drejskiva utan snurr
Jag har gjort en enorm dumhet och köpt drejskiva och ugn på blocket, snacka om att köpa grisen i säcken, nästa gång blir det nytt som gäller! I allafall, jag hoppas på att någon mer tekniskt funtad människa skulle kunna hjälpa mig… min drejskiva brummar men går inte igång utan att man tar ett tag om själva drejplattan och vrider till, detta är enda sättet att få den att gå igång! någon som vet hur man skulle kunna åtgärda detta felet? drejskivan är gammal och den drivs av en kon, så det kanske finns någon mekanisk lösning….?
tacksam för inlägg!

Men om den inte funkar kan du väl låta köpet gå tillbaks? Du ska ju i vilket fall inte betala fullt pris om skivan inte funkar.

Troligtvis är det så att konen ligger an mot en gummikantad ring och när gummit blir gammalt och torrt slirar konen bara. Du skulle kunna försöka med att spraya s.k. remklister på gummit. Det gör att gummit greppar mer och kan ev. hjälpa. Du hittar en burk i biltillbehörshyllan. Funkar det är det ingen evighetslösning men du kan i varje fall dra upp några glöggmuggar till jul innan det är dags att spraya igen. Är det ett känt märke på drejskivan finns det en chans att det går att köpa nytt gummi som reservdel.

Vi har renoverat två stycken Seven Skills (gröna "klumpar" som är med kondrift) i och med att vi bytt slitringarna som LarsT säger, vi böt även gummibussningarna/upphängningen och de funkar bra nu. Man får ställa in dem så den kommer förbi konen också.
Lena

Min gamla drejskiva fick jag byta remmen på lite då o då…
Om gummiringen ("drivringen") är gammal och torr, kan man ibland ge den "sista hjälpen" genom att lägga maskinen på sidan, starta, och hålla ett medelgrovt sandpapper mot ringen så att den blir litet uppruggad.
Sedan får man förstås också kolla justeringen, så att konen ligger an lagom hårt mot ringen. Vanligtvis (t.ex. på Seven Skill och Shimpo RK2) lossar man hela motorpaketet, 4 skruvar, och skjuter försiktigt alltsammans fram och tillbaks, tills det "stämmer".
Det finns mycket att säga om de här gamla maskinerna ang. ljudnivå osv, men det går faktiskt att hålla liv i dem väldigt länge, när man väl har lärt sig att underhålla dem….ungefär som en gammal knarrig men funktionsduglig cykel… :)
Finns det möjlighet att fixa en gammal drejskiva som börjat vibrera också?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Om själva elmotorn vibrerar, kan man inte göra mycket åt det, men om det är tallriken som vibrerar, kolla så att det inte sitter en lerklump på undersidan (händer faktiskt ibland). Om tallriken vibrerar trots att den är ren, kan man balansera den genom att använda självhäftande blyvikter (från en däckfirma), flytta runt dem på tallrikens undersida tills man blir nöjd(are)
Och…
De gamla kondrivna maskinerna är försedda med vibrationsdämpare av gummi, som blir hårda med åren. Det finns nya sådana att köpa.
Tack för svaret. Jag får undersöka litet närmare var vibrationerna kommer ifrån.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Hej
Vissa elektriska motorer har en så kalad motorkondenstor avsett start. Om kondensatorn på grund av ålder har fått minskad kapacitans, brumar motor och roterar ej men hjälper man till så går den runt dock med midre effekt.
Min träsvarv har det problem. Har mätt och av de 10 microFarad är bara 3 kvar.
Be en elektriker titta på den.