Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3129 ggr
lotta2
0

Någon som vet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet vad detta är för skiva? Dom är mer röda än vad som framgår av bilden ca 31x32 cm och ca 4-5 cm tjocka. Någon sorts isolerskiva vet jag ju, (kommer varken ihåg namn eller temperaturtålighet) men tål den att vara i luckorna mot elden i eldboxen?  den är ganska smulig av sej.

Jag letar nu efter annat material i mina luckor, Porosilgjutningen var ej bra, jag tänkte använda sättplattor men dom blir för tunga för jag har bara 20 mm hemma. Andra ev ideér tas också tacksamt emot…:D

Någon som vet vad det är för skiva?

LarsT
0

Kalciumsilikatskiva eller "Scamolex", klarar bara bakisolering, inte Hotface, tyvärr…

LarsT
0

Men varför inte lära dig den gjutmassa du har innan du jagar annat material ? Prova med mer vatten, stampa hårdare, blanda i lite lera så det klibbar mer o.s.v.. ?

lotta2
0

Ok, tack för infon! Hmm, då gick inte det. Nja, mest för att jag har fått fart på meken som ska svetsa mina luckor och det vore ju smidigare att fixa det snabbt än mängder med tester med detta… Då kanske han hinner börja med ngt nytt jobb och så hmnar jag längst ner på listan igen…Men jag ska ta och testa mer. Misstänker jag ändå kanske hade för mkt vatten i trots att det var knappt fuktigt ens.

Äh, jag tror jag kör på mina luckor med sättplattor ändå, även om dom blir  tunga så får han väl göra ett större gångjärn då för att orka hålla upp luckorna.

pyromanen
0

I mina eldstadslucor har jag "ceraboard" som jag köpte hos T Knutsson AB (återförsäljare i Sverige för "Thermal ceramics").  Är typ fibrisolering men ihoptryckt till skiva. Tål 1400 grader.  Ser lite likt ut ditt foto, fast jag har 1 tum tjock skiva bara.  Det är lite smullrigt av sig och jag antar att smullerdammet är lika onyttigt som fiberisoleringsdam. Har klädd utsidan och runt kanterna med tunn rostfri stålplåt både för att ha nåt att fästa gångjärnen i och för att slipa dammet (fiberplattan är dock "naken" på insidan).

pyromanen
0

Insidan

lotta2
0

Oj, vad lätta dina luckor ser ut!! Bra tips.  Jaha, så du har bara uppeluckor? Jag tänkte ha både uppe och nere luckor med en 5 cm öppet i botten, mera som på denna bilden då. Hmm, undrar om man egentligen behöver det? Tja jag får väl se hur jag gör. Smidigt för då behöver jag ju inte fått gjort en stor tung ram runt om…

pyromanen
0

Nere staplar jag stenar.  I börjran nästan helt öppet, sen vid 350-400 grader när jag övergår till att elda ovanpå gallret då staplar jag stenar nere så det blir ett litet mousehole längst ner men helt tätt resten av vägen upp till luckan.   Om jag skulle göra luckorna nu (nästa gång jag ska göra luckor) så skulle jag göra även överlucan med ett hål i mitten med möjlighet att reglere luftinsläpp.  Som det är nu har jag ofta luckorna lite på glänt och det är lite för svårt att reglere tycker jag.

Luckorna på din bild ser onekligen rejälare ut!

lotta2
0

Pyro, din lucka går ju inte att öppna ett halvt varv då eftersom den ligger innanför utsidan på eldstaden, om du förstår hur jag menar( luddigt skrivet..) Du upplever inte det som om att luckan är i vägen eller att du fastnar med veden i den när du lastar in  i ugnen?

pyromanen
0

Har jag alldrig ens fundert på, så det måste innebära att det inte är nåt problem.  Du har rätt att de öppnar bara 90 grader.

lotta2
0

Det låter bra Pyro. Det var bara en tanke som slog mej när jag såg dom. Men Det verkar ju bra att dom ör lite infälld. Ska ta och fundera på detta. Tack för att du delar med dej så frikostigt!