Hur sitter ni?
När ni drejar. Sitter ni precis rakt framför skivan? Jag hänger väl snett som bara den och har ryggproblem. Får försöka lära om, men det är inte lätt byta inkörd bana.
Med en spegel framför dig behöver du inte hänga snett.
Sitter du alltså rakt framför och ser i spegeln?
Ja. Men jag böjer ju mig ibland lite åt höger. Med en spegel kan du se formen utan att böja dig åt sidan. Känns kanske ovant i början,jag vet inte så noga eftersom jag alltid har drejat med en spegel framför mig.
Superbra med en spegel framför. Jag vande mig ganska fort. det sparar ryggen
Hur man sitter. Se till att ha pedalen på vänster sida om drejskivan så att "stödbenet" ditt högra, med full kraft kan hjälpa ryggen när man lutar sig åt höger. På katalogbilder av drejskivor finns i regel pedalen på höger sida. Det beror på att i t.ex. Japan så drejar man med rotation åt andra hållet mot vad vi gör här uppe i Europa. Här lutar man sig då åt vänster. Drejskivan får heller inte vara för lågt placerad mot kroppen. Att använda spegel mitt emot är också mycket bra.
Att ha ett fotstöd under den foten som inte är på pedalen hjälper också till att räta upp bäckenet vilket gör att ryggen inte vrids lika mycket. Fotstödet ska vara ungefär lika högt som pedalen så fötterna hamnar jämt. Spegel kan också hjälpa till med ställningen.
Själv har jag så dålig rygg att jag bara klarar mycket korta stunder vid en vanlig drejskiva på golvet. Jag står upp och drejar i stället på en förhöjd drejskiva, står upp brevid eller halvlutar häcken mot en barstol, men för att kunna höja drejskiva krävs det ju att man har en lös pedal. Detta hjälper mej väldigt mycket för då kan jag dreja med rak rygg i stället för ostbåge-positionen vilken jag annars fastnar i.
Så mycket bra att tänka på. Jättetacksam för alla tips. Så klart att jag haft pedalen på höger sida men nu skall det ändras. Skall leta reda på en stor spegel idag. Sen har jag har en shimpo RK 3E så jag kan ju testa att stå också fast det verkar svårt (vilka föreställningar man har innan man prövat). Ofta är det ju så att en liten förändring kan göra mycket.
Jag köpte en traktorstol på IKEA för några veckor sedan, den tänkte jag testa, där kommer jag att sitta still och inte hänga så mycket åt höger men enligt min sjukgymnast så är det inte bra. Stolen jag sitter på nu kan jag knappt säga att jag "sitter" på.
5" Pedalen till vänster? Har alltid haft den till höger i över 30 år. Stöder vänterfoten på något. Ska pröva att ha pedalen till vänster.

Ja, just, stödbenet, det högra ? Själv tycker jag att man får bästa stödet från den tyngsta delen av kroppen och det är (i mitt fall…magen) bäckenet. Att vänja sig vid att luta kroppen från början leder till sne rygg, garanterat… Idealet är i mitt tycke att hålla ryggen rakt och ta stöd med helst båda armar i höftbenen. Då svajar man minst och behöver inte anstränga sig för att centrera, bara luta sig lite framåt, helt utan ansträngning. Vilken sida pedalen står på spelar då ingen roll. Man är ju van att gasa med högerfoten …
Lars! Innebär det att du har drejskivan ganska lågt framför dig?
#5 Vad kan för lågt läge vara?

Nej, skivans höjd blir automatiskt där händerna träffar leran när jag lutar mig fram lagom med bibehållen kontakt i höften med armbågarna. Vitsen är att inte behöva sträcka eller åbäka sig när man behöver lägga vikt på leran. Min skiva i sig är 80 cm från golvet och stol därefter.
Jag blir deprimerad. Herre G.. Nu har jag testat, spegeln är framför, och när jag tittar på mig själv, ja jag säger då det. Jag får väl lära mig att gå igen. Det blev en tummetott.
Jag har drejat många år med spegel, kan inte fatta att jag klarade mig utan innan. Jag började använda spegel när ryggen varje dag kändes bruten av smärta. Med spegel blev det mycket bättre plus att jag ser formen jag drejar. Innan kände jag att jag behövde gå ngr steg åt sidan och titta innan jag var klar.
#6 hur har du ordnat stående drejning? Höj och sänkbart bord? Jag har funderat på att testa dreja stående, men vill även kunna sitta. Det vore ju toppen att ha ngt smart arrangemang som lätt kan flexas.
Monterade en spegel i sommras efter att ha fått ont i nacken av att hänga mig ner för att se grejen från sidan. Ibland hänger jag mig änddå för att jag tykcer jag ser bättre då he he, men frekvensen har i alla fall sjunkit mycket och nacken är nöjd.
Jag tycker det är jobbigt att ha drejskivan så lågt i förhållande till stolen som många har, men det beror kanske på att jag är van vid en spark och där sitter skivan något högre än sitsen. Sen när jag drejer nåt som "går på höjden" då bruker jag alltid ställa mig upp på metallpinnarna som finns i sidorna (smala järnstänger, inte alls gjorda för att så på men jag har fått in en vana :-)) Är ju ingen storproduktionsdrejare så då kan man ha lite galna vanor.

Ang drejposition…jag har spegel, sitter o kniper med "plastkanterna" med innanlåren, sitter jag för högt då??? Ett stort problem jag har ar att jag är lerigast i bröstpartiet…varför???? Lägger jag mig över pga att jag sitter för högt??? hihi…kanske hade sålt många skålar om jag berättar för kunderna att jag centrerar med brösten???

