Salt/soda-glasering, ugnsprojekt
Hej, jag undrar om det finns någon som har ritning till en salt/soda-ugn? Har byggt ugnar förut, men det här med salt är nytt territorium för mej. Funderar på att försöka bygga en ugn med väggar av kiselkarbidplattor och i huvudsak isolera med någon typ av eldfast fiber för att hålla nere vikten vilket i sin tur gör att det går åt mindre bränsle. Förstår att jag antagligen måste undvika att saltångorna kommer i kontakt med fibern som antaglign skulle smälta mer eller mindre.
Några tips?
MVH Rolf

Pyromanen här på iFokus har en ritning som hon säljer.
Här finns en lista med flera ugnsbyggar böcker. Många av dom har flera ritningar på olika typer av ugnar. http://www.robertcomptonpottery.com/Kilns-Books&Tips.htm
Vilken typ av bränsle hade du tänkt elda med? Att täcka väggarna med kiselkarbid låter väldigt dyrt! Varför vill du ha just kiselkarbid? Är det inte bättre att bara pensla med Aluminium i så fall. Betydligt billigare.
Annars är väl Lars Tärn den här som vet mest om allt vad som har med ugnsbygge och saltglasering att göra. Han har byggt flera och hjälpte mig med råd när jag byggde min.
Fiber gillar inte öppen låga så det är nog ingen bra ide att den kommer i kontakt med lågan eller saltet, nej:)
/Saga
Om man bortser från priset så låter det spännande tycker jag. Fast bränsle är ju billigare än kiselkarbidplattor. Ett bränslesnålare alternativ är ju annars tåliga isolerstenar typ JM26 med någon sorts skydd av zirkoniumoxid på. Har förstått att flera av "de stora kända proffsen" använder den kombinationen.
Om du ska ha kiselkarbidplattor invändigt måste du ju ha nåt annat också som bär konstruktionen. Kanske idé att bygga av JM26-stenar och klä invändigt med kiselkarbid? Då får du bärande konstruktion och isolering i samma.
Angående min ugnsritning som Saga nämner så har jag slutat sälja den av två anledningar. 1. jag blev nervös efter ett tag när försäljningen gått över all förväntan och jag började föreställa mig att det nu står 17 ugnar kopia på min och det sen kanske visar sig efter 40 bränningar att då brakar det hela ihop. Eftersom jag gjorde en egen variant som än inte är provkört mer än 2 år, 16 bränningar (än helt utan problem dock) även om jag skrivit på bygginstruktionen att bygge sker helt på eget ansvar så skulle det inte vara kul att vara "skyldig". Och: 2. folk ringer, skriver o mailer konstant efter de fått ritningen så man blir på köpet ugnsbyggarkonsult utan lön hur mycket timmar som hälst och det tröttnade jag på.

Förlåt pyro, jag visste inte att du slutat sälja din ugnsritning!

rolnor, du har ju byggt ugnar tidigare så nedanstående kanske är uppenbart för dig men andra har säkert nytta av det:
Klart att det går med plattor och fiber men min "erfarenhet" ( tjatigt, va :-) säger att det spelar mycket liten roll vilken isoleringsgrad man har i väggarna på ugnar med genomströmmande förbränning. I en elugn där allt står i princip stilla och där energin man tillför inte ska släppas ut kan man spara halva brännkostnaden på bra isolering men i en flamugn handlar det mest om att isolera såpass att man kan vistas i närheten själv. Vilket konstruktionssätt man använder har mycket större betydelse … uppdrag, nerdrag, korsdrag (updraught, downdraught, crossdraught i böckerna), atmosfäriska brännare eller fläktbrännare o.s.v. En gammal Lyngby med högtrycksfläkt och gasbrännare från sidan är den typ som liknar en elugn mest, där flammorna vistas relativt länge i kammaren och den är också väldigt isolerad. Ju simplare konstruktion desto mindre isolering, med gropbränningens grästovor i andra änden.
Dina kiselkarbidplattor är bra på att släppa genom värme och det leder till att fibern bakom blir väldigt varm. S.k. miljöfiber eller 1150 gr. fiber kommer att få på fasiken och skrumpna, så helst bör du ha 1460 graders vilken kostar såpass att det kanske blir billigare med isolersten och dessutom bättre + att du slipper få cancer som morfar. Att isolera en ugn optimerat kräver att man använder bästa material på respektive plats genom hela väggens tjocklek. Då måste man veta hur mycket materialet "bromsar" värmen inför nästa skikt. Det där är sånt som ingenjörer räknar på i industrin för att spara kWh i tunnelugnar som går dygnet runt men för oss som eldar upponer med ved spelar nåra pinnar mer ingen roll alls om det krävs 5000:- för att spara in dem.
