Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 4347 ggr
mangobango
0

Bildspel på hemsidan

Jag lyckades! Efter 3½ timmes slit har jag lyckats skapa och lägga in ett galleri med bildspel på min egen hemsida på webhotellet one.com. Jag är mäkta stolt att lilla jag fixade det! Jag är verkligen inget datageni, men nu känns det som jag nästan snuddade vid det, men det var också nära flera ggr att jag gav upp…. kolla in mitt nya galleri om du vill:

www.maribergkeramik.se

och så väljer du "galleri "

minx
0

åhhh det var jättesnyggt :) Verkligen!!! Jag antar att det är en inbyggd funktion hos one.com

Jag jobbar ju med webb och kan rekommendera för er som inte har one som webbhotell att annat rätt roligt galleri nämligen simpleviewers flashvariant och om någon är intresserad kan jag lägga in steg för steg anvisning hur man lägger upp det på sin egen server. Det är gratis och relativt lättuppdaterat.

Här ser ni ett exempel från min kennelsida:

http://www.prettyugly.nu/pup/

Nackdelen är att man inte kan skriva text till bilderna.

rakuLotta
0

Jättefina bilder, men jag fick inte fram bildspelet! Vart klickar man då?

Bregotta
0

Fint Mangobango! Ser snyggt och fräscht ut! Du gör fina grejor! Vilka jättehärliga blomkrukor!

april24
0

Jättefint mangobango. Både bilder och grejer. Även det du eller ni skrivit på förstasidan. Du kanske är en diktare också. Dina bilder kändes faktiskt harmoniska på nåt sätt.

Jessika
0

Bra jobbat Mari! ser jättesnyggt ut!

Vanja-K
0

Superbra mangobango! Var det svårt att göra?

Godsagare
0

Vad är "iloapp"?

Såg det i kodningen… Hittar inte via Google nåt vettigt. Jag har One och ska ta tag i hemsidan vilket århundrade som helst…

Ni får gärna maila och berätta hur ni gjort.

jessica punkt lindberg @ godsagare punkt se

Tackar!

Godsagare
0

Marie… När jag tryckte på "hem" så hamnade jag inte på den första sidan där jag valde galleri… Utan jag fick backa steg för steg för att komma dit…

Kanske inte meningen heller?

pluppan
0

nice mari!!Cool

mangobango
0

tackar tackar för de fina orden

#2 när man får upp bildsidan så finns det "knappar" ovanför och då trycker man på "play" knappen

#4 ja, jag skriver faktiskt dikter också… ibland, jag gillar glappet som blir när man får fylla i egna tankar. Och jag gillar korta infotexter, därav poesikänslan över texten.

#6 nej, inte nu när jag fattat det… men först höll jag på att bli galen innan jag fattade att jag skulle länka bildsidan som en hyperlänk, dvs one.com kan inte infoga galleriet som en del av din hemsida, men man kan hyperlänka till galleriet (dvs markera en text som man skriver en web-adress till) och det var enkelt. Om ngn vill ha tips om hur man gör på one.com får ni gärna fråga mig. Jag ger gärna tips om hur jag klarade av det. Det är inte så svårt som man kanske skulle kunna tro.

#8 ja, det blev ju så eftersom jag var tvungen att hyperlänka till galleriet, se svar #6 ovan

Rozzy
0

Härlig sida Mari och fina saker du har, verkligen den rätta känslan luftig, personlig och poetiskt.

Jag är helt kär i dina muggar, och kommer du närmre mina trakter på någon mässa eller nått så dyker jag nog upp och handlar.

Som fotograf så ser jag ofta att folk missar en viktig sak med sina bilder på hemsidorna och det är helhetstonen på bilderna. För att nu ge ett litet tips bara om ni vill få galleriets bilder att hänga ihop mer kan ni justera färgtemperaturen på bilderna så den är ungefärligt det samma på alla bilder. Visst är det mysigt med riktigt varma bilder oxå men kanske inte jättestor variation på produktbilder. Det är även bra för kunder som är intresserade av vilken glasyr de vill ha även om det inte blir exakta nyanser eftersom de flesta sitter med okalibrerade skärmar, så är det i alla fall en hint närmre, man vet att två produkter tex har samma glasyr och går att matcha. En nnan sak är att man fokuserar då mer på produkten i stället för tonen i bilden om man får den jämn,  det blit inte "oj vad gul eller oj vad kall den bilden är"  för de förstärks tydligare när de ligger vid varandra.

Det absolut bästa är att ta kamerainställningen rätt från början se efter moln, sol, tungsten, glödlampa etc, men det är inte alltid lätt att komma ihåg när man står där. De flesta bildbehandlings program gör det efteråt med en knapptryckning så det är många gånger man får justera kelvin där i stället.

Jag tycker den bilden på koppen som du lagt på förstasidan är där med rätt ton och det har säkert du kännt oxå.

Hoppas du inte tycker det var för hård kritik och du gör ju som du vill ändå, jag gillar ju dina saker i vilket fall!

mangobango
0

#11 tack för komplimangen och tankarna kring fotona. Men smaken är som baken… jag gillar olika färgtemp på mina bilder… Jag tycker det tillför något att se dem i olika färgtemp och en bild blir aldrig mer än färgpunkter på en platt yta, vill man se verklighetstrogna får man dyka upp där dem finns "in real life"… i min butik.

Men jag ska testa att göra dem i samma färgton, för att känna hur det känns… alltid bra med flera perspektiv på det man håller på med.

mangobango
0

Minx, jag måste tacka för tipset om one.com också, det var efter dina inlägg om att göra egen hemsida som det blev en verklighet för mig. STORT TACK!!!

Grodan77
0

Menar du att du gjort hemsidan själv????? Den e superproffsig!!! Tittat på den tidigare o tänkt att det är något liknande jag vill ha men tänkt att det e nog dyrt…

Grattis o bra jobbat!!!

mangobango
0

#14 Ja, jag har gjort den själv, men inte med htmlkod som jag gjort själv, utan med ett webhotell som har mallar och en hel del förprogrammerat. Det kan du också fixa. Kolla in one.com.

Och det är inte dyrt, ca 400 kr i startavgift för domänen, sen ca 12 kr/månad. Det har man väl råd med?

Tack för berömmet!

Glad

Rozzy
0

billigt hotell du har.

Jag menar inte att alla ska ha samma färgton jag skriver "Visst är det mysigt med riktigt varma bilder oxå men kanske inte jättestor variation på produktbilder" Alltså lite ska det allt vara!

Men det är nog en "yrkes skada" att se detta.

mangobango
0

#16 ser din poäng med färgton, ska fundera på det

Doriz
0

Jag tyckte mycket om dina bilder som kändes spännande att titta på. Ibland kan det blir lite stelt med en mugg eller en skål och jag orkar ofta inte klicka mig fram genom alla bilder. Så kändes det inte alls när jag såg det här. Är personligen svag för toning, eller vad det nu kan tänkas heta på fackspråk, dvs att bilderna "fadar" i varandra i mjuka övergångar.