Glipa mellan lock och vägg
Blev förskräckt häromkvällen när jag upptäckte en stor glipa mellan ugnsväggen och locket! Jag kom ner i verkstan och innan jag tände taklampan såg jag att det lyste orange runt ugnen. När jag tittade närmare såg jag att det var 1-2 cm öppet mellan lock och vägg.
Så här ska det väl inte vara?
Vad gör vi?
Går det kanske att justera i gånggärnet?
Ugnen är toppmatad och det står Nabertherm på den.
Tacksam för svar, vi begriper inte hur det blivit så här och vet inte om det varit så länge. Vi brukar sällan bränna när vi är där.
Anmaja
Foto utan blixt
"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh
Tyvärr verkar det vara något fel för jag kan varken lägga in film eller bild som jag brukar. Testar senare att lägga in bild på ugnen där glipan syns bra.
Anmaja
/Nalle Puh
Här ska fotot komma om jag får till det nu…
/Nalle Puh
Ursäkta jag har nåt fel, såg inte att jag fick iväg inläggen, men fotot lyser med sin frånvaro.
Trodde det gick att radera inlägg, men det går tydligen bara att redigera dem. Ja, ja, har jag gjort bort mig nu? 
Anmaja
/Nalle Puh

Där satt den!
Färgen är missvisande, det ser lila ut här, men det var riktigt ELDRÖTT!
Ska det se ut så här?
Undrar Anmaja…
/Nalle Puh
Så ser det alltid ut på min toppmatade engelska ugn när det närmare sej allt över 1100 grader. Försa gången jag såg den fick jag nästan en hjärtattack när jag mitt i natten såg detta rymdmonster som stod i källaren och lyste, van som jag var sedan innan med en rejält isolerad ugn som inte syntes något alls på att den var igång. Trodde hela ugen höll på att kollapsa men nu har jag vant mej vid synen.
Tack snälla Du för svar, nu blev jag mycket lugnare. Men borde det inte vara tätt där emellan? Jag tänker på all värme som försvinner ut. Vi kan alltså lugnt bränna vidare?
Gokväll och tack igen!
Anmaja
/Nalle Puh

Det här är en följd av att folk ofta bränner Nabers toppmatade för högt, då rör sig stenarna (krymper i värsta fall) och problem kan uppstå med vridna lock, sprickbildningar och krympande stenar. Helst ska man inte gå över 1230 enl. kägla mer än enstaka gånger, de är inte byggda för högre. Vanligt är att lekmannen ställer automatiken på kanske 1250 vilket oftast innebär att man kommer upp i 1280-1290 i värmearbete. Inte bra. Tänk alltså på att hålla igen tempen (om du inte redan gör det).
2 cm låter lite mycket, är det verkligen så mycket ? Det går att justera men det krävs borrmaskin och lite händighet. Ring mig om du har tillgång till båda och behöver beskrivning, eller hjälp med ingreppet IRL.
I de flesta fall har en liten spricka ingen påverkan på bränningen sålänge bottenspjället är stängt. Oftast är glipan som störst när ugnen är som varmast och då spelar den mindre roll. Men blir det tal om flera cm och glipan är kvar genom hela avsvalningen så bör man "operera".
Tack till Dej också, Lars!
Tror jag har en fungerande borrmaskin. Senast jag skulle använda den funkade den inte för att jag inte hade nån skarvsladd bara. *L* Och händig är jag. Kanske inte på detta, men jag kollar upp hur det ser ut när jag är i verkstan på onsdag.
Jag hör av mig på ett eller annat sätt.
Anmaja
/Nalle Puh

hej!
sådär såg min ugn oxå ut när jag tittade till den en gång, sen såg jag att jag glömt sätta fast spännet till locket. Tycker det ser ut som att du har spännet öppet (till vänster i bild)
Tack Jessika, men den största glipan är från gångjärnet och fram till snäpplåset. Det spelar alltså ingen roll om det är knäppt eller inte. Vi brukar dock alltid knäppa till det, men jag blev så rädd när jag såg detta och öppnade det innan jag insåg att jag ändå inte kunde öppna ugnen i detta läget.
Anmaja
/Nalle Puh

ok… jag stängde mitt försiktigt och då försvann glipan. Jag hade inte tänkt på det innan men värmen gör ju att allt utvidgas. När ugnen är kall så glipar det inte.ppt
Angående att Naber inte skulle tåla 1250 grader låter ju knäppt, är det en stengodsugn ska den väl tåla. Annars är det fel marknadsfört, tycker jag….
Själv har jag en kittec, tål den inte heller 1250 eller? Det stod maxtemp 1300 (iallafall inte mindre).