Ang. ritning till ugnar så är det allra bästa att läsa allt du kommer över om olika principer och sen tillämpa din tolkning av principerna på just de material och storlekar du lyckas få tag i. Bygger man enligt ritning nr X men gör t.ex. volymen lite mindre eller har en annan brännare så är risken stor att man får problem då allt är balanserat mot allt. Stora öppningar som går att strypa i efterhand (under eldning t.o.m.) på kritiska ställen rekommenderas.
Jag vet några exempel i Sverige på extremt välfungerande byggen men jag tror att många helst håller dem för sig själv. Risken är som Pyro skriver att de blir gratis ugnskonsulter genom hela bygget och att de blir väckta på söndagmorron när nån stackare står o stampar på 1100 trots att de byggt exakt likadant … typ.
Tackar för råd, jag tänker elda med diesel, blir billigare än gas och jag tänker mej en nerdragskonstruktion, jättebra att det går att använda isolertegel och pensla med zirkoniumdioxid, verkar enklare och som sagt betydligt billigare. Var släpper man in själva saltet/sodan? Framför flamman eller mitt i ugnen? Hur mycket salt/soda går åt till låt säga 30Kg gods? Ska kolla upp länkarna innan jag ställer fler elementära frågor
OBS att det inte är vilket isolertegel som hälst, det finns många kvalitéer och dendär JM26 är tydligen känd för att tåla salt/soda bättre. Jag har den i dörren i min saltugn för att ha det lättare att stapla ut o in. penslade med aluminiumoxid före första bränning och igen en gång efter ca 10 bränningar. Nu har de suttit med i 16 bränningar och ser nästan ut som nya. Har dom även som proppar i diverse gluggar, de är ju superlätta att skära i med vinkelslip, fast de blir sköra som knäckebröd och håller inte länge för mekanisk press.
Intressant Pyro, var dom mycket dyrare än dom andra isolerteglen? Skönt att slippa lyfta tunga stenar upp och ner… :D
22 kr/st inkusive moms
Ok, tack för infon. Intressant, inte så mkt dyrare än vanliga stenar då, då kanske man ska köpa det med. Skönt att slippa lasta så tungt det sista på dörren..Jag tycker det var skitjobbigt att mura dörren och lyfta uppåt…
Var köper man det teglet?
Dethär JM26 köpte jag från Thermal Ceramics återförsäljare i Sverige T Knutsson AB. Kontor i Malmö, lager i Kristinehamn. Kanske finns liknande produkter från konkurrenter, ingen aning.
Boktips som jag lärde mig mycket av inför bygget: Fredrick Olsen: The Kiln Bok, Phill Rogers: Salt Glazed Ceramics (han tycker inte alls om isolerstenar inuti salt/sodaugnar). Nils Lou: The art of firering (han tycker mycket om isolerstenar i salt/sodaugnar). Coll Minogue/Robert Sanderson: Woodfires ceramics. I Olsen boken och i Phill Rogers finns även ritningar på ugnar.
Amazon har haft flera av böckerna du nämner pyromanen, men dom fanns inte på lager nu, har beställt ett par andra och kontaktat
T knutsson. Låter himla bra att kunna bygga ugnen med lättviktstegel…
Har du kollat Adlibris?
Berätta hur det går med bygget sen! 

Det är inte självklart att högre spec. på stenen ger längre liv. Jag har läst inlägg i forum från folk som har provat många typer och en tyckte t.ex. att den allra bästa var K23, en lägre kvalitet som vanligtvis används i elugnar. Inte för att den inte tar åt sig salt utan för att den inte tappar sin bärighet och smular sönder som "bättre" sten gör. Vidhåller att det generellt är mer ekonomiskt i längden med sämre billigare sten men det är upp till varoen att prova.
Eg. tror jag inte alls på porosil i salt såvida man inte hela tiden håller ett skyddande lager aluminium intakt = jobb. Kiselkarbidplattor som tar smällen däremot är säkert fiffigt men då finns det ännu mindre anledning att jaga högre spec. på isolersten som bakisolering.
