Råbränna lergods i vedugn?
Har i flera år varit sugen på att prova jobba med lergods…, nån rödbrännande lergodslera (och engober + transp glasyr eller glasyr). Tänkte bränna detta i min ved-saltugn och för att slippa skröja (har bara en pytteliten elugn) funderar jag på att råbränna. Nån som vet om det funkar?
Sen är det väl lite skumt vad som händer med gammalt salt som sitter i ugnen. Räknar med att bränna lergodset till ca 1050.

De flesta rödbrännande leror är eg. anpassade stengodsleror och de går därför bra att köra i vedugn även om tempen skulle råka gå högre på vissa ställen. Med för mycket reduktion finns risken att det blir väldigt brunt så ta hellre en ljusare röd lera om du inte vill det. Med kontroll kan det annars bli jädrigt snygga flameffekter även på mörkrödare leror om man går upp precis till lerans sintringspunkt. Har inte provat själv med lågtemp men jag tror inte gammalt salt påverkar i 1050. I högtemp blir det bara lätta dis av saltet i väggarna. Men sen beror det också på glasyren du har i vilken utsträckning flygaskan "smutsar ner" eller "snyggar till". Själv hade jag nog hellre bränt till 1150-1200 för mustigare effekter men är du ute efter klassiskt poröst enfärgat lergodsstuk borde du kanske köra blyglasyr och 900 grader som förr i tiden …