rädda felblandad glasyr
Hej!
Jag är helt ny här och har precis startat upp min keramikverkstad på hobbynivå. Jag har fått ta över gamla "felblandade" glasyrer av en vän, som hade blandat ihop vattnet med pulvret.. "alltså färdigpulver" och glasyrerna hade inte funkat i ugnen. Kan man rädda dem? Blanda om på något sätt. Jag har även en påse vit tennglasyr som jag ska blanda ut, hur gör det bäst här hemma? Vore enormt tacksam för svar!

Hur menar du att den färdigköpta är "felblandad"? Har hon/han blandat det med något annat än vatten?
Hur menar du blanda ut tennglasyren?
En bra sak att använda när man blandar glasyrpulver med vatten är en stavmixer, man slipper sila glasyren då (min erfarenhet), smidigt.
Förstår inte heller vad du menar med felblandat?
Om glasyren blivit överdoserad med bentonit, får den nog betraktas som körd, om man inte tillsätter (mycket) mer av samma glasyr (utan bentonit) plus vatten och därmed minskar bentonitmängden…fast det är litet chansartat och kan bli dyrt…
Om glasyren innehåller en överdos av "vanligt" ställmedel, kan den ibland räddas genom att man "byter ut vattnet", dvs man slår av ytvattnet, häller i friskt vatten och rör om, låter sjunka, gör samma sak igen några gånger, tills mängden ställmedel i vattnet minskat tillräckligt…också litet chansartat, men kostar inget…

Tack för svaren och jag inser att jag varit otydlig. Med felblandad menar jag att hon blandat ut glasyrpulver med vatten och inget annat, inget ställmedel.. Så jag undrar om det bara är att sila och tillsätta ställmedel? Kan glasyr bli förstörd efter att ha stått i kalla förråd några år?
tack igen!

Vissa glasyrer behöver inget ställmedel alls. Den är inte felblandad bara för att hon/han inte har haft i ställmedel.
Ja du kan ha i ställmedel i efterhand.
Vissa glasyrer mår inte så bra av att stå väldigt länge andra spelar det ingen roll. Hur kallt är kallt?

Jag kan berätta att jag har aldrig ställmedel i mina glasyrer och det funkar bra det med. Ibland har jag haft så kallt längs golvet så mina färdigblandade glasyrer fryst. Brrrr! Men det har gått bra att sikta om dom ett par gånger, sen har dom varit som vanligt igen.