Låg värmeutvidgning!
Vad behöver jag tillsätta för att få en transparent stengodsglasyr att få en lägre värmeutvidgning? Kvarts eller?
Detta driver mig till vansinne! Så snälla, HJÄLP!
Hedvig
Hej Hedvig!
Jag är inget proffs på keramik och jag vet inte riktigt vad du menar med värmeutvidgning. Kvarts är väl en svårsmält mineral så om du menar att du vill ha lägre smältpunkt på din glasyr så är det nog inte kvarts du skall tillsätta. Jag vet dock inte vad du skall tillsätta i stället. God hjäp va? Du får säkert bättre svar än det här. Lycka till
Förklara lite mer vad det är du menar. Förstår inte riktigt heller.
Din stengodsglasyr krackelerar alltså? Blandar du den själv så du vet vad det är i den eller är det en färdigköpt?
Om du har i kvarts sänker du värmeutvidgningen lite men samtidigt höjder du ju smälttemperaturen så du bör också tillstätta ett flussämne som också har låg utvidgning om du vill fortsätta bränna på samma temperatur. Det finns ju böcker att läsa om de olika ämnenas egenskaper(inkl. deras värmeutvidgning) men lite dolomit och/eller kalciumborat som flussämne kan fungera. Om man inte vet vad det är i glasyren från början kan det ju vara lite vanskligt att förändra den alltför mycket men 7% kvarts 2% kaolin och sådär 3-4% dolomit och/eller kalciumborat (mängd beroende på hur varmt du bränner) borde inte försämra glasyren i alla fall. Du får provbränna om det räcker med den förändringen och se hur utsmältningen och ytan blev, jag bara gissar ungefärlig mängd.
Krackelerar glasyren mycket så det är ett finmaskigt nät direkt efter bränning kanske det är ide att byta glasyr/glasyrrecept helt för då passar den inte alls med leran så du får hälla i så mycket "extra" för att rätta till problemet.
Lycka till.
Jag har en glasyr som tvärtom brukar skala av nere i fotkant och runt mynningen. Jag kan inte ändra den utan att få en annan glasyr utan effekter. Mitt enda botemedel va och byta drejlera. Men klart gäller det bara en transparant glasyr så e det stort utbud på glasyrer.