Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 3885 ggr
[rolnor]
0

Bränna tjockt gods, porslin.

Jag har drejat ett par mortlar i Porslinslera, det gick fint att skröja dom till 1000 grader, men det verkar som dom spricker vid glasyrbränningen, jag bränner 100grader/minut upp till 650, sen fullt ös till 1300, borde jag gå saktare fram vid kristobalitomvandlingen kanske? Det är väl runt 900grader?

Ugnen går upp kanske 200grader per minut vid den temperaturen, saktare mot slutet, ung. 70grader/minut.

Vad tror ni? Godset är 3cm som tjockast.

LeWE
0

100gr/minut tycker jag låter väldigt snabbt?? I min ugn tar det ung tre timmar till 300gr. 100gr/timmen!! efter 600gr går det fortare. Tror det är viktigt att det går långsamt till 600gr ung sen kan man väl brassa på.

saltglazed
0

skulle jag bränna 100 grader i minuten så hade allt spruckit!

[rolnor]
0

Sorry! Jag menar 100grader i timmen!!!!Cool

LeWE
0

Kunde nästan tro detGlad

L.A.E
1

Kristobalit under 280c grader

kristalllin omvandling av SiO2

Från 190c till 575c ökar volymen med 5%. Och när det ugnen svalnar så händer samma sak att från 575c till 190c krymper volymen med 5%..

Över 1000c börjar kvartsen att omvandla sig,Vid långsambränning mellan 1200 - 1450 c har  kristobalit bildats med en volymökning på 5%.

Avsvalning  får inte gå för fort ner då det sker en ryckig ihopp krymning vid 280c till 190 c. Då kan det till att spricka sönder om man har för bråttom att öppna ugnen.

Öppna inte ugnen för tidigt ,bäst är under 150c gader.

Olika leror funkar olika också i detta fall.

Har öppnad en ugn där 40% var trasigt inte kul alls.

Hoppas det  går att läsa för jag siter med en riktig  snuva  och ögonen rinner. Men i alla fall en trevlig jul på erGlad

saltglazed
1

Snuva inte kul här e hela familjen sjuka bara jag som har klarat mig. jag blir rädd när jag läser att ugnen ska öppnas vid 150 grader. jag öppnar på morgonen lite när ugnen är 450grader sedan är den tömd innan jag går hem. hoppas inte leran fattar den ska spricka. jag har inte haft någon sprickbildning än. ugnen tar ju en jäkla tid på å svalna 3 dygn om jag ska vänta till 150 grader

[rolnor]
0

Tack L.A.E, försökte titta på Wikipedian om kristobalit, men hittade inget vettigt, verkar som dom problem jag har sker vid temperatur över 1000C eftersom det inte spricker vid skröj. Får testa att bränna riktigt sakta, kanske 25grader per timme från 1000-1300C.

Brukar också ha svårt att vänta med ugnsöppning, brukar funka med stengods, men med porslin så får man vara MYCKET försiktig!Glad

L.A.E
0

Bränner själv 0 till 1280c på 8 timmar.

Om det är 3 cm tjockt  och man bränner fort så kanske det inte hinner att krympa sina 17%  ljust när det gäller Porslinslera. Tror inte att man ska bränna för långsamt heller  för att det kan främja tillväxten av kristobalit.

Är själva sprickan spiral formad och att du nästan kan se hur det har spruckit , ja då är det fenomenet kristobalit. Kan även hända om godset har fått ojämn värme.

#6 saltglaserad

Du har så stor ugn byggd med hårda sten ,så din värme strålning från ugnen skyddar sakerna (massan) även om du öppnar dörren lite vid 450 grader.

saltglazed
0

idag var ugnen 525 grader när jag gläntade dörrenoch lyste in det fans senapsskålar i mängder vid dörren ingenting sprack helt jäkla otroligt vad våran lera klarar. men ugnen sjunker långsamt även med en glipa i dörren.

LeWE
0

Jag öppnar alltid min ugn vid 400gr. Fast bara ytterst lite för att skynda på avsvalningen. Har aldrig märkt att nåt spruckit.

tomica
0

Jag är lite nyfiken på vilket sätt Rolnors saker spruckit.. hur ser det ut..? Sprickorna alltså.. Jag har en del som spruckit i bottnar förmodligen pga för tjock botten jämfört med övriga kroppen… Förövrigt har jag gläntat en rad gånger på dörren vid 4-500gr utan att något spruckit… då med den utmärkta engelska massan JAB bla…Glad

L.A.E
0

Jag kan bara hoppas att ni slipper att få sådana sprickor för de kan komma efter flera veckor.Som ni märker så är det väldigt ovanligt fenomen som man kan råka ut för. Man glömmer inte i första taget  när man råkar ut för  det här . Det har inte spruckit i ugnen utan när man har ställt fram sakerna .Att uppleva det här är en gång är en gång för mycket. Man fattar ingen ting.

Det här är kemi i den högre skolan och svaret efter mycket letande hittade jag i Tyskland  Professor Gustav Weiss som förklarade hur kristobalit fungerade.

Doriz
0

Jag har uppfattat att det händer saker med glasyren när den svalnar. Var på ett av Fredlunds föredrag och det var något med kvartsomvandling eller dylikt vid en temperatur som var under 500 grader. Kanske kommer jag ihåg fel för det var så mycket information och då har jag lätt att blanda ihop saker. Trodde också att man skulle låta ugnen svalna för att skona stenar osv i den.

[rolnor]
0

Det är sprickor i bottnen lite spiralartade, det syns att leran varit "mjuk" vid bildandet av sprickorna, ser ut som om dom kommit nära topptemperatur, ska testa att bränna 25grader/timme från 1100-1300, får se om det funkar. Det här måste ju gå att lösa, jag tänker t.ex. på handfat och toaletter som man bränner???