Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 28759 ggr
LeWE
9

Moms på kurser?

Ni som har kurser i keramik, prova på eller vanliga kurser, vad har ni för moms på dem? Har hört att det skulle va 6% men fick nu en annan uppgift från skatteverket att det är 25% som gäller.

helenahenstedt
0

lita på skatteverket, skulle jag tro. Eller ring igen och fråga får du ett annat svar så får du nog forska vidare.

Nån kanske blandar ihop med att det är 6% moms på konst.

Har haft via studieförbund och de är ju momsbefriade.

troll
0

Hej Lena! Det är ju 6% moms på utbildning. Barnens kurser (ridning, Akrobatik och sån´t) debeteras med 6% moms så då borde det vara lika för oss.

/Marie

bosse-cebex-gbg
0

Det är 6% moms på böcker.

LeWE
0

#1 Menar du att har man kurser genom ABF så är de momsbefriade? Jag ska ha kurser genom ABF nu.

Lite osäker om jag fått rätt information. Därför slänger jag ut frågan. Hur gör ni?

BKform
1

Det är 25% moms på kurser som du har i egen regi, studieförbunden är momsbefriade (dom kan å andra sidan inte heller dra av moms).

Om kurserna går genom ABF så får du väl ett timarvode, då blir du anställd och dom betalar skatt och sociala avgifter. Eller ska dom göra på något annat sätt?

Vad jag vet så är moms på konst 12%.

Rozzy
0

En annan erfarenhet: lita inte på skatteverket enskilda personer har haft fel förr!

helenahenstedt
0

Hjärnsläpp av mig, visst är det 12% på konst. Och visst har skatteverkets personal fel ibland, så det kan vara idé att ringa flera gånger får man samma svar alla gånger så borde det ju stämma. Mycket info ligger på deras hemsida också.

Vet en keramiker som har via studieförbund, men inte är anställd av studieförbundet. Så hon får själv räkna ut alla kostnader, är det så du ska ha det LeWe?

Vavrakeramik
2

Kör du genom din firma så är det 25% moms. Kör du i Studieförbundens regi är det 0%.

Lite orättvist men så är det. Jag kör privat ändå för jag tycker det är enklast. Man slipper ta personnummer på folk för att de ska gå en kurs…

BKform
0

Jag kör också utan studieförbund sedan några år, det förenklar mycket, man kan ju starta kurserna när man vill utan att ta hänsyn till kurskataloger o dyl.

Ska du ha kurserna i din verkstad? Se då till att ta betalt! Tänk också på den tid det tar att sköta allt kringarbete - inköp, bränningar, m.m..

Du ska se till att få administrativ tid för sånt om du nu blir anställd.

LeWE
0

#7 Ja, jag ska ha via ABF men fakturerar dom efter kursens slut så jag får själv betala in moms mm. Det är alltså i studieförbunds regi men vet ej om det gäller när jag fakturerar?

Ska nog ringa skatteverket en gång till.. få se om jag får samma svar igen?

helenahenstedt
0

En amatörgissning är att du ska du ta 25% moms, men kolla igen. ABF sköter alltså bara annonser, anmälan etc?

LeWE
0

Ja, det är ju bra att synas i deras katalog och annonser, det är ju dyrt att annonsera! De tar emot anmälan (man raggar ju själv också, så klart) Dessutom är det bra att de sköter inbetalningar från deltagare o jag bara fakturerar sen. Jag har inte hunnit ringa skatteverket igen men det är nog så att det är 25%, tror jag.

Jag har arbetat som cirkelledare i många år tidigare men ledsnade, nu tycker jag det kan bli kul igen, behövde kanske en paus.

Vavrakeramik
0

0 % moms om det är deras regi.

pyromanen
0

Har du frågat ABF? de måste ju ha koll.

chibibanzai
2

I den här länken står att studiecirklarnas cirklar ingår som tjänster som är momsbefriade. Jag har talat med Skatteverket och fått olika besked. Någon som hänvisade till Undervisning i handledningsinformationen, någon annan som hänvisade till avsnittet Kultur. Där under kultur definieras underleverantörer till Studieförbund som att ha momsplikt. Se kopierat avsnitt nedan PDF-fil, Kapitel 3, 11.5 och se avsnitt 30.3.5. 

Studieförbundet där jag undervisar menar att en konsult som har undervisat mycket för dem i cirklar fått ett intyg från Skatteverket som säger att han inte behöver ta ut moms eller betala moms för undervisning i cirklar. 

Detta är verkligen en luddig fråga och vad gäller egentligen?

"Vi betalar alla moms (mervärdesskatt) på konsumtion av varor och tjänster. Inbetalningen till staten gör du som är företagare. För dig är momsen inte någon kostnad, eftersom du som regel har rätt att göra avdrag för den moms som du betalar på inköpen för din verksamhet. Du betalar i så fall in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms). 

Som företagare ska du ta ut moms av dina kunder när du säljer varor eller tjänster. Nästan alla varor och tjänster är momspliktiga, men det finns några undantag. 

Momsbefriade varor och tjänster

Här följer några exempel på varor och tjänster som är momsfria:

• sjukvård, tandvård och social omsorg
  • grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet
  • bank- och finansieringstjänster
  • försäkringstjänster
  • artistgage
  • studieförbundens studiecirklar ----"

http://www.uvp.se/sidor/drivautveckla/foretagstips/mervardeskattmoms.4.5876af24114fdfeb840800010874.html

chibibanzai
0

Det verkar som om URL:n jag skrev om ovan faktiskt är information från Skatteverkets egen sida…

http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/alltommoms.4.18e1b10334ebe8bc80005374.html

chibibanzai
0

Märk väl att det också är skillnad på om det är en "ren studiecirkel" som berättigar till statsbidrag eller inte.

Apparata
0

#9: Hej, låter som om du kör kurser, kul. Är också på gång att starta upp.
Vad gäller för "timarvode" skulle du säga vid kurs i egen regi? Vad behöver kursen kosta mao/timme för att få det att gå runt, det finns ju många parametrar men på ett ungefär kanske går att säga.

bjorn.lindberg
1

#18: Inlägget du svarade på skrevs 2008, oklart om BKform fortfarande är aktiv på forumet.

Majama
0

#4: Fakturerar du ABF så ska du betala moms. Så du måste fakturera dem för momsen.

Apparata
0

#12: Om tråden lever….
Hej, hur fungerar det att fakturera ABF? Jag ska ev rycka in som vikarie för en ledare som är tjänstledig o ha en kurs i höst. Har eget företag o skulle kunna fakturera ABF. Hur gick du tillväga för att få igenom det, ser att det var ett tag sedan nu :)