Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 9012 ggr
Bregotta
7

Köpa ugn för silverlera-bränningar

Min syster håller på mycket med smycketillverkning i silverlera. Nu har hon bestämt sig för att köpa en egen ugn. Det är lite svårt att veta vad man skall tänka på när det gäller en sådan. Finns det någon som har egna erfarenheter och kan ge lite tips?

Ulla
0

Jag ser att ingen har svarat på denna fråga så jag puttar upp den igen. Hoppas att någon har några tips att ge, själv har jag aldrig jobbat med silverlera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Jag tror att det är flera som jobbar med silverlera inne på glaskonst iFokus. Ta och fråga där inne också så kanske någon kan hjälpa till.

Bregotta
0

Jodå, jag har fått svar till min inbox. Mycket användbart. Men jag kan fråga på glaskonst också, det är ju alltid bra med synpunter och tips från lite olika personer! Tack!!!Skrattande

Casiopeia
0

Nu vet jag inte vilken lera din syster använder, men jag har aldrig hört att man ska behöva en ugn för att bränna den? Har själv inte provat men har en vän som håller på med det samt sett demonstration av det på en mässa. Dom använde vanlig gaslåga, typ gasol eller acetylen och värmde leran så den härdade. Måste vara mycket billigare och enklare än att köpa en ugn..? Annars skulle jag gissa ett det är en liten utbrännings/emaljeringsugn man använder men dom går på ca 2000:- Kolla med guldsmidesleverantörer som tex Konrad Wahlström eller Sargenta.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

poja
0

Om jag inte minns fel så var det någon som skrev att man kan bränna silverlera i micron i ngn speciell insats

camsa
0

Kan man använda keramikugnen till silverlera? Om man har en juste automatik?

Jag pratade med cerama och enligt dem kan man ju smälta glas i ugnen och det ska ju även gå med brons.  Jag är på jakt efter min första egna ugn och söker en som kan användas på flera områden. Men då behövs som jag förstått det en ordentlig automatik. camsa

Bregotta
0

#5 Jodå, det finns. När jag ställde frågan fick jag mail från signaturen kia1 som säljer sådana. Hon har mer info om dem på sin hemsida  www.folkare.com meddelade hon.

#6 Jo, det kan man nog men vad jag förstod på min syster behöver man (eller är det bra om) kan titta in på sakerna man bränner så att det inte går fel och det kan kanske vara lite svårt att göra i en keramikugn + att det blir ju dyrare att bränna en stor ugn. Beror ju alldeles på hur ofta och mycket man tänker göra.

Nåväl min syster köpte i alla fall en smyckeugn på pmc, tror jag det heter och hon är jättenöjd.

sigmund
0

Till Poja: Jag fick Sargentas nya katalog, och det är som du säger, det finns en lite box som man kan lägga sin silverlera i och bränna den i microvågsugnen… låter helt sjukt i mina öron…

men till skillnad från teknikmagasinet så har de inte några påhittade annonser ; )

minx
1

jag har en sån box den funkar kanon :)

AnnaSii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bränn silverlera i mellan 650 och 800 grader så funkar keramikugn utan problem. Finsilver som silverlera består av smälter i 962 grader. Mickro boxarna är små och rymms endast fåtal smycken, de brukar kosta en slant oxo. Om man jobbar mycket med det och vill kunna bränna med glas är det bättre med en större ugn.

Jag skrev en tråd 2006 där jag efterlyste en bok som skulle innehålla instruktioner på hur man bygger en egen micro insats för att smälta glas och bränna silverlera. Jag har fortfarande inte fått tag i boken:( Rakuvaria heter den. Ingen som har den?

Bifogar en bild på ett hjärta av silverlera. Smycket har en stomme av keramik (det mest ekonomiska sätter att tillverka silverlerasmycken med volym).

Handverk
0

Art box heter miniugnen som man kör i micron och den är superbra! Passar till glas oxå. Jag har hört att den är toppen till emaljering med så det ska jag prova. Det blir 850* i den där insatsen, den har ett speciellt material på insidan.

Handverk