Har svårt att tänka mig att ha pedalen till vänster men måste absolut prova. Spegeln skulle jag inte klara mig utan. Jag har ändrat min sitthöjd några ggr sista halvåret men tror att jag nu hittat rätt.
Jag drejade vid min gamla drejskiva häromdan, som har en sits som är kopplad till drejskivan o jag kan inte fatta hur jag kunde sitta så, sitsen var mycket lägre än jag har nu och mina axlar satt vid öronen ung. Förstår nu varför jag hade så ont i axlarna på den tiden!

Jag blir också lerig om magen o ibland brösten, fast jag tror att det är för att jag behöver gå ner i vikt… ;-)
Jag blir ivarjefall GLAD av alla era kommentarer. Övning ger färdighet sägs det, så jag får ha tålamod och jobba på det. Spegeln gör att det inte är så kul att se sig själv heller, bhöver nog en fettsugning. Som du sa pyromanen jag kanske hänger lite snett ibland jag är ju inte någon storproduktiv drejare. Härlig kommentar Grodan du kanske skulle sälja mer med den marknadsföringen.
Tack alla.
13;mangobango, jag har lyft upp min drejskiva på ett egenbyggt bord så det passar bra för mej att stå och dreja. Jag har även en höj-sänkbar barstol som jag använder ibland och lutar häcken emot eller sitter på om jag jobbar med småttiga saker. Har pedalen på golvet om jag står upp och lyfter upp den på en hylla om jag sitter ner. Det fungerar bra, men nackdelen är ju om man behöver lyfta ner drejskivan på golvet om man ska dreja riktigt stort. Numera löser jag det genom att jag har en extra drejskiva som står på golvet.
Det är en liten omställning på ett par timmar att lära sej stå upp och dreja men bör verkligen testas av dom som har problem med ryggen. Någon ( jag tror det var Lars T som tipsade om det i ett annat forum för flera år sedan) och om jag inte testat det hade jag inte drejat längre. Fördelen är dessutom som skrivits ovan att man kan använda sin kropp att centrera enklare genom att luta sej framåt.

Har alltid drejat med spegel framför mej och sitter således ganska rak i ryggen. Har (peppar peppar) aldrig haft problem med ryggen vid drejning. Har pedalen på höger sida, varför skulle det vara bättre på vänster? Största kraften vid centrering sitter i vänster bäcken o vänster armbåge o handled för min del. Försöker alltid använda mej av bäckenet o magen när det behövs kraft - dessutom håller jag överarmarna tätt intill kroppen för att få ytterligare stöd o styrka så att jag inte sliter på leder o rygg i onödan. Sen är det ju alltid bra att träna regelbundet så att jag håller mej stark o smidig i fler av kroppens muskler än de jag använder när jag drejar…
#18 Du behövewr inte ha så stor spegel att du ser dej själv…det räcker att du ser dina alster.

Just nu sitter jag på en vanlig pall framför skivan, och känner lång väg att det är rent åt h….e fel !
Funderar på att köpa nån pall, som jag sågar av frambenen på eller nå´t…..
Spegel har jag sällan använt, även, om jag egentligen tycker det är rätt fint !
Kanske monterar upp en spegel en dag…. Men även OM jag har spegel har jag en tendens att böja mig ner till sidan för att kolla, av gamal vana som om jag lixom inte litade 100% på spegeln *S*
Kanske är en vanesak (?)
Men på min nya skiva drejar jag inte på samma sätt som jag brukar; det funkar nämligen inte att dreja helt som jag är van till på den här shimposkivan. Jag är van vid att köra för full drön, och pressa leran f'ramåt när jag centrerar. På min nya skiva kan man inte ( i allla fall inte jag) centrera på maxfart. därför måste jag sänka farten, och centrera på annat sätt. Jag har inte riktigt hittat stilen ännu. Och det påverkar också sittställningen lite.
Har hitils varit förskonad från problem med ryggen, trots att man konstaterat en liten förslitningsskada för något år sedan. Tror alltid att jag suttit rätt egentligen, trots att jag böjt mig åt sidan. (Har aldrig vetat att det kunde ge problem föränn nu faktiskt.
Däremot är jag smärtsamt medveten om att sparkskivor inte alla gången är bra för benen i längden !

Jag är hobbykeramiker och då blir stunderna vid drejskivan kortare men jag har ändå funderat på om man skulle montera en sidspegel på något sätt. Jag har spegel framför men funderar på hur det skulle bli med en spegel i ett hörn. Förstår ni hur jag menar? Att se sig själv i spegeln tänker jag är en vanesak. I början sitter man och kikar på sig själv ungefär som när man i ungdomen var full och stötte på sig själv i spegeln vid toalettbesök men efter ett tag så vänjer man sig vid att man är där … Om man inte som Moody i Harry Potter har en fiendespegel för då måste man vara ständigt vaksam!
Drejar man mycket och kanske smått så märker man fort att ryggen får stryk. jag drejade under några år en jäkla massa doftkrus till bodyshop. efter ett år så började man fundera och experimentera med sittställning. dels avskärning ja allt som hade med rörelserna runt drejskivan. brädan jag satte färdigt drejat på fick hjul på en skena osv. jag köpte en specialstol från stooke där man lägger tyngden på knäna. den va bra för ryggen medans knän istället fick ta smällen. men i slutändan blev det en sits utformad som en mc sadel det var det absolut det bästa. och att kunna justera i höjdläge. man kunde känna vilken ryggkota som värkte så visste man om det var för högt eller lågt. så justerade man höjden tills det kändes bättre.