Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3917 ggr
[rolnor]
1

Crystalline Glazes, Diane Creber

Har läst denna spännande bok, den går igenom olika Kristallglasyrer och bränningsförlopp. Många fina färgbilder och en massa recept mot slutet. En rolig sak som jag aldrigs sett tidigare är reducerade dylika, det går som bekant inte att reductionsbränna kristallglasyer eftersom det finns så mycket zink i dom, zinken reduceras till metal som faktiskt skulle koka bort (kp 907grader) . Ett sätt att ändå få reduction är att först bränna en vanlig kristallglasyrbränning med det avsvalningförlopp som man önskar, sen bränna en gång till med reducerande atmosfär till mellan 650-815grader, jag kan tänka mej att det skulle funka att helt enkelt lägga in en reducerande period i den vanliga bränningen när ugnen svalnat till denna temperatur. Poängen i första hand är att koppar kan ge en gammelrosa+rödaktig färg som är spännande. Om man inte har gasugn så kan man använde en kul metod, man droppar helt enkelt in någon typ av brännbar olja i en elektrisk ugn med lagom hatighet, ett exempel på ett arrangemang kan bestå av en sådan påse som används för att ge dropp på sjukhus och vegetabilisk olja (bra för isbjörnarna).

Ha en fin helg allihopa!Glad

lotta2
0

Tycker det funkar bättre med en gasolbrännare som man har instoppad i ett hål i botten. Vissa har ju fått bra eresultat med efterreduktion också dgenom att bränna upp i en rakugn eller liknande till lägre temperatur och reducera där. kan få snygga röda effekter då bland annat, eller silver…:D

[rolnor]
0

Aha, har du någon bild på reducerad kristallglasyr som du gjort?

Har inte hunnit prova själs ännu…

tomica
0

Hmm undrar vad som händer om man tillsätter kiselkarbid/karborundum i en kristallglasyr… och kan det bli skador på elugnen tro med oljevarianten som jag blev nyfiken på..? Det låter onekligen spännande det där att pröva, men min ugn är i det närmaste ny och jag ska snart hämta ut en vassare automatik just för möjligheten att testa kristaller.., så jag vet inte om jag törs…

[rolnor]
0

Jag har en gas/el-ugn och tillverkaren säger att det är viktigt att varannan bränning är oxiderande till minsta 1000grader, för att elementen ska hålla bättre, så det ÄR ett problem, elementens livslängd förkortas, hur mycket vet jag dock inte…

Skulle tippa att det inte blir så bra resultat med karbid i en kristallglasyr, enbart zinken skulle reduceras, men jag har aldrig provat. När man reducerar i efterhand så är zinken "skyddad" inne i en glasyrmatris, lite svårt att förklara varför det går att reducera kopparn, men på nåt sätt så kanske själva ytan och kristallerna reduceras??? Svåra saker

CarolineD
0

I boken "Complete guide to high-fire glazes" visas ett exempel på det där med att reducera tidigt respektive sent i bränningen (inte kristallglasyr i det fallet dock). Vid reduktion medan glasyren är "öppen" blir hela glasyrskiktet reducerat, medan en reduktionsperiod efter topptemperatur ger enbart ytreducering. Det finns en bild i boken på en koppar-röd som bränts på båda sätten. Om man slipar lite på den ytreducerade varienten blir den grön, medan den andra är röd rakt igenom. Undrar om det blir snyggt att blästra en sån ytreducerad kruka lite försiktigt?

tomica
0

Ett kapitel för sig det där med Kristallglasyrer.. En keramiker som testat mycket och har mycket tips när det gäller detta ämne är Isak Isaksson som jag tror man kan hitta här i focus även om han ej är aktiv nu.. På hans hemsida finns det en del finfina kristaller.. Jag har endast en kglasyr som jag prövat,och den har en rak Brännkurva upp till 1100gr och sen rak avsvalning,den är vit med små fina kristaller i regnbågsfärger.. finns i mitt album.. Jag skulle vilja hitta fler med den egenskapen men det är inte helt lätt dock..

saltglazed
0

kiselkarbid i kristallglasyr fungerar bra i en grundglasyr använder jag 1% kiselkarbid. grundfärgen blir rödbrun och kristallerna blir gul vit gröna skiftar från lera till lera slutresultatet.