En dieselbrännare kan ge ordentligt mycket flås och om det är en fläktbrännare, typ större fastighet så får man bra snurr på lågorna. Då spelar det mindre roll var man släpper saltet. Ett litet lagom hål en bit framför brännaren går bra. Hur mycket salt som går åt beror mycket på i vilken temp man stoppar in det, om man spjällar emellan doserna, hur tätt satt ugnen är och i synnerhet smak. Ett fiffigt sätt är att använda en pumpspruta med mättad salt/soda vattenlösning i och bara låta det spruta in kontinuerligt. Man får bra spridning när lösningen "exploderar" och expanderar kraftigt.
Ja det är en fet oljebrännare, den kan ge över 30Kw med ett stort munstycke, ska prova att köra den i intervaller för att få lagom snabb uppvärmning, har en skrotad el-ugn vars elektronik jag tänkte använda för att styra brännaren. Intressant att använda en mättad lösning, hur är det annars med soda, ska man använda hydrat typ kristallsoda för att få bra "spridning" i ugnen?
Ähh, vad är kristallsoda? Är mkt nyfiken på att testa sodabränningar själv, men aldrig riktigt fattat vilken soda det är man vanligtvis använder samt var man får tag i den? Det är lurigt när alla böcker är på engelska och kemiska beteckningar ser man ju inte direkt i handeln…
Kristallsoda är ett varunamn för Natriumkarbonathydrat, alltså soda som innehåller en del vatten, inget märkvärdigt.
Aha, vad är det då för en soda, har den något "hushållsnamn"?
Jag tycker sodorna ställer till det väldigt mycket nör jag läser på engelska, sodium carbonate är väl den vanliga målarsodan om jag fattat det rätt? Alla dessa engelska namnen ska alltså vara samma sak, målar soda då "Soda, sal soda, dense soda, salsoda, washing soda, soda crystals, sodium carbonate, hydrated sodium carbonate, sodium carbonate decahydrate, sodium carbonate monohydrate"
VIiken är då sodium bicarbonate? För det kan väl inte vara bakpulver som är väl natriumbikarbonat? Eller har jag fattat helt fel? Eller är det bara olika namn på samma grej igen? Vore ju kul att veta vilken soda man ska leta rätt på, och hur sjutton man hittar den. Målarsoda och bakpulver vore ju enklet visserligen…*lätt förvirrad*
Jodå, sodium bicarbonate är just natriumbikrbonat, eller natriumvätekarbonat som det också kallas. När det står monohydrate eller decahydrate så betyder det att sodan innehåller mer eller mindre kemiskt bundet vatten. Jag tror nog att det funkar med alla dessa, men min tanke med kristallsoda var att det skulle bli en bra spridning av sodan i ugnen när krristallvattnet avgick i den höga temperaturen, lite samma tanke som att spruta i en vattenlösning av soda. Det hela är betydligt enklare än det kanske verkar,
"Mina" källor angående JM26 är dels Olsens The Kilnbook där han skriver att JM26 klarar salt längst och han skriver precis som #14 att de med högre siffer ( 28-32) inte är bättre. Han tycker inte man ska ha 23 i ugnar som bränns högre än orhon 6.
Nils Lou (The art of firering) har gjort ett test påWestern Oregon University där de jämfört ett antal olika isolerstenar i salt och kommit fram till att JM26 håller bäst för salt.
Klart att den måste vara skyddat med aluminium eller zirkonium eller dyl på insidan. Att pensla det då o då är nog inte mer jobb än att sitta i en hårdstensugn och knacka/stålborsta mm bort glasyr på g att droppa…
Fast jag valde hård sten :-) ved är billigare än diesel :-)
Tack Rolnor, alltid skönt att känna sej lite mindre förvirrad! 
Alla dessa olika namn på samma sak gör det helt kaotiskt i min hjärna…Hade ju räckt med ett kan man ju tycka!

Tja, det är natriumet man är ute efter och vad det är bundet med spelar bara roll för hur man bäst går tillväga och vad det kostar. Saltglasyr blir det ändå. Salt är billigast, men jag har sett koncentrerad natronlut (ytterligare ett namn…) i färdig lösning på dunk också och det är onekligen praktiskt.
Ja, jag sågar inte just JM26, det är mer en generell tanke. Det är en sak att jämföra stenar i ett test och en annan att mäta hur många bränningar hela ugnen klarar i längden. Och en testare som tycker si o så kanske inte alls saltar så mycket som en annan testare som föredrar en annan sten… Sen finns det många olika klasser och dessutom olika tillverkare med kvalitetsskillnader. Det är också så att en sten klarar mer om den inte ska ta en fysisk last samtidigt med värme. Därför håller det bättre i en dörr än i en vägg som ska bära upp ett valv också.
