Tid på drejskivan
Två frågor:
Om ni drejar en skål som är ca 30cm i diameter, hur länge låter ni den då stå kvar innan ni drar av den?
Finns det löstagbara drejplattor till shimpo RK 3E, någon som vet?

Hej
Jag använder tabs och tar av med en gång.Det är himla smidigt.
Vad är tabs?

Jag tror gismo menar Bats inte tabs.
Bats är plattor av olika material som man fäster på olika sätt på drejskivan.
Batsen kan vara gjorda av olika material som exempelvis spån, gips eller plast.
Man fäster plattorna på drejskivan antingen genom att dreja ut en lite lerring eller genom att sätta små skruvar i hålen du har på drejskivan.

http://www.youtube.com/watch?v=Pb3H1L_NeWk
Här kan du se hur man gör. Även om jag själv inte tycker det är så smart att göra ett kryss i lera, tanken är ju att det är vakumet som ska hålla fast plattan inte själva leran.
Om du gör ett kryss i leran bildas inget vakum under plattan. Brukar inte göra så mycket när du drejar små saker men om du ska upp i strolek är det ingen höjdare.
Jag drejar på oglaserade kakelplattor..som fästes med en klutt lera..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ursäkta okunnigheten. Abbis! Kan du utveckla? Har du en vanlig köpt kakelplatta, eller har du en oglaserad rund platta som du själv gjort? Kan det inte finnas en risk att plattan släpper när man kör på för fullt?

Formen på baten har inte så stor betydelse (så länge man aktar sig för att inte få fingrarna över kanten). Oglaserade kakelplattor brukar finnas att köpa hos din återförsäljare. Jag vet att Lars Tärn har det i sitt sortiment i alla fall.
Slaskbaljan brukar fåga upp plattan om den skulle råka släppa.
De släpper som sagt mer sällan om man inte gör ett kryss i dom;)
Oj, så mycket tankar det blir, hittade även tidigare trådar om detta ämne, har inte läst allt så, Om jag skulle köpa gipsplattor, drejar jag som vanligt då? Gipsplattan blir väl genomvåt? Hur får jag loss skålen? Beskickar ni inte era saker?
Vad man kan lära sig mycket på detta forum 

Om du köper gipsplattor (går även lätt att gjuta egna, men smidigast enligt mig är att bara köpa vanlig spånskiva… de håller om man skulle råka tappa dom i golvet) så drejar du först ut en lerring eller två så att du får två luftkanaler emellan. Doppar gipsskivan i vatten lägger på gipsskivan på drejskivan och trycker fast lite lätt. Drejar som vanligt. Om du drejar på gipsplattor så lossnar skålen av sig själv. Du kan ju också skära loss krukan och sen bara lossna batten.
Själv försöker jag undvika beskickning så mycket som möjligt, jag tycker det tar för mycket tid. Det är bra att tänka på att hela tiden dra upp så mycket lera som möjligt nerifrån så spar man tid och lera + att formen blir lättare och föremålet väger mindre.

Har en likadan drejskiva där cebex borrade hål så att de färdiga batsen som passar Brents drejskivor även passar till min nuvarande. Sen sätter man i skruvar o lägger skivan på. Jag tycker det är supersmidigt. Kolla deras katalog.
Nu har jag testat, tog en mindre masonitskiva och tryckte fast enl. tidigare rekommendation. Det kändes lite annorlunda att titta ner på en fyrkantig bit, den höll även på att lossna en gång i början. Men det gick, jag är så lycklig nu slipper jag att förstöra sakerna i detta moment åtminstone. Skall göra runda plattor till helgen. Tack för alla superbra tips!.