[rolnor]
0

#11 Vore kul med en bild, är det här en "typisk" kristallglasyr med ca20% zinkoxid?

lotta2
0

2, jag har inga bilder kvar nu.  Alla bilder på kristaller och sånt  plus recept på större deken av det jag gjort, det låg i min kraschade dator, jag har bara några papperskopior kvar på vissa föremål..Lärde mej den hårda vägen vikten av backupfiler på viktiga saker.

Jag läste en del av Fara Shimbo som i början efterreducerade i sin ugn och bland annat gör härliga Kristallglasyrer med silver i. Sedan dess har hon köpt en gasolugn som hon också bränner i. Jag bifogar en länk på hennes silverglasyr som är reducerad på vägen ner. Jäkla snygg men den / silvret  sätter sej i sättmaterial mm.

Hennes bok är ok också. Iaf version 1 som jag har, fast nu läser och sysslar jag inte med kristaller mera, nu är det bara ved och salt/soda  i min skalle…;D Får bara plats för en passion åt gången här. (Och kristaller kostade så mycket i elementåtgången…Iaf när man bränner stora.)

lotta2
0

Den som är intresserad av att läsa hennes  ( Fara Shimba) bok kan gratis ladda ner ett utdrag ur den från denna sajten. länk

saltglazed
0

jag köpte boken i pdf:fil intressant läsning tills man började prova recepten. 3110 var finns den om den nu finns kvar? började köra en egen variant på 2120 från cerama och det funkade bättre. men boken har en massa fina illustrationer och bilder på olika färgande oxidkombinationer. ska man köra en egen kristallglasyr så föredrar jag att blanda själv 2120, zinkoxid och kvarts. man hittar snabbare resultat att blanda på egen hand om det inte e enklare glasyrer

lotta2
0

Det finns en fritta som Cebex har ( hoppas dom har den fortfarande!) som är samma som 3110 fast med  10 % extra kaolin i. Kommer dock inte ihåg vad artikelnummer den har men det vet Bosse på Cebex säkert. Den har funkat jättebra för mej att byta direkt ut emot den i de flesta amerikanska recepten. Om det finns i extra kaolin eller annat lika sabiliserande så har jag tagit bort det. Sedan finns det en del amerikanska frittor att få tag i i England, tror det var från Potterycrafts / eller Baths pottery supply som man kan beställa några av dom ifrån.

saltglazed
0

jag har inte 3110 analysen tillgänglig nu. men har märkt att om man ska göra mega kristaller så är en mer natriumrik fritta bäst. så 2120 kör jag nog vidare på. annars var 90208 från keramikexperterna helt kanon den bästa kristallfrittan jag har jobbat med och den har såklart utgåt. med 2120 så får man ta en liten del kalcium med när man använder den. det jag har märkt är att natrium i basen med zink. ger snabbast kristalltillväxt. jag har provat massa kombinationer. natrium,mangan,zink,bas infärgad med kobolt ger nattsvart bakgrund med kanonblå kristaller. ja man kan prova hur mycket som helst finns ingen hejd på det. ta sen å gå in med molybden och bygg vidare å få stjärnformade kristaller eller wolfram och få kubiskformade kristaller. något grannt jag såg för många år sedan var en skarp grön kristall alldeles jämnt runda i formen jag har försökt men ej lyckas få fram just den typen. varnar för beroendeframkallande…

lotta2
0

Usch, ja det finns nästan för mycket att bolla med när det gäller kristaller…Skrattande Annars är det klart att dom bästa frittorna alltid utgår…konstigt nog.

saltglazed
0

Det som är lite tråkigt är att endel analyser inte stämmer med den analys man fått med. analysen jag fick gjort på 3770 som jag hade en del glasyrer på stämde inte riktigt vad jag läst i katalogen. och det var inget tryckfel som annars är vanligt i cebex katalogen..

saltglazed
0

vanligt nej!men förekommer.

