Keramik iFokus

Keramik

Etiketterförsäljningmarknadsföring
Läst 1716 ggr
lottapastationen
0

Fulaste grej Ni sålt!

Jag gjorde en kanna en gång inför vikingamarknaden ifjol ,den blev ving och skev och väldigt ful och jag ställde den lite i skymundan,men en dag kom en stockholmare och köpte den  ,som tyckte den var "cool" så jag bara tänkte allt går att sälja "Det sitter i betraktarens öga" har nån av er också sålt något ni aldrig trodde skulle säljas ?

Lotta

LenaR
0

Nej Lotta, vi säljer inga fula saker, bara vackra! Flört

Jag har svårt att nominera någon fulaste, fast jag har tänkt efter. Av och till gör jag undermålig keramik, särskilt när jag håller på och lär mig något nytt, men är det för fult krossar jag sakerna.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

saltglazed
0

Men om man har beställningar som man tycker ser väldigt fula ut men får bra betalt för dom. slår man sönder dom då? Undermålig och ful? En ful grej kan ju vara tekniskt bra utfört men formmässigt sämre i betraktarens ögon. Om någon vill beställa fula saker som betalar bra tror jag dom flesta keramiker gör dom. Jag har gjort massa fula saker i mitt keramiker liv och gör det fortfarande.

saltglazed
0

Keramiska fulheter bara Tyst

pyromanen
0

På vikinga/medeltids marknaden jag var med på i somras var många av kunderna jätteförtjusta i saker som enligt min smak blivit översaltade. Jag var dock nöjd med formen på sakerna, och inser att det egenltigen inte var fel på grejerna, det handlar om smaken o baken. Jag skulle inte vilja sälja något jag inte kan stå för, det hamnar i gropen.

mangobango
0

Jag fick en beställning en gång  som när jag väl skulle göra den gjorde mig illamående. Kunden hade sett mina saltbrända Höganäsinspirerade kurs. Hon ville han en, men med fötter och hål i botten för att använda till bestick. Och den skulle vara grön. Jag var så förblindad av lycka av en beställning att jag inte reflekterade över vad hon beställde. Det var en av de första beställningar jag fick. Men sen när jag skulle göra den blev det hemskt jobbigt. Men kunden blev supernöjd. Efter det bestämde jag mig alltid för att säga att " jag ska fundera" innan jag tar en beställning som är något annat än det jag brukar göra.

Skäms

lottapastationen
0

Det är huvudsaken kunden blir nöjd och gillar det man gör även om man ställt undan en ful kanna som jag som iegentligen inte skulle säljas. Ska man ha en utställning av det man gör vill man själv vara nöjd och tycka om att visa upp det man gör  och vara stolt. Jag tror inte jag skulle göra fula saker på beställning.

Glad

saltglazed
0

Jag som har legodrejat till olika keramiker både det ena och det andra. Men det kanske e okej om man slipper signera och stå för det man gjort!

pyromanen
0

#6 men om du inte hade mat på bordet, barnen var hungriga… och nån ville beställa fula hemska saker för några tusen??

saltglazed
0

Även om man medvetet gör en ful sak så är det alltid någon som älskar den. Fulaste jag tycker är när både form och tekniska inte stämmer. Tjock. tung, bred nertill dessutom lövtunn och sned upptill. typ sånt man gjorde i början då är det riktigt dåligt..

helenahenstedt
0

Muggar som beställaren ritat. Hade ingen lust, tyckte inte om ritningen. men han tjatade och jag var fattig och tyckte jag tog i, ca 200 spänn om jag minns rätt. Först beställde han en och när den var klar beställde han en till. Men jag skämdes över dem och var oerfaren nog att sätta mitt namn under. Dessutom var det en massa strul med trasig ugn och glasyrexperiment eftersom han nödvändigtvis ville ha den gul och det använde(r) inte jag.

Bestämde mig då för att aldrig göra saker på beställning om jag inte får helt fria händer. Men, vi får väl se.