30 kW låter inte så mycket men det är kanske en liten ugn du ska bygga rolnor ? Det finns varianten med kammaren i eldfast gjutmassa också … blir nog billigare än plattor och då har du mer frihet i formningen men du har kanske redan plattorna ?
Nej, det ska bli en liten ugn, jag jobbar inte proffesionelt med keramik så det blir en relativt liten produktion. Eldfast gjutmassa, var köper man den? Nej jag har inte plattorna, tror nog att det lutar åt att jag väljer JM26-stenar, får se om T Knutsson svarar på mitt mejl.
#22. Fick en tragikomisk bild framför mig av mig själv springande lite hektiskt runt ugnen ensam skötande både eldning, stängning av spjäll, tittande på koner och med en burk koncentrerad natronlut, ramla över ett vedträ…. vill nog hällre umgås med vanlig koksalt he he.
24, jag har nog lika morbid fantasi som du för ungefär samma sak slog mej, jag såg läskiga frätskador mm framför mej. Insåg att sodablandning att pensla direkt på trät lät betydligt trevligare eller att pytsa in salt på vanligt vis.
Lars T beskrivning av eldfast sten + mycket annat är bra kan inte svara bättre.
Har själv hållt på med oljebrännare fast det var länge sen nu .Har själv ett par saker kvar från den tiden i början av 1980 och några år fram åt.
På insidan i en soda ugn kan man spruta ett tunt lager zirkonsilikat + lite kaolin
Om jag skulle börja att använda oljebrännare igen så ser min blandning ut så här Frityrolja + 15- 20% diesel. Går även att använda till en gammal WW passat tdi 1995 ca
Frityrolja ska renas från skräp och dylikt Den bästa är i från Kina restauranger
Nu har ni något att fundera på ha så kul .
Vet inte hur mycket kemi du kan lotta2, men om du undrar så är lut natriumhydroxid NaOH, medans soda är natriumkarbonat Na2CO3, skulle heller inte gilla att drälla runt med oljelut (en 40%-ig lösnig av lut i vatten) när jag bränner, har hört historier om folk som burit runt en hink av detta och då råkat spilla innanför sina stövlar, hela foten blev enligt denna vandringsmyt skinnflådd så att senorna blev blottlagda, urk!!
27, Rolnor, det lät ju nästan värre än jag t om hade föreställt mej. Urk, tack för det; den bilden på foten kommer ju leva kvar länge i min morbida hjärna…Blä!! Hmm, salt låter ju onekligen väldigt praktiskt och ofarligt att bära omkring på igen…
Hittade ett bortglömd experiment i min ugn nere bakom bagwallen, där det är som allra värst saltutsatt. Hade glömt att jag startat detta experiment. Det är (eller var) ½ sten av JM26 som fick ett lager aluminiumxid på ytan från början och därefter varit bortglömd och legat därnere under ca 15 saltbränningar. Och som man ser är det inte mycket kvar av den! Samma sten i dörren är vit o fin och har sin vanliga volym kvar. Efter att ha sett denna tänker jag att i alla fall eldstaden och området vid saltinkastet måste vara hård sten… Har du hunnit bygga på din ugn än Rolnor?
Nej! Jag har fått hem nästan alla delar, bl.a. en del hårda stenar, tack för tipset! Sak bygga en egen brännare med en dammsugare från TV-Shop(!!) Den har möjlighet att koppla slangen i utblåset, bra tryck!! Sen har jag fått hem en oljebrännare som jag tänker ta delar från. En sak som jag undrar (men inte har sett) Finns det ugnar som utnyttjar möjligheten att förvärma inblåsluften med hjälp av rökgaserna? Med nån slags "värmeväxlare"(kanske byggd av kiselkarbid, detta leder ju värme ganska bra)? Detta skulle ju kapa bränslekostnaden?
Låter jättekul det med värmeväxlare! har inte sett något sånt, men vill gärna se och höra mer om du experimenterar!
Tror du inte det är risk att dammsugaren från tv-shop inte riktigt är gjort för att köra många timmar i rad och inte klarar musten särskild länge?
Finns kanske en risk att den kroknar, men en dammsugare är ju gjord för att hålla i flera år. Den här modellen har ett vattenfilter och motorn jobbar normalt mycket tyngre vid vanlig dammsugning än den gör vid min tänkta bränning, eftersom jag inte tänker ha vatten i den. Min tidigare dieselbrännare hade jag en dammsugare till också, men den körde jag bara med vid temp över 1000grader, för att "knuffa upp" tempen vid reduktion…