Önskar hjälp med en vit rakuglasyr
Hej!
Nu behöver jag er hjälp. Jag har en transparat rakuglasyr som jag färgat in med 10% tenoxid ( + lite till, enligt recept ) för att få en vit opak glasyr MEN… glasyren blir inte vit!!!! Det blir en transprarant glasyr med små, små vita prickar som sitter mycket glest, vad gör jag för fel?
Glasyren är siktad genom en mycket finmaskig sikt flera gånger( kommer inte ihåg numret nu) . Jag bränner i en gaseldad rakutunna. Övriga glasyrer blir bra, men inte min vita.
Har ni tips och goda råd att dela med er av skulle jag bli jätte glad!
Hälsningar / Tösabiten

Men om du har en vit lera så skall ju den transparenta glasyren bli vit. Eller det är ju leran under som lyser igenom så det blir vitt. Det måste vara något skumt med själva glasyren du har.
Jag förstår inte heller varför det inte blir vitt. 10% tennoxid ska ju räcka till mer än några vita prickar. Dum fråga från mig, men är du säker på att du mätt rätt?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja, på vit lera blir glasyren blank och fin men det de små *¤ prickarna finns ju där. Eftersom jag tycker att den vita leran inte blir rent vit utan lite gulrosa tänkte jag färga glasyren vit också.
När jag vill ha en vit yta på tex. en rakubränd fylelera blir resultatet glasklar glasyr med vita små prickar. Vilket betyder att föremålet blir ba..-brunt med små prickar när det borde bli en vit yta.
Jag köpte själva rakuglasyren färdigblandad på ett känt företag som gav rådet att bara hälla i tenoxiden för att få en vit opak glasyr. Jag har frågat företaget om råd men jag har gjort allt rätt MEN glasyren blir inte vit
!! Hjälp vad snurrigt det blir
.
Kan der vara så att ugnstemperaturen blivit för hög och att det påverkar tenoxiden?

Jag kollade upp lite om tennoxid i mitt uppslagsverk så här står det:
It is acidic and refractory, and does not dissolve to any great extent in a glaze up to about 1200 c but remains suspended as a white powder.
Alltså… måste man upp i temp för att tennoxiden riktigt ska smälta ut.
Bästa rådet är nog isf att byta lera till en mer vitbrännande lera. Det fins ju så många att välja mellan:D
Vi vad tre stycken som räknade och blandade till glasyren så jag är säker på att allt blev rätt.
inte nog med det…… för
…det kom några oplanerade droppar av den "vita glasyren" på ett blåglaserat fat och då blev dom fläckarna kritvita
och de vita glasyren prickarna hade smält ut precis som jag vill att den ska göra,
Jag /vi begriper ingenting.
![]()
Jätte tack för era svar!
Det här är en toppen sida! tack för den
Stavar som en kråka idag = huvudvärk

Det är nog som Zzaga säger att man måste upp i stengods temp för att tennoxid skall smälta ut. Testa en annan transparent rakuglasyr, om du nu inte köpt på dig ett jättelager. Och använd vit lera ! Hur högt har du skröjat det om leran blir gulrosa ?
Jag kom bara på en sak, som kanske inte alls har med problemet att göra, men - rakuglasyrer ska inte siktas
Varför inte?
Zzaga och Avalon, jag måste bara säga att det stämmer inte att man måste upp i stengodstemp när man använder tennoxid. Min favvoraku glasyr vit kracklé har 10 % tennoxid och den funkar toppen.
Ssss, Jag siktar mina rakuglasyrer av gammal vana och det har alltid funkat bra det med.
Tösabiten, Kan bara tänka mej att du använt den för tunn (för utspädd), eller inte haft tillräckligt tjockt lager på ? Eller är det uteslutet? En variant är att du fått på för tunt lager / kan den pjäsen blivit skröjad för högt, eftersom den tydligen funkade bra på den andra glasyren. Mycket skumt…

9, ja, jag såg precis det när jag satt och kollade gamla recept att det ibland är tennoxid i, så då måste det ju funka !