Naber marknadsför sig inte som nåt mer än den är, med maxtemp på 1300 och rek. bränntemp på 1230. Inget fel i det, det är inget måste att bränna i 1250 eller mer bara för att man har "stengods"lera. Många tyska stengodsleror är sintrade o klara vid 1230 och det är naturligtvis dem Naber bygger för.
Jessica, din Kittec har stenar som tål 1340 så du har marginal uppåt och kan bränna i princip alla leror utom 1400 graders porslin …

ok. låter ju bra att de har en rek bränntemp. Ändå konstigt att Naber som anses som ett bättre märke (och även dyrare) inte satsar på högre kvalite. Man de kanske har flera olika iofs.
Ska spännet vara stängt? Jag frågade och fick till svar nej. Har en Kittec 120l.
Hur bränner man med käglor? Placerar man käglor på varje platta? Käglor för flera temp? "Läser man av" käglorna efter bränning och justerar temp mm nästa gång eftersom det finns inget titthål så att jag kan se vad som händer med käglan, och när, under pågående bränning.

er, du kan ställa käglor innanför ventilationshålet. Det är stort nog att se topparna genom. Om du är med när toppen på käglan försvinner från hålet och ser vilken temp automatiken visar så vet du. Om glasyrerna är utsmälta tillräckligt jämnt behöver du inte ändra på något i brännkurvan.
Tänk också på att en ugn inte behöver vara alldeles tät - tvärtom rekommenderas en viss genomströmning för att vissa glasyrer skall bli bra, inte minst matta glasyrer. Många bränner alltid med en aning "korsdrag", så det här problemet skall kanske inte överdrivas. En ugn är inte - och skall inte vara - någon "sluten burk"…
MEN om nu glipan är så stor att ugnens kapacitet påverkas, är det förstås inte bra. Den enklaste akuta åtgärden är då att strö litet chamotte på teglets överkant innan man stänger locket, för att minska glipans storlek.
För övrigt instämmer jag med Lars…alltför mångs bränner "bara på temperatur" och glömmer att kompensera för värmearbetet. Och det leder till kortare livslängd på elementen och i värsta fall också deformerat tegel - och förstås rent allmänt mindre kontroll på resultatet…

Tack snälla alla som svarat. jag var nere i verkstan igår och tittade hur stor glipan verkligen är och den är inte mer än 1 cm, snarare lite knappt. Då antar jag att det är lugnt att bränna vidare utan borr, händighet eller annat? Och så ska jag tänka på att inte ställa in temperaturen på för högt.
Fotot: Taget med blixt och taklampan tänd vid samma tillfälle som ovan.
Anmaja

/Nalle Puh

Kör du på. Om du har Nabers standardautomatik av lite nyare sort har du troligtvis en "info"-knapp där du kan läsa av bl.a energiförbrukning och således hålla koll på läget. Sålänge glasyrerna ser ut som du vill och ugnen inte ökar förbrukningen orimligt mycket kan du sluta bry dig. …och så glöm inte käglor …
Jag har en Padeltherm, rund och toppmatad, och har, från första bränning, ett ljussken från "glipan" mellan lock och tunna. Kommer vid temperaturer över 1000 grader ungefär. Blev informerad om det vid köpet. Det blir så och det är således inget fel på ugnen.
Lars - En infoknapp har jag inte sett nån? Kanske jag har missat, men jag tror inte det. Ska kolla i morgon då jag ska till verkstan och iordningställa "Öppen verkstad" som vi har för vänner, grannar och de som vill komma in och titta hur vi har det. Käglor? Ska kanske testa det, har aldrig gjort det, säljer Du såna eller var får man dem från?
RudeGirlPot - Det låter bra tycker jag. *L*
Anmaja
/Nalle Puh

