Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1554 ggr
WhiteLily
0

Nån som vet...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej, ny frågvis nybörjare… Kopparoxid, kan man använda samma till ler- och stengodslera. (Är ute efter den här färgen på bilden.) Och var kan jag få tag på oxider? Svårighetsgrad?

[rolnor]
0

Kopparoxid går att använda både till stengods och lergods, men frågan är om inte den bild du bifogar är nån typ av oxblodsglasyr, i så fall måste du bränna reducerande eller tillsätta kiselkarbid till glasyren, jag har aldrig jobbat med reducerande bränning med lergods, men det finns ju rakugods med reducerad, röd koppar så det borde väl gå? Oxider finns hos Cebex, Cerama, Brodab, kolla på nätet! Att bränna reducerande är inte svårt men det kräver en ugn som antingen värms av gas eller ved, eller som värms elektriskt men har någon typ av möjlighet att tillföra lite brännbart material, typ gasol för att skapa en syrefattig atmosfär i ugnen. skaffa en bra bok och lycka till!!

pyromanen
0

Hej hej!

för en nybörjare att starte med oxblodsglasyr kanske inte är det lättaste eller ens möjligt, medmindre du känner någon keramiker i närheten som har en lämplig ugn för detta och lite erfarenhet.  De oxblodsglasyrer jag sett recept på bränns runt 1280, så det innebär stengods.

Vanlig svart kopparoxid CuO förekommer i glasyrrecept både för lergods- och stengodsglasyrer.

WhiteLily
0

Aha.. låter lite för avancerat. Har bara tillgång till abf-kvällskurs-ugn… -helt nykläckt alltså :(   dom tar inte hem oxider för giftigheten. Finns bara mangan-oxid, men dom vet inte vad det är för färg. Lägger en adr. på era sidor kan ni se hur jag menar. Mvh WhiteLily

LarsT
0

Manganoxid tillhör inte de ogiftiga oxiderna direkt, ger en svart-brun färg. Alla oxider är inte giftiga, Järn t.ex. kan ni använda på ABF med gott samvete.

För att enklast få ett resultat likt bilden med röda skiftningar kan du använda ogiftiga färgkroppar som en slags dekorfärg. Det har skrivits tidigare om att blanda egna "underglasyrfärger". Kolla bland äldre inlägg.

WhiteLily
0

TACK så mycket, Uppskattar att ni tog er tid att svara, :) Lily