Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 993 ggr
hejbe
0

Röda tomteluvor på stengods....

Är det någon som kan svara på vad som händer, om man först glaserar, exempelvis  en kruka , i stengodstemperatur och sedan målar underglasyrfärg på glasyrfria ytor och därefter bränner  krukan i lergodstemp? Jag är ute efter att få riktigt röda tomteluvor på stengodssaker…… Jag tycker att det borde gå … Har aldrig testat den varianten förut. Någon som har???

Ulla
0

Ibland när man tittar i böcker om keramik så finns det exempel på färgrika föremål som är brända i flera olika bränningar med lägre och lägre temperatur. Jag antar att det är något  i den vägen som du vill göra, så det borde fungera.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

avalon
0

Borde ju funka jättebra !

EvaRittsel
0

Det funkar. Tumregeln är - desto lägre temperatur , desto bättre färgåtergivning. Vissa färger bränner jag in på 780-800 grader för att de ska bli riktigt bra!.Så gör som du tänkt. Det fungerar - jag gör det ofta.

zzaga
0

Det är ju så man gör med exempelvis guld och dekaler:)

Jessika
0

Hm… det där har jag oxå funderat på. Det jag tänkte då är att om man bränner igen så kanske glasyren som redan smält ut rätt i ex 1250 sedan ändrar struktur under den andra bränningen till ex 1100 för den röda färgen. Men enligt denna tråd ska det alltså gå bra? måste testa…

Ulla
0

Då får du berätta för oss andra hur det gick sedan :)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LeWE
0

Om man bränt en glasyr i 1250 grader så ändrar den sig inte om man bränner om den i lägre temp. Det har jag gjort med t ex dekaler och när jag lagt i färgat glas.

hejbe
0

Ja, självklart går ju det !!  Vad dum jag är….man gör ju precis samma sak när man bränner guld……. Så långt tänkte jag inte…