Att bränna med kägla är ett måste om man vill veta hur högt man bränner och käglor kan du få tag i både hos mig och andra återförsäljare.
16/
Tack!
Jag var dum att tro att man bara hade käglor till äldre ugnar utan automatik. Trodde inte att vi behövde hålla på med sånt? Så fel man kan ha. Men jag har kollat ugnen nu och någon "ventil" eller något "hål" att kunna se en kägla genom finns inte. Och att öppna hela locket kan ju inte vara meningen. Så vad jag förstår kan käglor inte komma ifråga för oss?
En sak till, den "infoknappen" som Lars skriver om finns inte på ugnens automatikgrejs. Ändå är inte ugnen gammal, jag tror max fyra, kanske fem år? Vet inte om den är köpt hos Dej Lars, vi har köpt den begagnad för två år sen.
Anmaja
/Nalle Puh
24, Käglor är för alla så man åtminstone efter bränningen kan se hur hög temperatur man faktiskt har haft i ugnen. Det där med värmearbetet som vi skrivit om många gånger i forumet. Kolla gärna gamla trådar i sökfunktionen också, där finns massa tips mm.
Om du inte har en ínstruktionsbok till automatiken till ugnen så kolla vad den heter märke/modell så kan vi se hör om vi kan styra dej till rätt leverantör som säkert kan bistå med en instruktionsbok.
Jag får nog läsa på det här med hur käglor fungerar, det har jag ingen aning om. Förstår inte riktigt hur jag i efterhand kan se när de har böjt sig.
Har en instruktionsbok, men den är på engelska och jag fattar noll. Är totalt urdålig på engelska. Ska kolla märke och modell nästa gång jag är i verkstan, glömde det idag när vi hade öppet hus där.
Anmaja
/Nalle Puh
Käglorna böjer sig vid olika temp.. Om du då har flera käglar och 1250-käglan böjt sig men inte 1260 …då ser du det efteråt.
Tack till alla som engagerade sig i vårt problem. Ska kolla käglor, såg på Lars sida att det finns olika sorter, vilka bör man ha?
Den engelska infoboken om ugnen får jag se om nån kan översätta.
Anmaja
/Nalle Puh
Anmaja, på bilden skymtar automatiken fram….ser ut att vara en C-270 eller C-280.
C-270 har ingen info-knapp, medan C-280 har en.
Behöver du en svensk bruksanvisning, tala bara om vilken av de två det är, så får du en på en gång.

#29 - bosse-cebe Tack, jag ska kolla upp det så fort jag kan ta mig bort till verkstan, den är några kvarter härifrån. Vet inte vilken modell det är så här i huvet. Förresten så har vi en bruksanvisning, ett A4-blad på svenska, men den lilla boken som hör till är på engelska. Vet inte om det är förra ägaren som översatt och skrivit bladet och det har vi ju i och för sig klarat oss med… Men i boken står ju mycket mer. Vet inte vad Du kan skicka oss? Kanske det inte är så mycket mer än det vi redan har?
Känner att jag är helt okunnig på vad vi har och inte. :-( Och alla är så snälla och vill hjälpa oss och vi är sååå tacksamma för det!
Anmaja
/Nalle Puh
Svensk manual till C-270 är på 18 sidor (A5) och C-280 är på 19 sidor (A4)
Som med all annan elektronikutrustning, behöver man förstås inte plugga in allt utantill…de flesta hittar "sin egen väg" att gå, när det gäller det vardagliga användandet. Kanske står allt väsentligt på ditt skrivna blad, men det kan ju vara bra att ha möjlighet att hitta info när det behövs. Kolla vilken automatik du har, så får du en bruksanvisning.

Ok….B-130 och C-270 är egentligen samma automatik (skillnad: C-130 har 2 programplatser och C-270 har 9 st) och de har gemensam bruksanvisning. Här kommer den !
(den är gjord som ett A5-häfte, så du får själv pussla ihop sidonumren i rätt ordning)

Jättemycke TACK, det ser bra ut, går lätt att sätta ihop, jag ska skriva ut den och läsa. Sååå skönt att förstå, att slippa kämpa med engelska glosor.
Önskar alla en trevlig julvecka!
Anmaja
/Nalle Puh

Vilken liten solskenshistoria den här tråden var - jag blev på gott humör bara av att läsa hur hjälpsamma alla på KiF är 
God Jul / Anna
Ja Anna jag håller med Dej. Tänk att okända människor engagerar sig och hjälper andra så här, det är fantastiskt. Jag är med på andra forum, utanför iFokus, och har hjälpt till med bla bilder och länkar och fått sån tacksamhet tillbaka och det värmer gott.
Anmaja
/Nalle Puh