Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 2331 ggr
Niklas
0

Drejskiva för fotograf

Hej!

Jag är fotograf och gör bland annat såna här bilder:

Tongoys stolphydda

För att göra samma sak med mindre föremål behöver jag en snurrbar skiva. Jag köpte snurrbrickan Snodd på IKEA. Den fungerar så som jag vill. Problemet är att den är ganska oprecis i sitt utförande. Kullagret funkar bra men träskivan är inte centrerad och lite skev.

När jag funderade kom jag på att en drejskiva är ungefär likadan som det jag letar efter, fast lite onödigt komplicerad. Jag behöver bara en kullagrad skiva att ställa på ett bord. Då kan jag ställa mina motiv på den och ta bilderna.

Känner ni till något som funkar som jag har beskrivit och som inte kostar en förmögenhet?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

rakuLotta
0

Kavalett är som en snurrbar skiva fast utan motor. De ligger väl från 600 och upp tror jag. KOlla med de olika keramikåterförsäljarna och prata med dem om vilken modell som passar bäst.

Lycka till!

Mvh Lotta

[rolnor]
0

Finns små bordsdrejskivor som kunde passa, sök på nätet, blir betydligt billaigare än en stor. Lycka till!Glad

helenahenstedt
0

I leksaksaffärerna finns drejskivor för barn som ev skulle kunna funka. Min systerdotter har haft sin och drejat på och den har hållit i flera år, så de verkar vara hyfsat hållbara. Har du gott om utrymme kanske du kan köpa en sparkskiva och koppla nån enklare motor till på något vis om du är händig. Sparkskivor brukar säljas billigt på blocket. men du vill ju ha något att ställa på bordet… Bor du i en större stad kan det nog gå att hyra riktiga bordsdrejskivor, det gjorde jag en vecka i Uppsala.

nu har jag inga fler idéer, mer än att det är hyfsat lätt att bygga en enklare kavalett med hjälp av t ex spånplattor och vanliga hjul till t ex skrivbordsstolar eller smålådor. har ingen ritning på det, men klura så kommer du nog på något.

Umerkajeff
0

Inom vården använder man ett slags "kavalett" som patienten står på vid vridning från ex vis stol till säng , ca 30 cm i diameter och endast en centimeter hög . Prata med nån arbetsterapeut på kommunen eller landstinget . Lycka till

Niklas
0

Tack för era tips! Det verkar som om det kan lösa sig.

Vänliga hälsningar

Niklas

Sagakeramik
0

Jag har en en sån skiva från ikea som du beskriver och den jag har är varken sne eller ocentrerad. Kolla efter en ny och bättre där, klart billigaste alternativet.

Grodan77
0

Barndrejskiva finns just nu på blocket…sök på barndrejskiva…vet inte om de är säkra…jag hade valt en kavalett!!

Niklas
0

#6: Jag testade igenom hela lagret när jag valde. Du kanske hade tur.

#7: Tack!

Vänliga hälsningar

Niklas