ssss
Ja, varför i hela friden skulle man inte sikta Raku glasyrer bara för att de bränns i en lägre temp? Vem har sagt det till dig?
Tösabiten
Det kan ju vara så att den andra (blå) glasyren innhåller ämnen som flussar. Sen är det ju så att den kunde stått närmre brännaren. Leran i sig kan också ha en inverkan på hur glasyren reargerar på ytan. Över huvudtaget är det väldigt svårt att förutsäga två glasyrers influenser på varandra. En annan sak att tänka på att några få droppar på en annan glasyr absolut inte betyder någonting i sammanhanget. Alla som provat att göra egna glasyrer vet att även om man gjort hyffsade prover i relativt kontrollerad miljö (elektrisk ugn) så kan resultatet skilja sig mycket från provet om man glaserar större ytor, tjocklek och plasering i ugnen och ugnsatmosfär har stor betydelse.
Raku är inte (tacka alla goda makter för det) en excakt vetenskap. Njut av att det faktiskt inte blir som du tänkt dig:D
Det var min keramikleverantör som sa det sist jag var och hämtade glasyrer, men jag var stressad och frågade ej varför, men jag återkommer när jag vet bättre
Hej
Lotta2, Tack för dina funderingar över mitt glasyrproblem. Jag / vi brukar skröjbränna i ca 960 grader. Har vi skröjbrännt för högt?? hur högt skröjar ni till Raku? Jag upplever inte att den vita glasyren blivit för tunn eller för tjock på godset. Själva glasyren bränner ut och blir slät och fin men tennoxiden ligger som små prickar/knottror ca 1mm stora och naturligtvis ner till på kruksidorna.
Zzaga, Jag ska undersöka om det finns ämnen som flussar i den blå glasyren. Avståndet till brännaren är det samma, vi har bara ett hyllplan i vår ugn bortsätt från någon enstaka gång då vi har 2 hyllplan. Det som kan skilja mellan olika brännings omgångar kan vara tiden i ugnen, vi kör på känn och med ögats hjälp ( här hos oss mäter vi inte temperaturen) Vi använder till 95 % fylelera till vår rakubränning.
Njuter gör jag så ofta jag kan men jag är också en problemlösare. Skulle jag inte njuta över en bra grej så ser jag till att njuta över att få krossa en och annan kruka
Jag är nyfiken på vilken lera ni använder till Raku? är det någon som har ett bra / säker recept på en turkos rakuglasur och vill dela med sig av receptet så är jag intesserad.
/Tösabiten som ska ut och plocka kantareller nu.

Jag tror fortfarande att min uppslagsbok har rätt: tennoxid smälter inte ut hel fullt för än vid 1200 grader.
Sen är ju fyleleran känd för att vara strulig ihop med vissa glasyrer.

Om ni nu vill ha en vit yta varför kör ni inte bara med en vit lera + transperant glasyr , jag förstår inte riktigt vart problemet ligger.
Problemet ligger i att jag vill inte slänga 10 liter glasyr utan att först försöka ta reda på om jag kan fixa till glasyren.
Har använt fylelera i 20 år, känner den väl.
Tack för hjälpen den här gången.
/.

Men blandade du 10 liter på ett bräde utan att prova om det funkade först?
Jo, jag kan förstå om du är förtjust i fyleleran , de när ju fantastisk i många avseenden. Men kanske inte bäst till vit raku…
Tösabiten, Vad är det för siktstorlek du använt? Ibland kan det vara lite grövre tennoxid, ( i alla fall har jag har en gammal grövre i en burk som jag sällan använder) som behöver siktas minst 100 sikt eller tom 120. Det är det enda jag kan tänka mej, för ni har inte skröjat för högt och om tjockleken stämmer så vete sjutton varför det strular. Kolla sikten så ni inte använt en grövre sikt av misstag.
Tack lotta2. Jag ska kolla siktenstorleken på måndag, jag vet vilken sikt jag använt men kommer inte ihåg nummret just nu. Jag återkommer!
Ha en bra helg!
/Tösabiten

!! Hjälp vad snurrigt det blir
.
och de vita glasyren prickarna hade smält ut precis som jag vill att den ska göra,