Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 6285 ggr
susanne.k.wall
4

Vad gör ni i papperslera?

Jag har röjt bland alla mina lerpaket och hittade ett paket med papperslera som jag köpt för säkert nåt år sen. Så jag knådade upp en liten bit, paketet är bara på 5 kg, Så drejade jag några prover på klös. Tyckte inte det var speciellt lätt att dreja i den. Jag har ingen som helst erfarenhet av papperslera och undrar om jag får fråga er: Vad gör man för speciellt med papperslera? Drejar ni, skulpterar ni, kakel, smycken eller vad? Susanne

Sleipnir
1

Jag har faktiskt handbyggt 2 st begravningsurnor till askan, men inte bränt dom eftersom en urna måste vara förstörd efter 15 år. Anledningen att jag gjorde dom i papperslera var att dom var mycket starkare att hantera i torrt tillstånd.

Leran kändes dock "seg" inget att dreja i jag gjorde den själv och hade kanske för mycket papper i. Jag har sett små kavlade figurer i porslin som var otroligt tunna gjorda med papperslera.

helenahenstedt
1

Om du kollar min hemsida så är kannorna gjorda i papperslera, kavlade. Har planer på att senare göra kakel i papperslera, bygga stora former och mycket mer. Gör min lera själv, har inte så finfördelad pappersmassa i.

Du kan laga saker i papperslera med mer lera när de redan är torra. Du kan bygga stora grejer som är stabila under arbetets gång genom att pappret armerar. Stora grejer blir lättare eftersom pappret brinner upp. 

Jag gillar det jättemycket, men det kanske inte är det bästa till vanligt bruks…

zitra
0

jag har gjort en underbar vacker naken,gravid ängel, hennes vingar gjorde jag med hönsnät som stomme och la lera på, jag andvände porslinspapperslera, jag hade hoppas att mönstret från nätet skulle komma fram mer än vad det gorde ,men jag har inte glaserat henne än,ska göra det snart och är välldigt nyfiken hur det kommer att bli,sen har jag gort en mask i papperslera och en lampa,jag tycker att papperslera är så bra att jobba med,man behöver inte tänka på att hålla den fuktig,man kan arbeta vått på tort,går nått sönder är det inget problem ,bara att laga det ger en mycket mera möjligheterän vanlig lera, ja helst om man skulpturerar,tror int eatt den är så bra att dreja med.

doradora
0

Kan du bränna med hönsnätet i vingarna? Elugn?

stinalord
0

Jag gjorde ett träd med massa tunna och snirkliga grenar. Pappersleran passade jättebra till det.

koko
0

Funderar på att göra egen papperslera, har någon nåt bra tips om hur man finfördelar pappret innan blötläggning?

Eller ja, hela processen, hur gör ni?

susanne.k.wall
0

Tusen tack för alla bra idéer om papperslera. Jättetack!

LeWE
0

Hur gör man papperslera själv?

lotta2
0

Lewe, sök på papperslera i sökfunktionen så kommer flera trådar med massor med tips.

Freja15
1

De skulpturer som visas på forumets framsida har jag gjort i papperslera. Att dreja med papperslera är inte att rekommendera eftersom den är ganska oelastisk. Men att skulptera och kavla… då är det rätt lera minsann! Jag är mycket förtjust i just papperslera.

LeWe, lägg papper i blöt, typ sånt papper på stor rulle som man torkar händerna med. Finfördela det sedan med en mixerstav. Sedan skivar du upp leran och lägger det blöta pappret emellan för att sen knåda ihop allt. Då blir det en bra fördelning av pappret i leran. Det bästa med papperslera är att man inte behöver oroa sig för luftbubblor.

Ulla
0

Forumets framsida? Är dina sjöjungfrur gjorda i papperslera? Är det kanske därför du kan ha så fina detaljer? Jag tänker bl a på armarna.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Freja15
0

Jepp Ulla

Sjöjungfruarna är i papperlera och det är kanske därför detaljerna blir så bra. Jag har faktiskt inte en aning *L*

Majama
1

#6: Hej. Jag höftar verkligen mina mått vad det gäller papperslera och blandar helt enkelt gammal slip- lervälling" med uppblött toapapper och sen mixar jag allt med en mixerstav. Funkar hur bra som helst.

Majama
1

#8: Uppblött toapapper och uppblött lera i lagom mängd. Mixa med stavmixer.

Majama
1

#0: Dreja kan vara svårt med papperslera då den blir väldigt "seg". ( Kanske en vanesak?) Men skulptera funkar mycket bra. Kanske det bästa är att du kan lägga blöt lera på torr lera osv och behöver alltså inte packa in dina t ex skulpturer mellan varje gång. Du kan faktiskt t o m lägga papperslera på en skröjbränd sak och bränna om den, om du inte är riktigt nöjd. Du kan också använda papperslera att sätta fast tex handtag ( gör ingenting om t ex handtaget är torrt och muggen blöt t ex) eller t ex att laga saker som spruckit vid torkning. Tänk på att det klan bli en annan färg på det du lagat och ha koll att det klarar glasyrbränningen, bara.
Dock kan väldigt små detaljer tex ett litet ansikte vara svårt; beroende hur stora pappersfibrerna är i din lera. Till så små detaljer kan man behöva finfördela papperet till typ pulver. Det sämsta med papperslera är att efter torkning så kan du behöva modifiera formerna på tex din skulptur då papperet torkar på ett annorlunda sätt än leran och t ex kan bli insjunkna håligheter i formen. Dessutom så osar det v ä l d i g t mycket av papperslera när du bränner den.

LeWa1
3

#13: Exakt så gör jag också! Jag brukar använda en hel toalettpappersrulle till en halv 10-litershink lerslickers. Torr lera har jag låtit ligga i blöt över natten, och sen har jag hällt av överskottsvattnet. Toalettpappret blöter jag upp och kramar ur, och river ner i småbitar i leran. Sen kör jag med cementblandare (där jag tagit bort de övre "vingarna" så bara nedersta "snurren" finns kvar, annars skvätter det så förfärligt!) Har provat med olika sorters papper, men toalettpapper är det som är mest lättlösligt och har för mig fungerat bäst.

Ulla
0

#16: Du gör ganska mycket papperslera. Använder du den ganska direkt, eller behandlar du den på något sätt för att den inte ska mögla? Kavlar ut och torkar? Tillsätter atamon? Annat?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Majama
1

Håller med; man får vara snabb att använda den annars möglar den väldigt fort. Jag gör bara lite åt gången, när och det jag tror kommer att gå åt inom snar framtid, t ex om jag vill ha till att t ex sätt fast handtag, lagningar etc eller göra ngt skulpturalt- har inte provat att lägga till antimögelmedel-men har hört att det ska fungera bra. Jag gillar att skulptera men då blir det för grövre delar, annars blir det lätt för stora pappersfibrer som inte fungerar så bra för fina, små detaljer.