Keramiska delar till vedpanna?
I våran vedpanna finns keramiska delar. Dessa blir ju slitna/sönderbrända efter ett tag. Nya bitar är rätt dyra, en komplett sats kostar runt 5ooo kr, så jag funderar förstås på om inte man kan göra sån keramik själv. Tempen blir runt 1000 grader i förbränningskammaren. En fundering vi har är att köpa nya nu (behövs) och gjuta form på dessa nya innan vi monterar dom för att kunna gjuta själv av eldfast gjutmassa nästa gång det behövs. Men nu funderar jag på om man inte kan göra av nån sorts lera istället och skröjbränna dom först för att få dom färdigkrympta… Någon som vet? har testat? har förslag på lämplig lera? eller kanske kan avråda…

Eldfast gjutmassa blir nog starkast men annars kan du använda en högeldfast färdig plastisk lera, t.ex. 922 som tål 1550 gr. Helst ska den högbrännas för att krympa så mycket som möjligt i förväg. 1000 gr blir det inte en gång utan det blir som en lååång utjämning i en panna, därför blir värmearbetet i slutändan mer.
Hehe, då ser man att man inte är ensam om dessa funderingar! När vår panna rucklade ihop fullständigt (dom invändiga delarna)för några år sedan ( ganska nyinflyttade och livet i flyttkaos ) så hade jag exakt samma funderingar som du Pyro. Men på grund av att det var akut just då och ingen tid fanns för expimenterade ( dessutom började det bli kallt) så blev det en helt ny sats för vår panna, dyrt inköpt över 5000 spänn då med. Men jag har funderat på att göra kopior av dessa under sommaren då vi inte så ofta har pannan igång, så man har lite liggande till nästa gång. Dessutom skulle jag behöva en plåt till under brännkammaren vid falsarna och den är också skitdyr och tar slut på nolltid, så bra tips för det tar jag gärna emot…;D
Tackar så mycket för svaret LarsT!
Botten "tråget" har havarerat, och det är som bekant januari…, så den detaljen har vi just beställd. Resten ska bli gör det själv-experient. De flesta delar är ju tämligen enkla i formen. Tjocka plattor i princip.
Lotta2: experimentera innan det blir akut nästa gång då 
Jo, jag ska också ta och göra som LarsT skrev ovan, och jag får ta det till sommaren när pannan är avstängd en längre tid så jag kan gräva ut delarna igen utan att få kallt i hela huset. Men det retade mej att betala så pass mycket för ett par så "simpla" delar… Men då övervägde det klart att snabbt kunna köra pannan, utan varmvatten luktar man inte så gott…;D
Kul att göra något själv och dessutom spara så pass mycket pengar , det låter som mycket trevlig kombination…

Du kan väl rapportera om dina resultat sen Pyro? Intressant!!
eldfast lera har vi utanför i en storsäck ett ton kanske. plus 7 ton ballclay.