[rolnor]
0

#13 Hur funkar antimon i kristallglasyr? Köpte denna ganska giftiga oxid för några år sedan, minns inte till vad…

Spännande med molybden och wolfram, jag har ju tillgång till ganska mycket olika saker via jobbet, jisses vad spännande..Cool

saltglazed
0

antimon vet ej. ja det gäller ju å ha tillgång vissa ämnen har man inte råd att köpa. dom e sjuhelsike så dyra. kom över eller fick både volfram och molybden när dom rensade ut källaren på labbis. de va många år sedan men jag fick typ småtunnor av varje. plus en massa andra konstiga ämnen.

[rolnor]
0

Har du något recept på en wolfram eller molybdenglasyr? Byter man zinken rakt av eller? Mycket tacksam om du vill/kan dela med dej.

kinnekulle
0

Va spännande att följa  en "tät"  dialog, och oj vilken kunskap ni besitter!

saltglazed
0

jag har en molybdenglasyr ska kolla på jobbet efter receptet. utgångspunkten är herbert sanders tror jag han heter han har några recept på molybden. jag brände dom till 1200 sedan höll jag den mellan 1000-800 grader 3 tim vid nedkylningen. ganska stora stjärnor blev det. jag har lagt ut en bild tidigare här på den molybdenkristallen. sedan har jag blandat molybden i en oilspot och fått små stjärnor i varje liten oilspot. jag använder mycket bly i molybdenglasyren. molybdenet förgasas. har en kollega som lade en liten hög molybden i sin ugn det försvann och förstörde alla hans värmeslingor. men 3% räcker i en glasyr. jag tror jag har lite zink i glasyren ska kolla imorgon

saltglazed
0

tilläga att molybden kan man byta ut mot wolfram å få en annan kristallstruktur som e lite fyrkantig istället för stjärnor i samma grundglasyr

saltglazed
0

har provat molybden i en ren zinkkristallglasyr å stört zinkkristallerna så deras form har påverkats intressanta resultat ger det och lite metalliskt glimmer vid kristallerna nu bidde det mycket

[rolnor]
0

Kollade priser på wolfram och molybdenoxid i min katalog från Aldrich, det är inte SÅ dyrt, men såklart dyrare än zinkoxid…

Tackar i förväg för recept!Cool

[rolnor]
0

Står faktiskt lite om andra metaller i boken, dom kallas där för "enhancers" alltså dom kan bidra till kristallbildning, molybden, mangan, wolfram även kadmium finns med. Molybden nämns också som fristående kristallbildare men den sägs vara svårare att få fina kristaller med, snävare temp interval än den vanliga zinken. Ska kolla vad som finns på jobbet, kan ju knycka en mindre mängd och testa…

saltglazed
0

jag skickar en kopia på originalrecept man får räkna om den till sina egna material jag hade blyfritta 90001 i den. RPS heter receptet jag körde med blev ganska fina kristaller

saltglazed
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild.

[rolnor]
1

Tusen tack, fanns ju lite stengodsglasyrer också? Jättefin bild, häftiga färger och fina kristaller, hur stora är dom? Antar att bilden är en förstoring?

saltglazed
0

ca 3cm i omkrets ganska stora faktiskt för å va den typen

[rolnor]
0

Testade lite antimonoxid i en typisk zinkoxidglasyr tillsammans med lite koppar, blev rätt snyggt, lysande gröna kristaller mot en lite mörkare bakgrund, ska göra fler test med mer kontroll på avsvalningen, vill ha lite fler/större kristaller. Blir kanske en bild om jag får till det…

#29 3cm är tillräckligt stort.

saltglazed
0

sätt in en bild de e inspirerande å se vad du har fått. ang. molybden så växer dom vid långsam avkylning. intressant hade varit å se om de går å få någon form av halos effekt i dom. jag har en artikel från tysk tidskrift om några tidiga försök på olika kristalltyper undra om det går att lägga in det som pdf:dokument?

[rolnor]
0

Intressant, artikeln kanske går att skanna in och visa som bild?