Testa ditt färgseende
Eftersom vi här ofta funderar över hur vi sätter färg på vår keramik så kan det vara kul att se hur bra vi är på att uppfatta färgerna.
Man ska ha så låg päng som möjligt. Jag fick 0 på testet så jag är nöjd :)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Kul! Men va svårt. Jag trodde att jag var rätt så haj på färger men jag fick ururselt resultat 28. Ulla du kan va mer än nöjd.
Jag antar att bildskärmen kan inverka också. Försök att göra om testet på en annan dator för att se om resultatet blir annorlunda.
_
_

Får väl skylla på bildskärmen då. Skall göra om det ikväll när det är mörkt. Nu har jag dagsljus från 2 håll som ger reflexer.
Oj, jag måste göra om det, jag fick ett resultat på 158…!!! Inte så bra. Jag har faktiskt gjort detta test i "verkligheten" under en synnervsinflammation då jag tappade stora delar av mitt färgseende, och det var väldligt svårt. LIka svårt som nu tyckte jag…:)
Svårt o kul, 16 fick jag. Ganska skapligt ändå.
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Oh så roligt!
Jag fick 4 och är supernöjd. Så klart blir man osäker och börjar ändra, men jag vet inte om jag försämrade eller förbättrade mig med ändringen.
Skönt att veta att man har hyfsat koll på färger. Sen om det avspeglar sig på mina glasyrer det har jag ingen aning om!
Trevlig helg på er!

Kul fast svärt! Jag fick också 4, klart nöjd. Men jag tror som Ulla att bildskärmen, inställning och varifrån ljuset kommer och så självklart påverkar!

Jäklars, vad svårt! Jag tog det långsamt och var övertygad om att jag hade fått det rätt. Resultat= 15 
Men jag ska också testa på en annan skärm. Fast jag såg att den som hade sämst i min åldersgrupp 40-49 år, hade 1421 poäng (hur man nu kan få det). Så 15 är ju ganska bra…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
I början gick det jättebra, men efter ett tag blev jag alldeles konstig i ögonen, det var som att bli snöblind ungefär. Ändå kände jag mig rätt säker på att allt hade blivit rätt… men så var det inte! fick 24 hmm..

Superroligt juh….Jag fick 0, tyckte det var enkelt…hihihi..alltid kul att vara bra på något!!!

Fick 58!!! Jättesvårt att se, snöblind var ett bra uttryck.

You have perfect color vision!
Score 0,dvs perfekt.
You have perfect color vision!
FM Hue Test Results
A lower score is better, with ZERO being the perfect score. The bars above show the regions of the color spectrum where hue discrimination is low.
To see how your results compare to those of others, please provide the information below.
Age Range:
Choose One Below 10 10-15 16-19 20-29 30-39 40-49 50-59 60-69 Above 70
Jätte kul test! jag fick 4 och är nöjd

Jag fick bara 15, jag me´ . Tur att mitt formseende är fantastiskt säkert, tänker man då…som keramiker…
Ja, färgerna blir ändå inte som man förväntar sig.
Har man en vit glasyr på en svart engobe så borde det ju bli grått, eller hur?

_
_
Jag hade 0 fel, kul,kul. Som sagt alltid är man bra på nåt och sämre på nåt annat. Jag envisas med att spela fiol fast jag aldrig kommer kunna stämma utan min "stämappart" (liten batteridriven tonsäker hjälppryl). Men kul är det att spela!
A.M.L
Hmm, med inga reflexer från fönstret och bättre ljus så hamnar jag på 45 … En ohygglig förbättring från 158 men konstigt ändå tycker jag. SÅ illa ser jag väl inte…Men jag får väl vara glad åt att jag klart är sämst av alla på detta testet, nåt ska man ju ha att glädjas åt..;/
Kul test!
Gjorde det ganska snabbt så jag är mer än nöjd med resultatet 7!
20 fick jag, och håller också med om snöblindhet. det flimrade ju framför ögonen till slut.
/Sofia

Efter ett par glas vin och mörker förbättrade jag mitt resulat: 7

11
! Och jag som trodde jag var bra på det här…
Testade igen… hade lite mindre bråttom och fick 4! -det var ju roligare!
En nolla här! Men jag jobbar mycket med förger hela dagarna.
Om man har svårt att se kan det kanske beror på att man ska ställa in antal färger vindows. Gå in på den här kontrolpanelen -display-inställningar-32högstaförgupplösning om du inte har det.
Sen är det vanligt att många har felkalibrerade skärmar för mycket ljus och för mycket kontrast det ändrar man på sin skärm eller så lånar man en spindel och kalibrerar, vi kalibreran våra skärmar en gång i månaden.

Provade igen.. 34 den här gången, lite bättre man jag får ont i ögonen!!
Det verkar verkligen hänga på ljuset runt omkring. Nu gjorde jag om det snabbt när jag hade det mycket mörkare runt omkring mej och hamnade på 19…Vilket inte är bra heller, men väldigt mycket bättre resultat för mej så det kan jag leva med… Intressant att se hur mycket ljus mm runt omkring påverkar uppfattningen av färger på skärmen.
Jag är också mer än nöjd! Hade samma som Ulla, alltså 0. Var faktiskt inte så svårt som jag trodde.