Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: formadekorera
Läst 2433 ggr
[rolnor]
0

Hur många ggr lyfter ni?

När ni drejjar, hur många ggr lyfter ni väggarna till låt säga en vanlig rak cylinder? Minns i böckerna jag har att dom rekomenderar 3ggr, men jag brukar bara köra en gång, gör jag fel? Har testat fler ggr men cylindern blir inte högre av det??!!Skrikandes

poja
0

3 ibland fler

lotta2
0

Oj, lyfter du bara en gång? Då har du en helt annan teknik än vad jag har i alla fall…:D

Jag lyfter minst 3 ggr, är det större föremål kan det bli fler gånger, lite beror det ju på leran om den är snäll och lyfter sej själv nästan (engelska underbara leror) eller sur och eländig så man får dra som sjutton…en del leror tycker jag att man drar och drar och det knappt lyfter något alls, en del drar man av halva muggen när man lyfter på samma sätt. Så jag upplever drejningen med leror väldigt olika, men det kan ju vara min ( bristande? )  teknik kanske…:D

saltglazed
0

När man jobbade på ackord så drog man bara en gång i krukorna och totalt tog det under minuten att dreja 1 liters kruka. men ska det vara nogrannt så tar jag 2 gånger. nu på äldre dar så ser jag hellre kvalitet än kvantitet

saltglazed
0

går det inte att skicka videoklipp här?

Ulla
0

Om du lägger upp det på ?????? så kan du sedan spela upp det direkt i ett inlägg här.

Äh, vad heter det där stället dit alla går och kollar på videoklippObestämd

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

saltglazed
0

u tube juuu

saltglazed
0

nu tillhör man dom mest avancerade datoranvändarna nu har man lagt upp en film på u-tube hihi http://www.youtube.com/watch?v=qMZ-sg85KSs men det funkar säkert inte

lotta2
0

Jodå Saltglazed,den funkar utmärkt att titta på. Lite suddigt dock men en snabb drejad kruka såg jag allt…Skrattande

saltglazed
0

allt under minuten är välgodkänt men kul att kunna lägga ut filmer så här. Skrattande

Ulla
0

Du ska kunna lägga länken så att man ser filmen direkt i ett inlägg. Obestämd

Jag måste erkänna att du är mer avancerad än vad jag är:)

_
_

pyromanen
0

#9: Är det du altså som drejar?!

saltglazed
0

ja de e jag nu ser jag hur jag verkligen såg ut i mina gamla glasögon och håret tilltufsat. Tur man ser normal ut idag med normal stora glasögon filmen e 4 år gammal tror jag.

Anmaja
0

Hej, vill bara testa att lägga in länken till filmklippet i fältet där det står "Video-URL"

Verkar inte funka, undrar vad man ska skriva in där då?

Anmaja

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Ulla
0

Det är så man ska göra så det borde fungera. Jag testade själv, både som sajtvärden ulla och som en helt vanlig användare som jag skapat just för såna tester.

Inlägget måste ligga på u-tube(eller ett par andra ställen som jag inte kommer ihåg vilka det var). Om de finns någon annanstans så blir det en helt vanlig länk.

_
_

pyromanen
0

#12: Kul!  Att du är proffs syns i alla fall. Dröjer nog ca 25 år till innan jag ska dreja på Utube!!

Anmaja
0

Ulla - jag gjorde rätt, tog den länk jag skulle på YouTube, det brukar vara flera att välja på men jag fick det inte att funka i alla fall. Ser att Du lyckades under "Testar".

Vet inte om jag har något fel här just nu för jag har även försökt bifoga en bild i ett nytt inlägg jag skrivit (en fråga om min ugn), men det går inte heller, fast jag gör som jag brukar när jag tidigare lagt in bilder här.

Jag testar igen…

Anmaja

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

[rolnor]
0

Kul med filmklippet, skulle vara kul att se abbis drejja något av sina extrema fat eller cylindrar, men det är ju föstås svårt att se i detalj hur fingrarna jobbar. Ska testa och se hur lång tid det tar för mej!!

susanne.k.wall
0

Så kul att se! Jätteroligt!

[rolnor]
0

Får nog korrigera mej lite, jag gör en "grovdragning" först för att i första hand få den öppnade leran att bli en konisk grov cylinder innan jag gör det egentliga lyftet…