Röda tomteluvor på stengods....
Är det någon som kan svara på vad som händer, om man först glaserar, exempelvis en kruka , i stengodstemperatur och sedan målar underglasyrfärg på glasyrfria ytor och därefter bränner krukan i lergodstemp? Jag är ute efter att få riktigt röda tomteluvor på stengodssaker…… Jag tycker att det borde gå … Har aldrig testat den varianten förut. Någon som har???
Ibland när man tittar i böcker om keramik så finns det exempel på färgrika föremål som är brända i flera olika bränningar med lägre och lägre temperatur. Jag antar att det är något i den vägen som du vill göra, så det borde fungera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Borde ju funka jättebra !

Det funkar. Tumregeln är - desto lägre temperatur , desto bättre färgåtergivning. Vissa färger bränner jag in på 780-800 grader för att de ska bli riktigt bra!.Så gör som du tänkt. Det fungerar - jag gör det ofta.

Det är ju så man gör med exempelvis guld och dekaler:)

Hm… det där har jag oxå funderat på. Det jag tänkte då är att om man bränner igen så kanske glasyren som redan smält ut rätt i ex 1250 sedan ändrar struktur under den andra bränningen till ex 1100 för den röda färgen. Men enligt denna tråd ska det alltså gå bra? måste testa…
Då får du berätta för oss andra hur det gick sedan :)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Om man bränt en glasyr i 1250 grader så ändrar den sig inte om man bränner om den i lägre temp. Det har jag gjort med t ex dekaler och när jag lagt i färgat glas.
Ja, självklart går ju det !! Vad dum jag är….man gör ju precis samma sak när man bränner guld……. Så långt tänkte jag inte…