göra sin "egen" stämpel
jag håller på och tar fram en stämpel själva problemet är inte hur jag ska göra stämpeln utan hur sjutton den ska vara utformad….. man vill ju att den ska vara snygg och ge en hint om vem jag är kanske mitt namn eller bara första bokstaven eller kanske med dalahäst eftersom jag är bosatt här.
tänker att jag nog ska ha ett par olika, dels en att ha under gods och en som man kan ha lite snyggare tex på sidan av en kruka eller urna.
just nu river jag mitt hår och har otaliga skisser och tankar.
ni som tagit fram stämplar eller funderat på detta, hur har ni jobbat fram utseendet?
De stämplar jag använder mig mest av är köpta utomlands.
De jag gjort själv kommer oftast till under långa telefonsamtal när pennan bara går av sig självt utan speciellt mål.
Eller så svischar nåt förbi på TV som genererar en form eller idé. Så gör jag något eget utifrån det.
När en bild ska övergå till stämpel så för jag över den på en gjuten gipsplatta, sen ristar jag med div verktyg där linjerna är. Pressar lera mot gipset så att jag får en stämpel att bränna.
Om stämpeln går i golvet olyckligt så har jag gipsmallen att göra en ny.
Lycka till!
Bra att göra en mall först. Då behöver man inte tänka på att motivet ska vara spegelvänt, det blir det automatiskt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Åååå vad smart Godsagare. Jag som har hållit på med spegelvända saker hela tiden och att ha kvar mallen var ju hur klyftigt som helst. Tack tack.
det var så jag hade tänkt att göra men själva frågan var hur ni tänkt när nu utformat det rent estetiskt och innehållsmässigt
Min stämpel består av mina initialer: AcD. Jag har gjort Aet s ena "ben" extra långt(det andra) och sen när jag drar strecket över gör jag ett c som sluttamp brevid aet. Sen ett d med bas av det långa strecket av aet. Sen en punkt vid D et. Går det att fatta hur jag menar?
Den använder jag mest undertill istället för att skriva mitt namn. Som dekorationsstämpel vid slutet på tex en hänkel kan jag ta vad som hellst. Tex en frökapsel eller ett ekollon…