Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3049 ggr
chja1004
0

vad kostar en bränning?

Vi har fått en förfrågan om att låna vår ugn för en bränning. Natuligtvis så räknar man på elen och vad den kostar men allting annat. Lite som det egentliga milpriset på en bil. Vad skulle ni ta för en bränning i en 140 litersugn?

saltglazed
0

jag skulle tagit 500 spänn för en bränning givetvis kostar inte elen det. men det är slitage och risker man tar att låna ut den.

Vavrakeramik
0

eller kanske lite mer om du ska sätta ugnen, då är det arbetstid också.

Sagakeramik
0

Elen för en bränning i min ugn kostar ca 100:- för en glasyr och ca 50:- för en skröj i el kostnad, min ugn är på 210 L .

Du bör nog skriva ett papper på vem som ansvarar för vad som händer om något går sönder. Säg att de lovat att allt är stengods och det sedan visar sig att det är lergods och du får en härdsmälta.

Eller om många av sakerna går sönder för att de brännts för tidigt  vem har ansvaret för det?

Vad händer om en slinga går sönder eller du får strömmavbrott och glasyrerna inte alls blir som det är tänkt…

Bregotta
0

Mkt klokt Saga! Själv vill jag inte gärna göra bränningar för andra. Kan bli hur trassligt som helst om det inte går som planerat!

chja1004
0

Tack för dessa råd! Vi hade tänkt oss runt 500 kronor och att det är en av oss som leder gruppen och ser till att rätt lera andvänds. Hon får timlön men vi ville ha något för lånet av ugnen. Man vill inte heller hyra ut till självkostnadspris, om det vore så , sliter vi ju hellre på ugnen själva:)