en katt i toppen då …), fågelbad, grodskulpturer och andra dekorationsgrejer. Eller kanske en fågelholk?
Kanske inte lika kul att tillverka, men folk har väl oftast mer plats i trädgården än i skåpen!

Kul att du nämner just trädgårdsföremål.. ska nog väcka liv i några äldre ideer som är just fågelholkar och frömatare..kanske med blåröd lyster..och en katt…
Kör det du brinner för å för. lyckas du föra över det på dina grejjer så säljer dom

Hallå där i Höganäs..! När jag kollade sist i bunken med fribergmassa..,så var den inte i skick att sändas iväg på äventyr.. Den kommer vad det lider.. Det jag brinner för är det jag kommer att satsa på helt klart..! Jag behöver dock ha en del bruksföremål i sortimentet för att fylla ut med..
Bruksföremål brukar vara lättsålt. men de e lite tråkit att dreja samma omigen. det kommer säkert att gå bra för dej du har den rätta glöden som behövs för att lyckas. tyvär e publiken inte lika stor för det där extra. men trägen vinner bara man inte ger sig. lera ja spännande e det håller på å ska ta fram glasyrer jag använde för 10 år sedan men utan samma lera så går det tyvär inte få samma resultat.
appropå stil, persononligt eller egen blir det alltid kvittar vad man gör. slutresultatet speglar lite hur man e. nogrann strikt eller slarvig.
Det man lägger sin själ i brukar sälja. Var noga med att aldrig tappa bort ditt engagemang för vinnings skull… då mister keramiken sin glöd… tror jag.
Lycka till!

#22 Ja just så satt jag också och tänkte! Helt rätt! Jag jobbar lite på det sättet - drejar det jag brinner för och gillar riktigt mycket - och om det inte räcker till att försörja sej på tar jag hellre lite extra jobb än och sitter och massproducerar bruksgods för att jag MÅSTE. När det blir ett tvång att dreja fort och mycket tycker jag inte att det är någon mening med det, då kan jag ju stå vid vilket löpandeband som helst i stället! Dreja det du brinner för Tomica och strunta i det andra!!
Jag tycker det är rogivade att seriedreja så alla tycker inte det är tvång.Hör liksom till på nått vänster..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Fågelbad och orkideekrukor.. kreativa och folk är villiga att betala för dem..stora ute krukor i eget stuk..skulpturer..de e bara å köra på, dem som gillar dig, gillar dina grejor också !!!

Lite djupt vatten blev det…kul.. min intention är helt klart att köra min grej och sen seriedreja det som funkar bra ex muggar kannor osv.. men jag är fast besluten att få ut mina miniatyrer och skålar i första hand.., oavsett hur det går kommer jag att ägna resten av mitt liv vid drejbänken då jag anser att keramikens dragningskraft är så stor…inkomster stora som små.., bara jag kan ägna mig åt det jag vill i livet..,sen är det ju inte fel att tllförskanska sig en ibland affärsmässig attityd om jag ska starta ett eget företag..,jag tror väl mest på en framtida halvtid med det egna..men kanske så….
jag tycker att ljusstakar går bra och grejer till trädgården som ni skrivit ovan. att tänka lite säsong verkar vara bra så att man byter ut eller åtminstånde framhäver de saker som passar in i färg eller funktion efter väder och årstid.
om man ska ha keramiken som leverbröd bör man nog göra en del grejer som man vet säljer även om de inte är de man helst skulle göra. i alla arbeten finns det delar som inte är tokroliga.
meeeen behåll "din grej" det är den som gör dig unik
lycka till!!!
Jag har några tankar kring det här utifrån mina erfarenheter:
Som konstnär är det viktigt att vara driven, driven i sin stil och arbete, vara övertygad och ha sina personliga mål och favoriter, en säker stil färg och form. Du kan sälja in två tre stilar men blanda dem inte, håll dem säkra.
Stilen blir för köparen en trygghet och en idealdröm (som HD motorcyklar tex, de är inte ett dugg bättre än andra men du köper en dröm en livsstil och ett ideal) Detta säljer!
Om att du verkligen är driven etablerar du dig snabbt och kunden kan komma tillbaka och få samma stil att komplettera med, de kan säga de romantiska kopparna behöver kanna skålar fat till sommar stugan på landet.
Man säljer en stil till livsstilen vill jag påstå, de vill skapa en miljö hemma där dina saker passar in och då klickar det bara. de vill ha mer… stil, exponering ocn nich.
Sen om någon säljer mest grön och vit, eller rinnande glasyr, ljusstakar eller muggar kan vara bra för dem i deras stil, bra på ett ställe sämre på ett annat beroende på hur det ser ut och konceptet helt enkelt. Jag tycker inte plocka bitar kopiera hej vilt -det måste in i ditt sinne filtreras och komma ut som ditt eget i en komplett stil. Sen får det gärna vara en härlig upplevelse för kunden ett minna ett återkomma till som en hel trädgård med tända ljus tex då köper det med sig en del av upplevelsen och minnet.
Är du osäker gör ett par olika modeller på ljusstakar glasera och fråga folk du känner omkring dig vilken de föredrar vilken de tycker är du och vad du kan utveckla, vad som är bra med den ena och inte den andra, summera och gör en sen som de inte kan motstå - då har du en stil att jobba vidare på. (Du hade ju redan något du gillade, gör kompliment till det.)
Jag tillexempel säljer inget buksgods alls, undervisar i hur man gör detta men. sen jobbar jag med koncept färg och form ska stämma för kunden i olika mönster och illustrationer.
De dagar jag jobbar med lera är det skulpturer jag gör och det säljer jag med en gång… Var på medeltidsmarknad nu för en engångsföreteelse frågade innan vad ska jag göra för att sälja? Alla svarade vettigt; vi behöver muggar, kannor, flaskor att ha vatten i, fat och bruks gods "du vet vi måste ha stilen när vi är på marknader vi kan inte komma med plast då" så jag fixade ihop lite av detta….men vet du vad jag sålde mest av? Skulpturer, förutom ett stort fat som gick till svenska landslaget i vildmarksmatlagning. Jag hade helt enkelt inte rätt stil på mitt medeltida bruksgods inte för det var så mycket heller så det gick sälja in som något idial. Men det jag älskar och är driven i är skulpturerna och jag sålde nästan allt av. (skattemässigt en annan fördelaktig historia än bruksgods)
Det var så roligt att få bekräftat att det man brinner för funkar bäst!
Jag tycker du är så duktig på smått och gott, har härliga glasyrer, har fint fotmspråk och vackra glasyrer, lycka till!

Rozzy…! Tack för din feedback.. Den keramiska världen är verkligen stor..Vävra och Pluppan…Ni är härliga pottmakare som jag håller på…! ijonsson mangobango likaså..,skönt att veta att jag inte är ensam knäppgök inom detta område..
Nääää vi är en hel hög med knäppgökar….
But we love it!!
koko härifrån!

Hmm, inte knäppgökar kanske, men troligen lergökar… 
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nu e det full rush här ihöganäs turister överallt köra bil kan dom inte. man får svälja dumma kommentarer om det här e höganäs. eller om vi tar vår lera från lerberget eller lerhamn. ja vi stövlar ut tidigt på morgonen långt ut på åkrarna å gräver upp våran lera. fan va skönt de e å komma hem men tur dom kommer varje år. ska man sälja bra e läget jäkligt viktigt sen tror jag att det ska va typiskt svenskt vad det nu e. men blått i alla former säljer bra. jag kör nu grodor i alla former å färger å det säljer nu har vi läget så jag tror vi kan göra nästan vad som helst bara de e stämplat höganäs under.
#25 hur ser en orkidékruka ut? jämfört med andra krukor…..??
#35, ok, -då är det bara att börja stämpla Höganäs under då….
fina krukor mangobango. ja stämpla höganäs konstigt men det säljer… hmmmm höganeees så låter det.
jag får ju säga det att jag har haft lyckan å bränna 3 ugnar idag. en stor saltugn en lite mindre elugn o en provugn med giftgrodor i. kan det va skapandet man gör som ger kicken i det hela?
Wow! Härligt med så mkt bränneri saltglazed! Och tack för komplimangen.
Undrar om en stämpel med texten "Falun" eller "Dalarna" skulle funka här såsom "Höganäs" funkar? Eller ska det vara en dalahäststämpel kanske? Men jag antar att det är namnet Höganäs som är så inarbetat keramiskt i våra svenska hjärnor att det säljer mer.
kan man baka i dalahästen ja det tror jag säkert. höganäskeramik e ju ett perfekt varumärke namnet det inbegriper ju allt som står för höganäs keramik. fast dom inte har något med det gamla traditionella höganäskrusen. bra marknadsföring å rätt namn, dalahästen nåt å jobba för säkerrt det tror jag.
vafför inte små keramikhästar.. för turisterna de e bara å klampa in med leriga gummistövlar på.-
gäss, skånegås vilka mängder det har tillverkats av det´..